Gå til innhold

Finnes det hjelp å få for å være høyderedd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så innmari høyderedd og det plager meg i dagliglivet. Jeg tar bl.a.ikke rulletrapper i butikker, åpne heiser, går ikke i bratte trapper, tør ikke å stå oppå noe som er litt høyt, går ikke tur i fjellet osv. Bare det å stå på en krakk e.l.kan gjøre at jeg får panikk. Er det noe jeg kan gjøre med dette eller fins det hjelp å få?

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så innmari høyderedd og det plager meg i dagliglivet. Jeg tar bl.a.ikke rulletrapper i butikker, åpne heiser, går ikke i bratte trapper, tør ikke å stå oppå noe som er litt høyt, går ikke tur i fjellet osv. Bare det å stå på en krakk e.l.kan gjøre at jeg får panikk. Er det noe jeg kan gjøre med dette eller fins det hjelp å få?

Anonymkode: d4f65...e00

Ja: Stå  på krakker, gå i fjellet og bratte trapper og  ta åpne heiser og rulletrapper. Hvis for vanskelig å komme i gang på egenhånd, kan du starte med å forklare for fastlege, kanskje få henvisning til noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villanda skrev:

Ja: Stå  på krakker, gå i fjellet og bratte trapper og  ta åpne heiser og rulletrapper. Hvis for vanskelig å komme i gang på egenhånd, kan du starte med å forklare for fastlege, kanskje få henvisning til noen som kan hjelpe.

Problemet er at jeg ikke greier å komme i gang, for så fort jeg prøver å feks stå på en høy krakk, så stivner jeg i hele kroppen. 

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ikke greier å komme i gang, for så fort jeg prøver å feks stå på en høy krakk, så stivner jeg i hele kroppen. 

Anonymkode: d4f65...e00

Kanskje du kan få hjelp med det, lage en plan. Hva om du blir stående på krakken selv om du stivner? Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert dette er det rette for deg, men jeg må nesten fortelle at jeg har mistet både høydeskrekk, flyskrekk og angst for å kaste opp etter at jeg begynte på Cipralex.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ikke greier å komme i gang, for så fort jeg prøver å feks stå på en høy krakk, så stivner jeg i hele kroppen. 

Anonymkode: d4f65...e00

Hvis du blir stående og observerer din egen reaksjon, så vil du erfare at angsten reduseres igjen. 

Anonymkode: ca11f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Villanda skrev:

Kanskje du kan få hjelp med det, lage en plan. Hva om du blir stående på krakken selv om du stivner? Hva skjer da?

Da får jeg angstanfall og må gå ned siden jeg blir så svimmel at jeg ikke greier å stå stødig. Det er det som er problemet med alt, at jeg blir svimmel og ustø.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kalevaala skrev:

Det er ikke sikkert dette er det rette for deg, men jeg må nesten fortelle at jeg har mistet både høydeskrekk, flyskrekk og angst for å kaste opp etter at jeg begynte på Cipralex.   

Hvor stor dose bruker du? Jeg vil bare så gjerne bli kvitt dette. Flyskrekk har jeg også forresten

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det. Jeg har bare slått meg til ro med at alt er ikke bare for alle.

Anonymkode: 1236c...b7b

Hva er det du ikke tror? 

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir stående og observerer din egen reaksjon, så vil du erfare at angsten reduseres igjen. 

Anonymkode: ca11f...20a

Hadde jeg bare greid å gjort det, så hadde det vært greit. Men det greier jeg ikke siden svimmelheten og angsten blir for stor og da får jeg helt panikk.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke tror? 

Anonymkode: d4f65...e00

Spørsmålet som står i overskriften, antakelig? Jeg leser svaret som "Jeg tror ikke det finnes hjelp å få for å være høyderedd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare greid å gjort det, så hadde det vært greit. Men det greier jeg ikke siden svimmelheten og angsten blir for stor og da får jeg helt panikk.

Anonymkode: d4f65...e00

Hva med å starte med små høyder  hvor du har kontroll? For så å sakter men sikkert øke. 

Har høydeskrekk selv. Får vondt under beina når jeg tenker på høyder. 

Anonymkode: 1695a...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare greid å gjort det, så hadde det vært greit. Men det greier jeg ikke siden svimmelheten og angsten blir for stor og da får jeg helt panikk.

Anonymkode: d4f65...e00

Da må du starte øvingen på en litt lavere høyde. Eksponeringsterapi handler om å finne en eksponeringssituasjon som er overkommelig, men ikke altfor lett. Problemet virker primært å være at du tenker at siden "angsten blir for stor", så bør du unnvike eksponering. 

Anonymkode: ca11f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Spørsmålet som står i overskriften, antakelig? Jeg leser svaret som "Jeg tror ikke det finnes hjelp å få for å være høyderedd".

Ok

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å starte med små høyder  hvor du har kontroll? For så å sakter men sikkert øke. 

Har høydeskrekk selv. Får vondt under beina når jeg tenker på høyder. 

Anonymkode: 1695a...502

Det er en fin måte som hjelper litt, men det kommer tilbake så raskt igjen. Det er noe som jeg alltid har slitt veldig med og noen ganger er det verre enn andre. Det er akkurat som om det varidrer fra dag til dag og derfor er det så uforutsigbart og frustrerende. Kanskje det henger sammen med angsten?

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at eksponeringstrening er det som vil hjelpe. Her spiller jo også motivasjonen inn.

Ideelt sett burde du ha en behandler som kunne hjulpet deg med dette.

Anonymkode: d81f0...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hypnoterapi?

 

Anonymkode: 4c26a...4cc

Det har jeg aldri prøvd, så det kunne vært greit å utforske.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil si at eksponeringstrening er det som vil hjelpe. Her spiller jo også motivasjonen inn.

Ideelt sett burde du ha en behandler som kunne hjulpet deg med dette.

Anonymkode: d81f0...f6f

Jeg er motivert for å gjøre noe med det, men har begynt å lure på om det er umulig.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...