Gå til innhold

Går det an å ha aspergers med schizoide trekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes så mange aspergere er så sosiale, men jeg stikk motsatt, det er nesten ikke mulig å bli mindre sosial.

Anonymkode: 0c908...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes så mange aspergere er så sosiale, men jeg stikk motsatt, det er nesten ikke mulig å bli mindre sosial.

Det er vel strengt tatt mer regelen enn unntaket

Anonymkode: dbd50...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du hvordan andre aspergere er da? Jeg har bare møtt 1 på såmnn "lær å skrive cv kurs" hos NAV og han var ganske utadvendt ja man la merke til han for å si det slik, men n=1 er jo litt lite til at jeg vet hvordan alle de andre mange titusener er da 

Anonymkode: 5b161...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvordan andre aspergere er da?

Det er bare inntrykket etter å ha vært på diverse forums og FB grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det pleier å stå excludes aspergers syndrom osv, når man leser diagnosekriterene for feks schizoid ,eller schizotypal.

Det betyr vel at en bare skal bruke en av kodene, den som er mest alvorlig (da trolig asperger), isteden for begge kodene på samme case? Men trekkene på andre ting forsvinner ikke selv om en får asperger, jeg føler meg ihvertfall den samme som før ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli, snart så er jo hele norge aspergere :lol: Det ligger i diagnosen at man er introvert. Dvs man blir sliten av sosiale situasjoner og behøver å "lade opp" i lang tid etterpå.

Anonymkode: 0384e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli

Har De Kilde på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har De Kilde på dette?

Nei, har du kilde på din påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli, snart så er jo hele norge aspergere :lol: Det ligger i diagnosen at man er introvert. Dvs man blir sliten av sosiale situasjoner og behøver å "lade opp" i lang tid etterpå.

Hvordan vet du at det er overdiagnostisering? Alle aspergere er ikke introverte. Mange aspergere blir slitne av sosiale situasjoner fordi de hele tiden må tenke på å "oppføre seg normalt", de må tenke på alt det nevrotypikere gjør automatisk. I tillegg er mange sensitive for sensoriske inntrykk. Man får ikke en asperger-diagnose bare fordi man er introvert, det er måten hjernen er "skrudd sammen" på som er annerledes. 

Anonymkode: 60778...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det er overdiagnostisering? Alle aspergere er ikke introverte. Mange aspergere blir slitne av sosiale situasjoner fordi de hele tiden må tenke på å "oppføre seg normalt", de må tenke på alt det nevrotypikere gjør automatisk. I tillegg er mange sensitive for sensoriske inntrykk. Man får ikke en asperger-diagnose bare fordi man er introvert, det er måten hjernen er "skrudd sammen" på som er annerledes. 

Kan tenke meg det er vanskelig å skille her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har du kilde på din påstand?

Hvilken påstand, når en setter spørsmålstegn bak, er det mer et spørsmål, vel? Vet hva som er tilfelle angående nevnte diagnoser, og jeg antok derfor at dette var generell greie med betegnelsene i boka, med spørsmålstegn bak siden jeg ikke visste sikkert, men fra hva jeg kan se medfører det ikke riktighet nei,  en må undersøke for hvert enkelt diagnose

Exclusion terms Certain rubrics contain lists of conditions preceded by the word ‘Excludes’. These are terms that, although the rubric title might suggest that they were to be classified there, are in fact classified elsewhere. An example of this is in category A46, ‘Erysipelas’, where postpartum or puerperal erysipelas is excluded. Following each excluded term, in parentheses, is the category or subcategory code elsewhere in the classification to which the excluded term should be allocated. General exclusions for a range of categories or for all subcategories in a threecharacter category are to be found in notes headed ‘Excludes’, immediately following a chapter, block or category title.

http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/Content/statichtml/ICD10Volume2_en_2016.pdf

Short definition: Exclusion terms help users eliminate entities that should be assigned to a different ICD category because of differences in meaning or terminology.

test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic, denne studien viste at 25% av gruppen de undersøkte som hadde Asperger, hadde nok schizoide trekk til å få diagnosen, dersom en utelukket, utelukkingen, basert på asperger diagnosen, som gjorde at en ikke kan få diagnosen. Det var for amerikanerne med deres regler da, men "sykdommen(e)" skal vel være relatiivt like tror jeg, så er nok ikke "Uvanlig" men noe "overlapp" her tror jeg

https://www.gnc.gu.se/digitalAssets/1349/1349901_lugneg--rd-personality-disorders-and-autism-.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ikke alle aspergere er introverte? Og hvordan vet du at de aspergerne som sier de er sosiale og utadvendte ikke er feildiagnostiserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ikke alle aspergere er introverte? Og hvordan vet du at de aspergerne som sier de er sosiale og utadvendte ikke er feildiagnostiserte?

Fordi jeg har møtt flere. Om de er feildiagnostiserte eller ikke kan selvfølgelig ikke jeg vurdere, men hos de jeg har møtt virker det ganske tydelig at de har asperger. Men flere aspergere er sosiale og utadvente, men har problemer med å tolke sosiale settinger og kan "tråkke feil" ofte, men de er glad i å være sammen med mennesker og vil gjerne få det til. Mange aspergere kan også prate veldig mye. Å være innadvent er ikke nødvendigvis et trekk ved å ha asperger, selv om det selvfølgelig kan være det (og mitt inntrykk er at de fleste er det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

De fleste aspergere jeg kjenner er også introverte, men langt fra alle. Og det handler også om at en kan være ekstrovert i utgangspunktet, men gå på så mange smeller fordi en ikke fikser sosiale koder at en derfor velger å ligge lavt og ikke være spesielt sosial for å slippe å dumme seg ut.

En annen greie er jo at veldig mange aspergere er hypersensitive for alle slags sanseinntrykk og blir veldig fort slitne av masse folk, kaos og støy, og derfor er mindre sosiale enn gjennomsnittet, selv om vedkommende egentlig er ekstrovert.

Den siste tingen jeg kommer på, er det med interesser og meningsfullt sosialt samvær. De færreste som har aspergerdiagnose er veldig interessert i snikksnakk om ting som strengt tatt ikke betyr noe. Finner en ikke noen en er på nett med, og som det er hyggelig å snakke med, så er det ikke mye interessant å være sosial heller. 

Så det er mange grunner til at flere framstår som mer introverte enn de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...