Gå til innhold

Hauglie vil skjerpe NAV-kravene for sosialhjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) ønsker å utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere.

I 2017 ble det innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Hauglie mener innføringen har gitt så gode resultater at hun nå ønsker å utvide ordningen.

– Jeg oppfordrer kommunene til å innføre arbeidsplikt også for voksne sosialhjelpsmottakere. Når kommunene nå har innført et system for aktivitetsplikt som fungerer for unge under 30 år, så vil de lett kunne gjøre det gjeldende for andre aldersgrupper.

– Drammen kommune for eksempel sparte 30 millioner kroner etter å ha innført aktivitetsplikt for unge, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/10062731/

Hva med syke som ikke er ferdig utredet / behandlet som har mistet AAP pga forkorting av max tid og som må over på sosialhjelp? Forstår politikerne hva de vedtar...

Anonymkode: eb24c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er "vedtatt" av eliten at sosialklienter er late slasker/navere med vondt i vilja, som bare trenger å trakaseres nok så vil de begynne oppføre seg som skikkelige borgere.

 

Det stemmer selvsagt ikke for en veldig stor andel av sosialklientene, langtids sosialklienter er sykere enn de uføretrygdede, viser forskningen, sykere enn de som er for syke til å jobbe, og "mulig" det påvirker arbeidsevnen deres, ikke bare "latskap".

 

Skulle gjerne sett bevis for at aktivitetsplikten hjelper hva gjelder fremtidig yrkesdeltagelse, det er jo det som teller ikke at en midlertidig får noen færre stønadsmottakere. Det er lett å få færre stønadsmottakere midlertidig, så ser ikke at det i seg selv er mye å skryte av, det blir som pyramidespill som er beviselig veldig bra "alle" vinner i starten men en må se de lange linjene....

 

Lykke til

Anonymkode: a4938...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre til flere sosialklienter som aldri har kommet seg ut i jobb da de ser fordelen av å bare sitte hjemme. Siden de aldri er sosial, driter i familie og holder seg mest inne greier de seg fint på den stønaden de får. På jobben min har vi flere som er i tiltak og det eneste som er likt med de alle er at de er veldig glad de har en jobb å gå til, de får arbeidserfaring, og det er mye lettere å få en jobb mens man er i jobb. Om man er syk er det noe annet, men da burde jo legen få fingeren ut og ordne AAP eller ufør, er umenneskelig at de skal måtte være på sosialstønad!

Anonymkode: 023f4...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er syk er det noe annet, men da burde jo legen få fingeren ut og ordne AAP eller ufør, er umenneskelig at de skal måtte være på sosialstønad!

Dessverre blir det sånn nå som AAP er kuttet ned til maks 3 år. Med det skilpadde-tempoet det er i helsevesenet og hos NAV er det da mange som havner på sosialstønad selv om de er langt fra friske.

Endret av slabbedask
men men
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 På jobben min har vi flere som er i tiltak og det eneste som er likt med de alle er at de er veldig glad de har en jobb å gå til, de får arbeidserfaring, og det er mye lettere å få en jobb mens man er i jobb. 

Anonymkode: 023f4...3f5

I Oslo er det 400 søkere på en butikkjobb. dvs 399 av de får avslag og mange av dem blir "navere" og 1 "skikkelig person"  får jobben. Hva løser det å sette en av disse 399 til å jobbe gratis hos deg på praksis ? Det løser akuratt 0.

Det er ingen som er uenige i at for de aller fleste er en JOBB det beste for dem selv og samfunn, men disse folkene er i hovedsak UTEN UTDANNING og kjempe rom MEGET BEGRENSET UTVALG jobber, det er flere folk enn stillinger, det er derfor det er så mange flere søkerepå disse stillingene. Hvordan løser du dette ved å få dem til å jobbe gratis i yrker en ikke trenger utdannelse for, det endrier INGENTING på lang sikt, de blir bare brukt av bedriftene og kastet ut etterpå, bedriftene f.eks butikker har ikke mangel på folk å ansette, det er ikke derfor de tar inn folk til å jobbe gratis, det er fordi det lønner seg mer å ha folk jobbe gratis enn å lønne dem

Dersom du VIRKELIG mener at vi bør få flere i arbeids, så må staten rett og slett enten stanse arbeidsinnvadringen og dermed frigjøre flere ufaglærte stillinger til vår befolkning, ELLER subsidiere flere lavtlønnte stillinger, i praksis ansette dem i staten til praktisk ufaglært jobb

Men det er plutselig folk ikke for likevel... Merkelig ....

