Gå til innhold

Hvordan vet man om en person er parasuicidal eller suicidal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man om en person er parasuicidal eller suicidal? Og hvordan skiller man et parasuicid og et reelt selvmordsforsøk?

Anonymkode: 0cda2...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet man ikke. En bruker det en har lært 6 år på universitetet og deretter 6 år spesialisering og deretter noe tiårs erfaring, og på tross av det blir det bare en slags kvalifisert gjetning mange ganger. Forskning har vist at prediksjon av suicidalitet ofte er nesten umulig. Men befolkningen og politikerne har voldsomme forventninger til at psykiatrien skal kunne skille de reelt suicidale fra de som ikke er det.

Sannsynligvis er det to forhold som kan forhindre suicid: Rask og korrekt diagnostikk med påfølgende korrekt behandling og en god menneskelig relasjon mellom pasient og behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes psykiatrien i lys av dette er altfor utskjelt. 

Men det skyldes kanskje at jeg synes det er like tragisk om en ung person dør av kreft som at noen tar livet sitt. Det dør mange flere av kreft og hjertestans enn av selvmord. Men det sistnevnte er visst omtrent alltid som følge av feilbehandling? 

Et uomtvistelig faktum:

Helsevesen og diagnostikk blir aldri perfekt. Skal du sørge for at NULL personer skal bli sendt hjem med beskjed om at brystsmertene er muskulære når det viser seg å være hjerteinfarkt, må du sende hundretusener til invasive undersøkelser. Skal du legge inn alle som har selvmordstanker, må du bygge hundre nye sykehus. Det går dessverre ikke, noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig tror jeg. Det er kanskje når vi begynner å feste oss for mye med død og tenners gnistel og fester oss for lite til livet selv. Tror mange kanskje er i forrvirringstilstander og trenger masse tid og omsorg og forståelse. Det er bare veldig vanskelig tror jeg. Det er vel ofte slik kanskje at det først er når alt topper seg mange begynner å tenke på hjelpeapparatet og alt da er kjempevanskelig og indre og ytre kaos kanskje. Må bare være helt utrolig tungt også kanskje mangle ressurser for alle det rammer og alle omkring.

Anonymkode: d14ac...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...