Gå til innhold

Hva er mekanismen bak humørsvingninger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan forklare meg mekanismen bak humørsvingninger?. Har en lang historie med depresjon og angstproblematikk. Det er svingende hele tiden. Jeg er liksom prisgitt disse svingningene. Har gode stunder der jeg planlegger ting og ser fremover for helt plutselig å gå helt i kjelleren psykisk. Prøver å finne logikk i dette. Kan det være at vanlige svingninger som folk flest har får vippet meg over fordi jeg er psykisk sårbar?. Har det med for lite søvn å gjøre, kosthold , biologiske svingninger, at ett eller annet har satt i gang tankene mine i negativ retning eller hva ????. Tåler ingenting liksom. Det kan også svinge fra morgen til kveld. Jeg har ikke bipolar. Jeg skulle ønske jeg forstod dette så jeg kunne forebygge eller noe ? 

Anonymkode: 407c1...267

Skrevet
På 5.9.2018 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kan forklare meg mekanismen bak humørsvingninger?. Har en lang historie med depresjon og angstproblematikk. Det er svingende hele tiden. Jeg er liksom prisgitt disse svingningene. Har gode stunder der jeg planlegger ting og ser fremover for helt plutselig å gå helt i kjelleren psykisk. Prøver å finne logikk i dette. Kan det være at vanlige svingninger som folk flest har får vippet meg over fordi jeg er psykisk sårbar?. Har det med for lite søvn å gjøre, kosthold , biologiske svingninger, at ett eller annet har satt i gang tankene mine i negativ retning eller hva ????. Tåler ingenting liksom. Det kan også svinge fra morgen til kveld. Jeg har ikke bipolar. Jeg skulle ønske jeg forstod dette så jeg kunne forebygge eller noe ? 

Er du godt nok utredet for bipolar? Det er som å høre om meg og jeg er bipolar.

Anonymkode: 978ee...792

Skrevet

Hva utløses svingningene av , spesielle hendelser og psykososial påvirkning , eller er de bare der som en del av normalen uavhengig av hva som skjer?

Anonymkode: babaa...617

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva utløses svingningene av , spesielle hendelser og psykososial påvirkning , eller er de bare der som en del av normalen uavhengig av hva som skjer?

Anonymkode: babaa...617

Det er akkurat det jeg prøver å finne ut av. Jeg har jo noen utfordringer sosialt. Det påvirker selvfølgelig det hele men jeg har disse svingningene også da det ikke er noen åpenbar grunn. Akkurat som om alle små forandringer som å være trøtt, litt stressa, føle litt forventninger fra andre ,oppleve små nederlag setter i gang en mye sterkere følesesmessig reaksjon enn det man skulle forvente. Som om alle mindre negative følelser vipper direkte over i depresjon og angst. Denne følelsen kommer automatisk og er veldig psykisk vond. Det kan være nok å kjede seg en dag så kan jeg føle på en dyp meningsløshet. Skal mye til for at jeg blir begeistret for noe og det er en evig indre jakt på å finne noe som gjør det. For da kan jeg et øyeblikk føle at det er Ok å leve. Kanskje det er et dypt savn etter mening med livet.? Egentlig burde livet i seg selv og familien min være nok. Samtidig forstår jeg ikke helt hvordan det bare kan være mine tanker som utløser det. Jeg våkner jo grytidlig hver morgen med et intenst trykk i brystet og en dyp lengsel etter å slippe å leve mer. Trykket er bedre noen timer på dagen men varierer i styrke for så å bli nesten panikkartet strekt noen ganger . Noen ganger kan jeg forstå hva problemet er men andre dager kommer det som «lyn fra klar  himmel». Smerten er der nesten hver dag , dag ut og dag inn. År etter år. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...