Anonymkode: a4938...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er frustrerende å lese hvor lett man dømmer mennesker som late og ansvarsfraskrivende. I stedet kunne man være så ærlig at man innser at behandlingsapparatet ikke fungerer som det skal. Det er så mye rapportskriving, kartlegging og prat i feks PPT, helsestasjon og psykiatri , barnevern ol. Møte etter møte etter møte. Man vet godt hvordan situasjonen er for en del allerede som barn men tiltakene er halvhjertede og lite konstruktive. Feks: hva er vitsen med spesialklasse og tett oppfølging på skolen når man helt plutselig må leve opp til arbeidslivets harde krav alene. Arbeidsgivere bryr seg jo lite om en ansatt sine begrensninger. Man må levere 100% eller så er det ut. Og da blir det jo å komme inn i NAVmølla. 

Anonymkode: 940ad...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle vil ha noe å gjøre. De færreste vil bare sitte passivt, men aktivitetskravene bør ikke være krenkende, dvs. ikke tvinge folk til arbeid som vil gjøre dem verre. Jeg tviler på om det vil gjøre det lettere å komme ut i jobb. Hva slags aktiviteter er det snakk om? Å plukke søppel gjør det ikke lettere å få en kontorjobb senere. 

Anonymkode: 8939e...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være godt å ha noe å gå til så sant man har forutsetning for å klare det. Når man har vært arbeidsledig noen år begynner nervene å melde seg i tillegg til hva man måtte slite med fra før. Men nå er jo arbeidsalderen hevet til 72 år mange steder og egentlig ubegrenset og alt kan skje. Arbeidsmarkedet har tatt nye former i tidligere tider og det er mye som spiller inn over tid. Man må bare aldri gi opp håpet om at sola kan skinne på deg og din kompetanse og bakgrunn blir etterspurt igjen. Det har skjedd før. Mange steder liker de voksne mennesker med kanskje allsidig erfaring.

Er man ung gjelder det å finne en nisje i markedet med noe man synes litt om og kunne kanskje tenke seg spesialisering i på litt sikt.

Men jeg er enig i at tvang fører ingen  vei. Da har man ikke sett personen i det hele tatt og ikke tilført noe positivt som en jobb nesten alltid er.

Anonymkode: f024b...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være godt å ha noe å gå til så sant man har forutsetning for å klare det. Når man har vært arbeidsledig noen år begynner nervene å melde seg i tillegg til hva man måtte slite med fra før. Men nå er jo arbeidsalderen hevet til 72 år mange steder og egentlig ubegrenset og alt kan skje. Arbeidsmarkedet har tatt nye former i tidligere tider og det er mye som spiller inn over tid. Man må bare aldri gi opp håpet om at sola kan skinne på deg og din kompetanse og bakgrunn blir etterspurt igjen. Det har skjedd før. Mange steder liker de voksne mennesker med kanskje allsidig erfaring.

Er man ung gjelder det å finne en nisje i markedet med noe man synes litt om og kunne kanskje tenke seg spesialisering i på litt sikt.

Men jeg er enig i at tvang fører ingen  vei. Da har man ikke sett personen i det hele tatt og ikke tilført noe positivt som en jobb nesten alltid er.

Anonymkode: f024b...6f0

Hvor er pensjonsalderen hevet til 72?

Anonymkode: eb24c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje er det en bra ting for her ligger det dels store forsømmelser fra kommunens side for så mange klienter tror jeg. Kommunen har ikke fulgt opp mobbesaker og omsorgsforsømmelser og så mye som kan være naturlig å sette i sammenheng med den enkeltes situasjon. Kommunene kommer også til å få sine "saker og ting "tror jeg. For mange kommuner tror jeg det er så fortjent.For her er det " mange lik i skapet" tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser du dette ved å få dem til å jobbe gratis i yrker en ikke trenger utdannelse for, det endrier INGENTING på lang sikt, de blir bare brukt av bedriftene og kastet ut etterpå, bedriftene f.eks butikker har ikke mangel på folk å ansette, det er ikke derfor de tar inn folk til å jobbe gratis, det er fordi det lønner seg mer å ha folk jobbe gratis enn å lønne dem

Anonymkode: a4938...5c5

Om de følger regelverket satt av NAV så skal ikke det der være noe problem, for har de ingen måte å gi de jobb etter endt arbeidspraksis så har de faktisk ikke lov å ha de i arbeidspraksis, kun språkpraksis.

På jobben min var det 700 søkere til en jobb, jeg fikk det, hadde ikke søkt en gang, men var på arbeidspraksis. Siden den gangen for 3 år siden har vi ikke lyst ut en eneste stilling for alle nye ansatte har fått jobb etter arbeidsutprøving, og har de ikke fått det hos oss har de fått det i andre butikker i kjeden.

Så i bunn og grunn er det NAV som er slappe som ikke følger opp sitt eget regelverk.

Anonymkode: 023f4...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

På jobben min var det 700 søkere til en jobb, jeg fikk det, hadde ikke søkt en gang, men var på arbeidspraksis. Siden den gangen for 3 år siden har vi ikke lyst ut en eneste stilling for alle nye ansatte har fått jobb etter arbeidsutprøving, og har de ikke fått det hos oss har de fått det i andre butikker i kjeden.

