Gå til innhold

Er det medisinbrukeren selv som er personlig ansvarlig for å melde inn eventuelle farlige og veldig plagsomme bivirkninger av et legemiddel via Altinn og skjema for dette på dette nettstedet.

Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan melde det selv. Helsepersonell har plikt til å melde fra om bivirkninger.

Jeg har aldri gjort det, men jeg har forsvinnende liten erfaring med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban har helt rett. Må bare legge til at legers plikt gjelder alvorlige og/eller sjeldne bivirkninger. Det gjelder ikke ufarlige og velkjente bivirkninger som for eksempel kvalme ved oppstart av SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke bli mye synsing mellom deg og legen da som kanskje ikke selv er medisinbruker. Hva er betydelig vektøkning for eksempel? Hvor mange kilo? Hvor mye reduser syn? Hvor mye svetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leger eller helsepersonell er selv personlig IKKE- medisinbrukeren og da kan det jo være vanskelig å forstå hva som for pasienten oppleves som betydelig svetting når vedkommende går inn i en butikk for å handle eller hva som er betydelig vektøkning eller betydelig synsnedsettelser. Legen ser kanskje ikke pasienten så ofte at det er nok til å forstå ordentlig heller. Man har jo blodprøver men det er jo ofte først når kanskje mere medisin trengs og er jo ikke noe godt forebyggkngsverktøy tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av avkryssingsmulighetene på dette skjema kan det virke som det er så mange steder å få medisinen fra utenom apoteket. Det var veldig nytt for meg. Så mye man ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har meldt inn medisiner som ikke virker som de skulle og som gav meg bivirkninger jeg ikke kunne leve med. Det er enkelt å gjøre det selv og da kommer erfaringene direkte fra pasient til systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Maggie55 skrev:

De fleste leger eller helsepersonell er selv personlig IKKE- medisinbrukeren og da kan det jo være vanskelig å forstå hva som for pasienten oppleves som betydelig svetting når vedkommende går inn i en butikk for å handle eller hva som er betydelig vektøkning eller betydelig synsnedsettelser. Legen ser kanskje ikke pasienten så ofte at det er nok til å forstå ordentlig heller. Man har jo blodprøver men det er jo ofte først når kanskje mere medisin trengs og er jo ikke noe godt forebyggkngsverktøy tenker jeg.

De to første linjene her, er bare synsing. Leger og annet helsepersonell er mennesker de også, og angripes av sykdom på lik linje med de som ikke er leger og helsearbeidere. Så det å påstå at  de fleste i denne gruppen IKKE bruker medisiner, blir kanskje litt for drøyt. 

Men samtidig tror jeg at god/bedre helse er lettere å oppnå/vedlikeholde hvis man har høyere utdannelse, spesielt innenfor helsesektoren. Dette på grunn av at de har mer kunnskap om hva som er bra, og ikke bra. 

(Men nå ble det litt synsing fra min side også ;) )

Endret av anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at  Legemiddelverket  ikke har et mer aktivt forhold til å avdekke bivirkninger enn å vente på at noen finner på å sende inn et sånt skjema som også forutsetter en del dyrt teknisk utstyr.( Synes jeg) Tenk på alle de eldre som ikke vet hva man snakker om en gang hvis man nevner dette. Gad vite hvor mange som årlig sender inn et sånt skjema.

Veldig rart at der ikke er noen anonymisert statistikk for helsepersonells medisinbruk ( synes jeg)

Også veldig  rart at dette med vaksiner og helsepersonell tas mer alvorlig synes jeg. At man ikke forsikrer seg at de har et godt og gratis tilbud.

Nå mener ikke jeg og synes ikke jeg at leger eller annet helsepersonell bør mistenkeliggjøtes eller noe og heller ikke gjøres gjenstand for noe systematisk kartlegging som ødelegger for dem på noe måte. Kanskje er det så mange som ønsker seg til sykehusene fordi det er så bare kjempevanskelig å drive et frittstående firma som de vel ellers gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Maggie55 skrev:

Veldig rart at Legemiddelverket ikke har et mer aktivt forhold til å avdekke bivirkninger enn å vente på at noen finner på å sende inn et sånt skjema som også forutsetter en del dyrt teknisk utstyr.

Men det er jo alltid en masse kjente (vanlige og sjeldne) bivirkninger for medisiner, det framgår jo av pakningsvedlegget? Det er ikke behov for at alle som opplever en eller flere av de bivirkningene som allerede er kjent, sender inn skjemaet.

I tillegg er vel tanken at dersom en pasient opplever en bivirkning, skal dette tas opp med legen som har foreskrevet medisinen, for avklaring av hvorvidt dette faktisk er forårsaket av medisinen, et trekk ved sykdommen eller en tilfeldighet. I førstnevnte tilfelle plikter legen å rapportere om det.

20 minutter siden, Maggie55 skrev:

Også veldig rart at dette med vaksiner og helsepersonell tas mer alvorlig synes jeg. At man ikke forsikrer seg at de har et godt og gratis tilbud.

Arbeidstilsynet gir anbefalinger om vaksiner for bestemte yrkesgrupper. Arbeidsgivere har ansvar for å vurdere risiko for smitte. Det er ikke tilfeldighetene som råder her.

30 minutter siden, Maggie55 skrev:

Veldig rart at der ikke er noen anonymisert statistikk for helsepersonells medisinbruk

Helsepersonell har plikt til å varsle sin arbeidsgiver om bruk av bestemte typer medisiner, f.eks. slike som kan være vanedannende. Hvis det foregår noe tvilsomt (f.eks. at noen stjeler fra beholdningen på et sykehus), vil det uansett ikke komme i noen statistikk.

Det finnes anonym statistikk over alt medisinuttak i Norge som krever resept. Den er åpent tilgjengelig, men inneholder kun opplysninger om kjønn og alder, ikke yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...