AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Syntes så mange aspergere er så sosiale, men jeg stikk motsatt, det er nesten ikke mulig å bli mindre sosial. Anonymkode: 0c908...ce5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes så mange aspergere er så sosiale, men jeg stikk motsatt, det er nesten ikke mulig å bli mindre sosial. Anonymkode: 0c908...ce5 Det er vel strengt tatt mer regelen enn unntaket Anonymkode: dbd50...0e5 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Hvordan vet du hvordan andre aspergere er da? Jeg har bare møtt 1 på såmnn "lær å skrive cv kurs" hos NAV og han var ganske utadvendt ja man la merke til han for å si det slik, men n=1 er jo litt lite til at jeg vet hvordan alle de andre mange titusener er da Anonymkode: 5b161...ab1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du hvordan andre aspergere er da? Det er bare inntrykket etter å ha vært på diverse forums og FB grupper. Anonymkode: 0c908...ce5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Slike personlighetstrekk kan bare vurderes i RL. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Det pleier å stå excludes aspergers syndrom osv, når man leser diagnosekriterene for feks schizoid ,eller schizotypal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 11 minutter siden, Worrysome plenty skrev: Det pleier å stå excludes aspergers syndrom osv, når man leser diagnosekriterene for feks schizoid ,eller schizotypal. Det betyr vel at en bare skal bruke en av kodene, den som er mest alvorlig (da trolig asperger), isteden for begge kodene på samme case? Men trekkene på andre ting forsvinner ikke selv om en får asperger, jeg føler meg ihvertfall den samme som før Anonymkode: 5b161...ab1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 En forandrer seg jo ikke selv om en får en diagnose. En er og har vært den samme hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Syntes så mange aspergere er så sosiale, men jeg stikk motsatt, det er nesten ikke mulig å bli mindre sosial. Anonymkode: 0c908...ce5 Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli, snart så er jo hele norge aspergere Det ligger i diagnosen at man er introvert. Dvs man blir sliten av sosiale situasjoner og behøver å "lade opp" i lang tid etterpå. Anonymkode: 0384e...5d7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli Anonymkode: 0384e...5d7 Har De Kilde på dette? Anonymkode: 5b161...ab1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har De Kilde på dette? Anonymkode: 5b161...ab1 Nei, har du kilde på din påstand? Anonymkode: 0384e...5d7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke du skal tenke så mye på det. Asperger er en så overdiagnostisert diagnose som det går ann å bli, snart så er jo hele norge aspergere Det ligger i diagnosen at man er introvert. Dvs man blir sliten av sosiale situasjoner og behøver å "lade opp" i lang tid etterpå. Anonymkode: 0384e...5d7 Hvordan vet du at det er overdiagnostisering? Alle aspergere er ikke introverte. Mange aspergere blir slitne av sosiale situasjoner fordi de hele tiden må tenke på å "oppføre seg normalt", de må tenke på alt det nevrotypikere gjør automatisk. I tillegg er mange sensitive for sensoriske inntrykk. Man får ikke en asperger-diagnose bare fordi man er introvert, det er måten hjernen er "skrudd sammen" på som er annerledes. Anonymkode: 60778...8b7 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at det er overdiagnostisering? Alle aspergere er ikke introverte. Mange aspergere blir slitne av sosiale situasjoner fordi de hele tiden må tenke på å "oppføre seg normalt", de må tenke på alt det nevrotypikere gjør automatisk. I tillegg er mange sensitive for sensoriske inntrykk. Man får ikke en asperger-diagnose bare fordi man er introvert, det er måten hjernen er "skrudd sammen" på som er annerledes. Anonymkode: 60778...8b7 Kan tenke meg det er vanskelig å skille her. Anonymkode: 0c908...ce5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, har du kilde på din påstand? Anonymkode: 0384e...5d7 Hvilken påstand, når en setter spørsmålstegn bak, er det mer et spørsmål, vel? Vet hva som er tilfelle angående nevnte diagnoser, og jeg antok derfor at dette var generell greie med betegnelsene i boka, med spørsmålstegn bak siden jeg