Anonymkode: 023f4...3f5

(antar vi snakkker ufaglært jobb)

Ja kos det, men, det blir ikke flere i arbied av dette, det er bare sjonglering hvor en roterer hvem som får jobben. Altså du fikk jobben, men om du ikke hadde fått jobben fordi du f.eks ikke hadde hatt arbeidspraksis, ville bare en annen fått jobben istedenfor, altså samfunnet tjente ingenting på at DU fikk jobben.. Altså er ikke dette noe som er samfunnsmessigt fordelaktig, selv om statistikken kanskje sier det, "praksis fører til jobb", statistikken sier hvor mange som får jobb etter praksis, men de sier ikke hvor mange som ellers ville fått jobb istedenfor som nå ikke fikk. som jo er trolig omtrent like mange (eller flere når dette brukes i for stort omfang)  (om vi snakker ufaglærte jobber) -_-  

Statistikk er lett å misbruke, og det er veldig frustrerende for en utenforstående smart fyr som ser gjennom triksene og hvor slue samfunnsaktørene er. Det er ingen bedrifter som er "snille" og når aviser etc lar seg bruke til å spre PR stuntene til disse sosialt-ansvarlige-bedriftene det gjør meg ganske sur.  Husker bla.a nille utnyttet denne strategien, ikke for å være snille eller ta sosialt ansvar, men fordi de ikke hadde noe annet valg deres forretningsmodell er ikke lønnsom, da må en finne alternativer og å misbruke gratis arbeidskraft var løsningen blandet med aviser for gratis publisitet for hvor snille de var

. Jeg forstår at du kan ha opplevd det positivt, og bedriften, men vi må se på samfunnet som helhet, det er det som teller. OG her tror jeg en er på blindspor (hvis vi snakker om ufaglærte jobber hvor det allerede er mer enn nok søkere). For jobber UTEN nok søkere pga f.eks utdanninsgkrav, kan det nok være samfunnsmessigt positivt, men det er meget sjeldent at det er slik praksis en benytter.

 

Håper dette var oppklarende.

Anonymkode: a4938...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje det er en god ting for da får kommunen endelig betale i store erstatningssummer for der er mange årsaker til strukturell arbeidsledighet for den enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke alle som trenger mer problemer enn vi har. Mange frivillige og kommuneansatte reiser rundt å trenger seg på for å oppnå kaffeslabberas på brukerens bekostning og har lite å tilføre i de situasjoner mange står i synes jeg det virker som. Hva folk trenger er ofte oppfølging av spesialist og profesjonell hjelp til å få orden på livet sitt. Her er det snakk om mer enn layouten på cv-en.Dette er bare å gjøre vondt været.

Anonymkode: f024b...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å pynte på ledighetsstatistikken helt kortvarig. Så mange kommuneansatte har stor lite å ta seg til fra før virker det som.

Anonymkode: f024b...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker bare håpløst slik det er her i kommunen iallefall. Kommuneansatte driver nærmest egne firma. Alt er ikke så lett når problemene blir store for folk og det er de gjerne når man er kommet til sosialhjelpposten. Dette er jo siste instans hva gjelder økonomisk stønad. Alt annet skal da være prøvd.  Da trenger folk skreddersydde opplegg. Som regel med spesialistkompetanse tror jeg for å hindre katastrofer.Man sparer på så mye at man taper menneskeliv tror jeg. Men det kommer ikke godt nok frem.Og dette rammer unge personer tyngst.

Men politikerene må jo også ha et ansvar.

 

Anonymkode: f024b...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) ønsker å utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere.

I 2017 ble det innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Hauglie mener innføringen har gitt så gode resultater at hun nå ønsker å utvide ordningen.

– Jeg oppfordrer kommunene til å innføre arbeidsplikt også for voksne sosialhjelpsmottakere. Når kommunene nå har innført et system for aktivitetsplikt som fungerer for unge under 30 år, så vil de lett kunne gjøre det gjeldende for andre aldersgrupper.

– Drammen kommune for eksempel sparte 30 millioner kroner etter å ha innført aktivitetsplikt for unge, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/10062731/

Hva med syke som ikke er ferdig utredet / behandlet som har mistet AAP pga forkorting av max tid og som må over på sosialhjelp? Forstår politikerne hva de vedtar...

Anonymkode: eb24c...041

Usikker hva jeg synes om dette. Dersom det gjelder hjelp til å komme i varig ordinært arbeid så er det flott. Dersom det blir endeløse amo-kurs og annet ræl (slik jeg er redd/tror det blir) så blir det problematisk. Jeg skulle ønske hun roet ned og ventet på forskning for aktivitetsplikten som ble innført for de under 30. Jeg vil vite hvor ungdommen blir av.  AAP ble skrenket inn til 3 år i januar og det er blitt en betydelig andel flere på sosialhjelp, jeg tror dermed ikke NAV hverken har kompetanse eller kapasitet til å hjelpe disse ut i arbeidslivet på den metoden NAV jobber etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...