Gå til innhold

SJS o.l.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan det starte som bare sårdannelser i svelg/hals (en til to uker etter siste opptrapping på en medisin? Aldri hatt slike halssmerter før  heller ikke når har hatt halsbetennelse, men det ligner ikke på det, ingen feber (med mindre maskert av smertestillende) og det er ikke så MYE å se på mandlene,  men voksende, sammenflytende sår/belegg ved siden.

Kommer til å gå til lege fordi det er såpass vondt som det er. Bør jeg nemne dette med medisinen?

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanligste er alltid vanligst. Det er langt mer sannsynlig at dette er en vanlig halsbetennelse (som er svært vanlig) og ikke SJS (som er ekstremt sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Det vanligste er alltid vanligst. Det er langt mer sannsynlig at dette er en vanlig halsbetennelse (som er svært vanlig) og ikke SJS (som er ekstremt sjelden).

Ja, forstår det. Men det ligner ikke helt på vanlig halsbetennelse.  Det er vondere enn før når jeg har hatt det. Vondt å svelge. Kun is, vøske og tabletter inntas. Vondt med munnbevegelser som npr man soiser av en skje. Vondt å snakke. Reseptfrie smertestillende hjelper ikke som de pleier, pluss at ikke mandlene ser verst ut, men gulhvite områder på begge sidene. område på begge sidene av mandlene. Ingen feber (hvis ikke totalt maskert av smertestillende). Allmenntilstand vet jeg ikke så mye om da jeg er i depresjon, og depresjonen  føles uansett som fysisk utmattelse. 

Ble litt dårlig en gang før under opptrapping, også da 1 til 2 uker etter ljt dose. Gikk da litt ned på dose og trappa opp saktere for sikkerhets skyld. Da var det muskelverk, hodepine,  feber og lett CRP-stigning, tolka som virusinfeksjon. 

Derfor jeg lurer. Men skal til lege, så får nevne det der.

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, forstår det. Men det ligner ikke helt på vanlig halsbetennelse.  Det er vondere enn før når jeg har hatt det. Vondt å svelge. Kun is, vøske og tabletter inntas. Vondt med munnbevegelser som npr man soiser av en skje. Vondt å snakke. Reseptfrie smertestillende hjelper ikke som de pleier, pluss at ikke mandlene ser verst ut, men gulhvite områder på begge sidene. område på begge sidene av mandlene. Ingen feber (hvis ikke totalt maskert av smertestillende). Allmenntilstand vet jeg ikke så mye om da jeg er i depresjon, og depresjonen  føles uansett som fysisk utmattelse. 

Ble litt dårlig en gang før under opptrapping, også da 1 til 2 uker etter ljt dose. Gikk da litt ned på dose og trappa opp saktere for sikkerhets skyld. Da var det muskelverk, hodepine,  feber og lett CRP-stigning, tolka som virusinfeksjon. 

Derfor jeg lurer. Men skal til lege, så får nevne det der.

Anonymkode: ef433...956

Og hodet henger ikke med. Ser jeg skrev ca det samme i første innlegget. Er visst litt omtåket. 

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Det vanligste er alltid vanligst. Det er langt mer sannsynlig at dette er en vanlig halsbetennelse (som er svært vanlig) og ikke SJS (som er ekstremt sjelden).

Men når jeg nevnte SJS,  sa han at han så det ikke var allergi jeg hadde. SJS=Allergi?? Mister litt tillit når opplever å få svar litt på siden av det jeg spør om, som om han misforstod hva jeg mente, og hypokondrien blomstrer 😅.

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forstår det. Men det ligner ikke helt på vanlig halsbetennelse.  Det er vondere enn før når jeg har hatt det. Vondt å svelge. Kun is, vøske og tabletter inntas. Vondt med munnbevegelser som npr man soiser av en skje. Vondt å snakke. Reseptfrie smertestillende hjelper ikke som de pleier, pluss at ikke mandlene ser verst ut, men gulhvite områder på begge sidene. område på begge sidene av mandlene. Ingen feber (hvis ikke totalt maskert av smertestillende). Allmenntilstand vet jeg ikke så mye om da jeg er i depresjon, og depresjonen  føles uansett som fysisk utmattelse. 

Ble litt dårlig en gang før under opptrapping, også da 1 til 2 uker etter ljt dose. Gikk da litt ned på dose og trappa opp saktere for sikkerhets skyld. Da var det muskelverk, hodepine,  feber og lett CRP-stigning, tolka som virusinfeksjon. 

Derfor jeg lurer. Men skal til lege, så får nevne det der.

Anonymkode: ef433...956

Det høres ut som halsbetennelse forårsaket av streptokokker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være en bakteriell infeksjon du har fått, så gå til legen i på mandag. De kan teste for streptokokker og andre bakterier.  SJS vet jeg ikke mye om, men inntrykket mitt er at det er en ganske aggressiv tilstand.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bergogdal skrev:

Det høres ut som halsbetennelse forårsaket av streptokokker.

 

Virus sa legen.

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bergogdal skrev:

Så bra, streptokokkhalsbetennelse er som regel mer smertefullt.

Sikkert vanligvis, men dette er verre enn de jeg har hatt før som i alle fall har blitt tolket som streptokokk-.  Kommer flere prikker  som flyter sammen. Kanskje coxakievirus.

Anonymkode: ef433...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...