ikke visste sikkert, men fra hva jeg kan se medfører det ikke riktighet nei, en må undersøke for hvert enkelt diagnose Exclusion terms Certain rubrics contain lists of conditions preceded by the word ‘Excludes’. These are terms that, although the rubric title might suggest that they were to be classified there, are in fact classified elsewhere. An example of this is in category A46, ‘Erysipelas’, where postpartum or puerperal erysipelas is excluded. Following each excluded term, in parentheses, is the category or subcategory code elsewhere in the classification to which the excluded term should be allocated. General exclusions for a range of categories or for all subcategories in a threecharacter category are to be found in notes headed ‘Excludes’, immediately following a chapter, block or category title. http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/Content/statichtml/ICD10Volume2_en_2016.pdf Short definition: Exclusion terms help users eliminate entities that should be assigned to a different ICD category because of differences in meaning or terminology. test Anonymkode: 5b161...ab1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 On topic, denne studien viste at 25% av gruppen de undersøkte som hadde Asperger, hadde nok schizoide trekk til å få diagnosen, dersom en utelukket, utelukkingen, basert på asperger diagnosen, som gjorde at en ikke kan få diagnosen. Det var for amerikanerne med deres regler da, men "sykdommen(e)" skal vel være relatiivt like tror jeg, så er nok ikke "Uvanlig" men noe "overlapp" her tror jeg https://www.gnc.gu.se/digitalAssets/1349/1349901_lugneg--rd-personality-disorders-and-autism-.pdf Anonymkode: 5b161...ab1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at det er overdiagnostisering? Alle aspergere er ikke introverte. Mange aspergere blir slitne av sosiale situasjoner fordi de hele tiden må tenke på å "oppføre seg normalt", de må tenke på alt det nevrotypikere gjør automatisk. I tillegg er mange sensitive for sensoriske inntrykk. Man får ikke en asperger-diagnose bare fordi man er introvert, det er måten hjernen er "skrudd sammen" på som er annerledes. Anonymkode: 60778...8b7 Hvordan vet du at ikke alle aspergere er introverte? Og hvordan vet du at de aspergerne som sier de er sosiale og utadvendte ikke er feildiagnostiserte? Anonymkode: 0384e...5d7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at ikke alle aspergere er introverte? Og hvordan vet du at de aspergerne som sier de er sosiale og utadvendte ikke er feildiagnostiserte? Anonymkode: 0384e...5d7 Fordi jeg har møtt flere. Om de er feildiagnostiserte eller ikke kan selvfølgelig ikke jeg vurdere, men hos de jeg har møtt virker det ganske tydelig at de har asperger. Men flere aspergere er sosiale og utadvente, men har problemer med å tolke sosiale settinger og kan "tråkke feil" ofte, men de er glad i å være sammen med mennesker og vil gjerne få det til. Mange aspergere kan også prate veldig mye. Å være innadvent er ikke nødvendigvis et trekk ved å ha asperger, selv om det selvfølgelig kan være det (og mitt inntrykk er at de fleste er det). Anonymkode: 60778...8b7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yellow ledbetter Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 De fleste aspergere jeg kjenner er også introverte, men langt fra alle. Og det handler også om at en kan være ekstrovert i utgangspunktet, men gå på så mange smeller fordi en ikke fikser sosiale koder at en derfor velger å ligge lavt og ikke være spesielt sosial for å slippe å dumme seg ut. En annen greie er jo at veldig mange aspergere er hypersensitive for alle slags sanseinntrykk og blir veldig fort slitne av masse folk, kaos og støy, og derfor er mindre sosiale enn gjennomsnittet, selv om vedkommende egentlig er ekstrovert. Den siste tingen jeg kommer på, er det med interesser og meningsfullt sosialt samvær. De færreste som har aspergerdiagnose er veldig interessert i snikksnakk om ting som strengt tatt ikke betyr noe. Finner en ikke noen en er på nett med, og som det er hyggelig å snakke med, så er det ikke mye interessant å være sosial heller. Så det er mange grunner til at flere framstår som mer introverte enn de egentlig er. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.