Gå til innhold

Har det noe å si at man er ung når man bruker litium?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det noe å si at man er ung når man bruker litium? Den første psykiateren jeg hadde på avdelingen jeg er innlagt ved ville sette meg på litium, men da jeg spurte den andre psykiateren jeg hadde så sa han at han var uenig fordi han mente at jeg var for ung (jeg er 24 år). Jeg tenkte ikke på å spørre han om hva han mente med dette og nå har han sluttet så jeg får ikke spurt. Håper kanskje noen her kan svare.

Anonymkode: 515fe...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Jeg begynte på litium da jeg var 25. Vet ikke sikkert svaret på spørsmålet du stiller, men det er mulig at det har noe med belastningen på nyrene hvis man tar litium over mange år? Det spiller kanskje en rolle om man tar litium i 20 eller 60 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si at man er ung når man bruker litium? Den første psykiateren jeg hadde på avdelingen jeg er innlagt ved ville sette meg på litium, men da jeg spurte den andre psykiateren jeg hadde så sa han at han var uenig fordi han mente at jeg var for ung (jeg er 24 år). Jeg tenkte ikke på å spørre han om hva han mente med dette og nå har han sluttet så jeg får ikke spurt. Håper kanskje noen her kan svare.

Anonymkode: 515fe...ff5

Litium er ganske belastende for nyrene. Dersom man starter når man er svært ung, så er det viktig å være ekstra påpasselig med at ikke serumkonsentrasjonen blir for høy.  Noen hevder at unge, av hensyn til nyrene,  bør ligge på en lavere serumkonsentrasjon enn folk som starter når de er en del år eldre. 

Alle som bruker litium bør være godt informert om at nyrefunksjonen skal testes jevnlig. Fra tid til annen glipper det ved at psykiateren tror at fastlegen følger opp mens fastlegen tror at psykiateren gjør det. 

Anonymkode: 92c97...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en 7 åring ble satt på litium. 

Anonymkode: 7cff3...b90

Det høres ut som større galskap enn den man gir litium for...

Ellers kan jeg si at da jeg prøvde det var jeg rundt 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Det høres ut som større galskap enn den man gir litium for...

Ellers kan jeg si at da jeg prøvde det var jeg rundt 30.

Bipolar-diagnose som 7 åring og rett på litium. Forsøkt i noen måneder før det ble seponert og erstattet med Lamictal. Ungen ble også gitt Zyprexa i de verste periodene. 

Anonymkode: 7cff3...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere... Åssen gikk det med den ungen da, om det finnes noe info om det?

Leste selv noe om en unge som fikk Seroquel som treåring, samt medisinert med flere psykofarmaka mot antatt adhd. Vedkommende døde som tolvåring - uvisst hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Amerikanere... Åssen gikk det med den ungen da, om det finnes noe info om det?

Leste selv noe om en unge som fikk Seroquel som treåring, samt medisinert med flere psykofarmaka mot antatt adhd. Vedkommende døde som tolvåring - uvisst hvorfor. 

Dette er en norsk 7 åring som har vært til behandling på BUP. Jeg vet fordi jeg selv var inne i saken. 

Anonymkode: 7cff3...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...