Gå til innhold

Er det greit å ha hund ute i liten luftegård store deler av dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ute å plantet noen blomsterløk i dag og av hva jeg kunne se mellom buskene er det et eget nesten bolighus ( matcher deres eget)inne i luftegården. Tror man går turer og følger opp ,men vet ikke om dette er dens eneste " faste plass" Hører den bjeffer når folk går om morgenen. Den er vel sikkert redd om natten om han er der ofte. Ellers holder man på å pusse opp noen firemannsboliger like nær oss. Der bor mange godt voksne mennesker når alle flytter tilbake. De vil si fra om noe ikke er bra nok tror jeg. Men det  hele så veldig smakfullt og fint ut. Hva jeg kunne se.

Må bare glemme dette. Det grenser til spionering. Alt virker o.k. Mange barn har det verre tror jeg kanskje. Det er ofte gode grunner for alt.

Anonymkode: 609cb...1fa

Det er jo bra at du følger litt med. Det er mange hunder som ikke får det de har krav på i følge mattilsynets retningslinjer. Spesielt jakthunder har en tendens til å bli litt glemt hele året, for så å ligge i hardtrening før jakta. For meg som har hundene på soverommet om natten, virker det fjernt at noen har hunden ute om natten. Men er den vant til det, er det forsåvidt ikke noe problem. Den får ihvertfall være ute. Det er vel verre med de som bare får være i gangen, mens familien er samlet i stua. Eller de som knapt får tur og kun luftinger i hagen, og tilbringer resten av tiden inne. Bjeffing kan både være vokting, eller så enkelt som at det gikk en katt forbi, men det kan også være tegn på både overstimulering og understimulering. Han ene min blir fryktelig bjeffete når han har blitt overstimulert og ikke klarer finne roen på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Denne hunden boffer en del på formiddag sikkert før den skal ut å gå tur. Den høres så mye grovere i målet ut. Kan være forkjølet kanskje. Hva jeg nå lurer på. Får hunden lus og lopper ved å være " bosatt slik" hele tiden. Kan kanskje til slutt ikke tas inn i vanlig bolig igjen.? Jeg har ikke grunn til å tro at den lider overlast i forhold til regler for dyrehold ,men kan allikevel ikke la være å tenke på den av og til. Kanskje fordi jeg en gang i tiden hadde hund selv sammen med de andre i familien selvfølgelig. Men det var jo i gamle dager. Nå som jeg bor alene så er det risikabelt både for et eventuelt dyr jeg måtte skaffe og eventuelt også meg selv. Jeg kunne bli syk eller bare måtte flytte et sted hvor hund ikke er tillatt. En vanskelig og helt umulig situasjon ville oppstå . Jeg ville med min pensjon ikke ha råd til noe særlig med hundehotell o.l.  Ikke at det er synd på meg. Jeg har stor glede av å studere småfuglene våre ute i friluft når jeg kan. De er jo også der helt gratis.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å klage på boffing eller noe for da kanskje kunne gå utover hunden selv uten at jeg har grunn til å tro det minste om det. Sannheten er at jeg føler meg ikke så frisk at jeg orker å gå i disputt med noen om stort om dagen. Feil og mangler har vi ofte alle tror jeg og man behøver ikke høre lenge på radio eller lese i media om hvilke store utfordringer som møter en småbarnsfamilie i dag.Kanskje er det selve regelverket som for meg ikke føles bra nok. Lurer på om den får bli med på julaften.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på å stjele hunden eller noe. Jeg er ingen ungdom på vgs eller gymnas for sakens skyld. Jeg forstår ikke helt utviklingen i vårt samfunn bare. Men jeg har ingen problemer med å passe mine egne saker.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå ser jeg hunden er flyttet til en mørk garasje kanskje å ha fått en dusj engang. Nå er det vanskelig å høre noe mere boff.

Det er vel bare skunk som vanligvis bor  i en slik mørk garasje eller er alt forandret når det gjelder dyrehold i vår tid. Det virker som det oppstår mer og mere sklæsj mellom dyr og mennesker i vår tid. Allergier kanskje og samtidig ønsker folk å ta ansvar samtidig med at ting skjer i en familiestruktur som barna begynner å studere og mor begynner å jobbe eller noen blir alvorlig syke eller så mye så veldig godt forståelig synes jeg.

Ikke at jeg mener at alt var noe bedre før i tida utover at man var mere rause med kjærlighet til dyra synes jeg å huske. Uten at jeg er noen fagperson eller har hatt stor hund.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en telefon til Mattilsynet og fortalt din bekymring. Ja det er dit man ringer, for de har en egen dyrevern-avdeling som drar ut og sjekker forholdene når de får slike meldinger. Jeg syns ikke det høres ut som den hunden får nok aktivitet, stimulering og menneskekontakt.

Du kan ringe anonymt. Jeg har selv ringt dit en gang, og da dro de og sjekket (men man får ikke vite resultatet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hunden skal ikke isoleres sosialt eller stues bort «ute av syne» på eiendommen." står det i tilsynsveilederen til mattilsynet. Den skal også ha tilgang til dagslys og det er det jo ikke i en mørk garasje. Du kan sende bekymringsmeldin på nett, dersom du ikke vil ringe. Du velger selv om du vil være anonym eller ikke. Det er bedre med en varsling for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forstår nok kanskje ikke hundens behov på samme måte. Hører aldri at den " nibjeffer" slik en sikkert redd hund ville gjort i dens sted.

Så alt er nok kanskje mer enn o.k. Tror jeg mer og mer de seneste dagene.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle forstår nok kanskje ikke hundens behov på samme måte. Hører aldri at den " nibjeffer" slik en sikkert redd hund ville gjort i dens sted.

Så alt er nok kanskje mer enn o.k. Tror jeg mer og mer de seneste dagene.

Anonymkode: 609cb...1fa

Om en hund bjeffer eller ikke, har ikke nødvendigvis så mye å si for om den mistrives eller ikke. Noen bjeffer mer enn andre også. Men står den og bjeffer mer eller mindre hele dagen, tenker jeg det er et tegn på understimulanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører eller ser aldri den hunden noe mer så jeg vet ikke noe om hvordan det går nå med den.

Jeg kunne jo ha spurt naboen men jeg kjenner dem ikke i det hele tatt og jeg ønsker ikke å trenge meg på eller virke frekk. Jeg ser litt loslitt ut etter å ha slitt i veldig mange år og det er mye stigma i vår tid ved det å ikke ha barn og familie så jeg vil ikke utsette meg for mer enn hva jeg har gjort ved å skrive om mine opplevelser her.

Takk for deres interesse.😊

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...