Gå til innhold

Voldsom svimmelhet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ved et par anledninger våknet med en enorm svimmelhet. Når jeg åpner øynene så klarer jeg ikke å feste blikket og alt snurrer rundt. Dersom jeg reiser meg opp og skal bevege meg, så må jeg nærmest krype langs gulv og vegger for i det hele tatt klare å komme meg fremover. Dette har altså hendt et par ganger og begge gangene har jeg vært under enormt psykisk stress og legen mente at dette var årsaken siden de ikke fant noe galt i balanseorganene. Kan det virkelig være psykiske årsaker til denne voldsomme svimmelheten? 

Anonymkode: 32206...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ved et par anledninger våknet med en enorm svimmelhet. Når jeg åpner øynene så klarer jeg ikke å feste blikket og alt snurrer rundt. Dersom jeg reiser meg opp og skal bevege meg, så må jeg nærmest krype langs gulv og vegger for i det hele tatt klare å komme meg fremover. Dette har altså hendt et par ganger og begge gangene har jeg vært under enormt psykisk stress og legen mente at dette var årsaken siden de ikke fant noe galt i balanseorganene. Kan det virkelig være psykiske årsaker til denne voldsomme svimmelheten? 

Vet ikke om det kan være psykisk eller ei, men det kan vel også være krystallsyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svimmelhet (vertigo) som skyldes organiske forhold er enten nautisk, som på en båt i høy sjø, eller gyratorisk, som når du sitter på en vogn på tivoli som snurrer rundt. I tillegg har en ortostatisk hypotensjon - blodtrykksfall med tilhørende svimmelhet når en brått reiser seg opp. Hvis det ikke er slik, men mer en følelse av å svime av/miste balansen, er det vanligvis av psykisk natur.

Fastlegen kan avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Svimmelhet (vertigo) som skyldes organiske forhold er enten nautisk, som på en båt i høy sjø, eller gyratorisk, som når du sitter på en vogn på tivoli som snurrer rundt. I tillegg har en ortostatisk hypotensjon - blodtrykksfall med tilhørende svimmelhet når en brått reiser seg opp. Hvis det ikke er slik, men mer en følelse av å svime av/miste balansen, er det vanligvis av psykisk natur.

Fastlegen kan avklare dette.

Det er helt klart gyratorisk, alt jeg forsøker å feste blikket på snurrer rundt. Det er utrolig ubehagelig. Fastlegen nevnte krystallsyke, men mente at det kun var psykisk siden de ikke fant noe på en slags test jeg gjorde da jeg satt på benken og skulle bl.a.vri på hodet mens jeg la meg raskt ned. Jeg forstår bare ikke at de kan være så sikre på at det ikke er krystallsyke bare fordi den testen ikke hjalp? Jeg har også tatt MR og Ct

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen medisiner kan gi ortostatisk blodtrykksfall. Eller man kan oppleve det uten noen klar årsak. En test legen kan gjøre er å måle blodtrykket mens du sitter, hvor på det måles i hhv. etter ett og tre minutter i stående. 

Innen legestanden er det gjerne ønh-spesialister som utreder svimmelhet, men også fysioterapeuter (helst med spes. i manuellterapi) og kiropraktorer kan være til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Noen medisiner kan gi ortostatisk blodtrykksfall. Eller man kan oppleve det uten noen klar årsak. En test legen kan gjøre er å måle blodtrykket mens du sitter, hvor på det måles i hhv. etter ett og tre minutter i stående. 

Innen legestanden er det gjerne ønh-spesialister som utreder svimmelhet, men også fysioterapeuter (helst med spes. i manuellterapi) og kiropraktorer kan være til hjelp. 

Dette kommer uavhengig om jeg sitter eller står. Som regel kommer det når jeg våkner om morgenen. Dersom det kommer tilbake, så får jeg henvises til ønh spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...