Gå til innhold

Reiser du kollektivt?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært heldig å bodd steder hvor det kollektive har vært relativt godt så det har vært et enkelt valg. Dessuten synes jeg man opplever og ser så mye mer når man reiser kollektivt. At man har mulighet til taxi  for de som trenger er selvsagt kjempeviktig.

Er kollektivt den beste måte å spare miljøet på eller løser elbilene saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Maggie55 skrev:

Jeg har alltid vært heldig å bodd steder hvor det kollektive har vært relativt godt så det har vært et enkelt valg. Dessuten synes jeg man opplever og ser så mye mer når man reiser kollektivt. At man har mulighet til taxi  for de som trenger er selvsagt kjempeviktig.

Er kollektivt den beste måte å spare miljøet på eller løser elbilene saken?

Ja takk begge deler, til hvert sitt bruk. Jeg reiser kollektivt hver dag, det er både det enkleste, raskeste, rimeligste og mest miljøvennlige. Men en del ting må jeg ha bil til.

 

Det sies at om 20 år er det få av oss som har egen bil - vi er heller med i ulike leieordninger. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg har alltid vært heldig å bodd steder hvor det kollektive har vært relativt godt så det har vært et enkelt valg. Dessuten synes jeg man opplever og ser så mye mer når man reiser kollektivt. At man har mulighet til taxi  for de som trenger er selvsagt kjempeviktig.

Er kollektivt den beste måte å spare miljøet på eller løser elbilene saken?

Jeg reiser lite kollektivt, av den enkle grunn at det for meg vil ta alt for mye tid - tid jeg heller vil bruke samme med kjæresten og ungene mine. Om jeg er hos kjæresten og bruker bilen til jobb er jeg på jobb i løpet av en liten time (om 6-8 mnd er nyveien ferdig og da vil jeg antagelig bruke 40-45 min), skal jeg ta buss vil det ta 15 min gange + 50 min buss + 3,5 km gange eller 15 min gange + 55 min buss + overgang til ny buss på 7-8 min. Lite aktuelt til daglig med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor går det buss to ganger om dagen, kl 8 ene veien og kl. 17 tilbake, går ikke på lørdager og kun på ettermiddagen på søndager. Så her er alle avhengig av å ha bil. El-bil er det ikke mange som har og det finnes veldig få ladestasjoner. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha en el-bil her på vinteren, når du blir stående fast timevis på fjellovergangene i uvær. 

Kollektiv transport funker nok bra i storbyene, men ellers rundt om så er det et veldig dårlig tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og kjører sjelden bil på dagtid, f.eks. aldri til jobb. Det er godt kollektivtilbud der vi bor, men det tar fort veldig lang tid dersom man må bytte linje / transportmiddel på kveldstid, når rutene kjøres sjeldnere.

Jeg kjører bil én kveld i uka til en fritidsaktivitet og vanligvis litt i helgen.  Taxi tar vi omtrent aldri. Men bilen var god å ha da barna var små - og mens den yngste var på det mest hyperaktive i diverse idretter.  

Jeg hadde ikke orket å kjøre inn til Oslo på jobb på en av de innfartsveiene der det står kø hver morgen. Så vi har betalt dyrt for å bo litt mer sentralt i stedet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er ikke bra nok desverre, for å redde kloden må en bla.a sørge for å bo i sykkel-avstand til skole/jobb/butikk/etc og besitte sykkel 

Problemet med menneskene, er at vi vil ha det bedre, vi tenker på oss selv, og da er naturen ikke noe en prioriterer når valg faktisk må tas, mange som "bryr seg om miljøet" i teorien eller om du spør dem, men når du faktisk må velge skal jeg ha på lyspæren, eller sitter her i mørket, så vil 99.9999% skru på lyset om økonomien tilsier at en kan det, sånn er vi bare, tror ikke det finnes noen "løsning" egentlig for folket styrer, og folket vil ha så mye velstand som mulig

Anonymkode: b98a9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser bare kollektivt. Som ufør er det utrolig billig med honnørbillett. Og jeg bor i Oslo. Solgte bilen i fjor, da jeg hatet å kjøre bil, grunnet psykiske problemer.

Anonymkode: 162db...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hver gang det dekker mitt behov. Jeg sykler til jobb når det er bare veier, og går når de er is eller snødekte. Bilen bruker jeg så lite at jeg er i ferd med å selge den, for så å tegne meg for bildelig. Jeg velger dessuten stadig oftere tog innenlands der jeg tidligere valgte fly. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar ofte så mye tid. Jeg tror det er derfor så mange velger bilen. Også fremkommelighet for bevegelseshemmede. Derfor velger så mange bilen fremdeles tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...