Villanda Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Så noe om en undersøkelse hvor gluten- og melkefri kost førte til kortere ligge tid i psykiatrisk avdeling his pasienter med schizofreni. Er det i dette? Er det i såfall sannsynlig at det også gjelder andre psykiske lidelser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Jeg har kun lest om dette ifm schizofreni, og mer før århundreskiftet enn etter. Her er mine tanker om dette: Schizofreni er ikke en enkel definert sykdom med en enkelt årsak og tilsvarende sykdomsmekanisme. Sch må heller forstås som et syndrom med flere uspesifikke symptomer på at noe alvorlig er galt i hjernen av sannsynligvis ulike årsaker. En av disse kan være stoffer som produseres i tarmen og som forstyrrer hjernefunksjonen når disse stoffene går over i blodet og etter hvert passerer blod/hjernebarrieren. Dette skjer hos noen av de som ikke metaboliserer gluten på vanlig måte. To forhold, jeg kjenner til, kan tyde på at noe slikt er riktig: 1. Om en gruppe med sch settes på glutenfri diett, vil en liten del av dem oppleve en signifikant bedring, men ikke de andre. 2. I Andesfjellene er forekomsten av sch klart lavere blant den delen av befolkningen som lever over den høydegrensen der korn kan dyrkes. Jeg har aldri lest noe tilsvarende om andre psykiske lidelser. Så svaret på dine to spørsmål blir: Ja, det er sannsynligvis noe i dette for den delen av de med schizofreni som har glutenintoleranse. Ut fra litteraturen er det ikke holdepunkter for at dette gjelder andre psykiske lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.