AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Hei. Jeg er i 20-årene, og har bp1. Fast tar jeg litium, og i perioder andre medisiner for å sove, kontrollere psykosesymptomer, osv. Det er sjelden at jeg er helt stabil, men jeg har blitt MER stabil på litium, i alle fall. En stor utfordring som påvirker stemningsleiet i tillegg til bipolariteten er PMS. Jeg har ikke diagnosen, men jeg vet rett og slett at jeg har det. Sånn er det nok for de fleste kvinner. Vi har PMS i ulik grad, og gidder ikke gå til legen for å få noen diagnose, siden det er så vanlig. Greia er at jeg har sett et mønster en god stund nå. Ca. 7-14 dager før mensen starter, går jeg helt i kjelleren. Jeg mister så og si all kraft og funksjon, og ligger bare på soverommet med rullgardninene nede. Sover mye. Gråter mye. Tenker fryktelig negativt, og blir suicidal omtrent hver gang. Jeg tar ofte mer beroligende medikamenter. Orker ikke møte noen, Orker ikke husarbeid. Ikke handle. Ikke lage mat. Mister kontroll over hverdagen. Glemmer avtaler. Tar ikke telefonen. Svarer ikke på meldinger. Blir hysterisk rasende hvis det blir noe særlig stress. Osv. Jeg fungerer omtrent ikke disse 1-2 ukene i måneden. Et par dager etter at mensen har kommet, løsner det. De mørke skyene forsvinner, og det blir klarvær igjen. Dette skjer hver måned, men unntak av hvis jeg er manisk. Da får jeg gjerne ikke mensen uansett. Er det flere av dere bipolare kvinner som har liknende utfordringer? Kan jeg gjøre noe med det? 1-2 uker i måneden blir jo 12-24 uker i året uten funksjon, så det betyr jo litt. Særlig med all bipolardritten i tillegg. Anonymkode: 297e8...78d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Diskuter SSRI med legen din. Det pleier å hjelpe selv med en meget liten dose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.