Gå til innhold

Henvise til dps


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om privat psykolog kan henvise til dps? Har noen her erfaring med dette? Eller er det sånn at de helst vil ta "saken" selv. Det er bare så utrolig dyrt å gå til psykolog hvis man må ha et behandlingsløp. Jeg tror samtidig at en psykolog kan skrive en bedre henvisning enn en fastlege. Noen som har erfart dette?

Anonymkode: b72cf...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å skrive et brev som du tar med til fastlegen der du skriver det du ville skrevet om du var fastlegen og skule henvist deg?

Bare noen tanker.. ikke sikkert fastlegen ville godtatt det, men du kunne kanskje snakket med hn om det og bare sagt at det bare er et forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare om en privat psykolog ikke henviser... Det var ingen andre som svarte TS, og jeg ville forsøke med et bidrag.. men heldigvis fikk TS et kvalifisert svar. 

Bare se bort fra svaret mitt. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologen er på en måte "over" fastlegen, siden denne er å regne som spesialist. Er mulig de ikke vil, men det er en annen sak. Man må nok regne med å gå et par timer før de synes de har nok kjøtt på beinet til å skrive henvisning - med mindre det er snakk om en ganske clear cut sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er i behandling hos psykolog vil jeg tro det er best å få hemvisning hos en fastlege . Om han har fulgt deg over tid foreligger det sikkert notat som kan brukes .

Jeg  gikk hos en slik raskt tilbake ordning som medførte epikrise etter 12 timer. Den ble benytter når fastlege henviste til dps.

Anonymkode: af1ba...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er traumatiske ting som har skjedd. Fastlege sa hn skulle henvise for en mnd siden, fremdeles ikke gjort det. Ting har skjedd i forkant av alvorlig sykdom. I det siste har jeg fått fremmedfølelse overfor meg selv, veldig rart. Jeg gråter hver dag og har gjort det i over et halvt år. Forstår ikke hvorfor legen skal bruker så lang tid, jeg syns det virkelig det haster. Håpet at privat psykolog kanskje kan hjelpe, men de vil vel heller at du skal gå til dem for 1200 kr timen. Føler meg ikke ivaretatt i norsk helsevesen. Anbefaler alle å ta de helseforsikringer de kan og har råd til, for Norge har faktisk ikke et fantastisk helsevesen. Heller middelmådig og tilfeldig.

Anonymkode: b72cf...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan være å sjekke ut om en privat allmennlege kan henvise deg. Få utskrift av alt fastlegen din har journalført og ta det med. Dette kan og bli dyrt, men jeg tror kjangsen er større for at en allmennlege henviser. En annen mulighet er å først ringe eller sende en mail til en eller flere private psykologpraksiser hvor du spør om de synes det er greit å gjøre dette. 

Hvis man har en fastlege som gjør en dårlig jobb i forhold. til ens psykiske helse når dette er et svært viktig aspekt ved ens totale helsesituasjon, anbefaler jeg på det sterkeste å vurdere et bytte. Det er stor forskjell på fastleger når det kommer til psykiatri. Noen er veldig dyktige på det, mens andre rett og slett er mer opptatt av somatikk. Noen fastleger passer bedre for de som ikke har kompliserte helseproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...