Gå til innhold

"utbrendt"/"burnout" uten jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det "lov"/mulig å bli "utbrent" uten jobb?

Har følt meg deprrimert (men ikke nok til diagnose) og har angst (men ikke nok til diagnose) dårlig apetitt, ingen mening/livslyst/glede, ingen sosial kontakt, alltid trøtt og slapp selv etter 8 timer søvn, blir dårlig i hodet tung/mild hodepine etter å ha spist mat, har fått mye fysisk sykdom, vært litt ustabil psykisk følelsemessigt i noen stressende situasjoner (pleide å være sterk og solid før tålte mye mer tidligere)

Eneste yrket mitt er "naver", så da skal det vel ikke vel ikke være lov å være utbrendt de er jo snille hjelpere med gode motiver (angivelig) så da bør en vel ikke ha "stressreaksjon" sikkert (?)

Hva tror dere?

PS. har en alvorlig psykisk lidelse også som potensielt medvirker til at stress oppleves mer stressende potensielt.

Anonymkode: 0a9d1...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det "lov"/mulig å bli "utbrent" uten jobb?

Har følt meg deprrimert (men ikke nok til diagnose) og har angst (men ikke nok til diagnose) dårlig apetitt, ingen mening/livslyst/glede, ingen sosial kontakt, alltid trøtt og slapp selv etter 8 timer søvn, blir dårlig i hodet tung/mild hodepine etter å ha spist mat, har fått mye fysisk sykdom, vært litt ustabil psykisk følelsemessigt i noen stressende situasjoner (pleide å være sterk og solid før tålte mye mer tidligere)

Eneste yrket mitt er "naver", så da skal det vel ikke vel ikke være lov å være utbrendt de er jo snille hjelpere med gode motiver (angivelig) så da bør en vel ikke ha "stressreaksjon" sikkert (?)

Hva tror dere?

PS. har en alvorlig psykisk lidelse også som potensielt medvirker til at stress oppleves mer stressende potensielt.

Anonymkode: 0a9d1...d70

Det kan bli stillestående og meningsløst å "bare" gå hjemme. Har du jobbet tidligere?

Anonymkode: e955e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bli stillestående og meningsløst å "bare" gå hjemme. Har du jobbet tidligere?

Anonymkode: e955e...138

10 år siden litt men det var ikke noen trivelig tid for å si det slik ..

Anonymkode: 0a9d1...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10 år siden litt men det var ikke noen trivelig tid for å si det slik ..

Anonymkode: 0a9d1...d70

Har en f.eks. aspergers m/ tilleggslidelser er det meste ganske vanskelig.

Anonymkode: e955e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenker jeg at alt er bare ikke for alle. Det sliter på å være nav er også. Virkelig tapper en for alt da liksom man ikke har klart å " hevde seg og sin rett" som alle andre. Men man må bare prøve å gjøre det beste ut av det tror jeg og prøve å overhøre slitsomme og brysomme mennesker og håpe at problemene ebber ut med tiden. At tidevannet når det kommer  sluker hele suppa av vonde lidelse liksom.

I går kjøpte jeg meg en liten rimelig " reise-fiskestang" med et lite sett rimelige " fluer" o.a. som jeg  har som " fallskjerm" til meg selv dersom jeg ser at jeg bare på ta pensjonen for godt. En nydelig svær juleduk å brodere har jeg også. Så da blir her teselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, kupton skrev:

En bruker ikke denne diagnosen (burnout) i slike tilfeller. Her er nok (reaktiv) depresjon den beste beskrivelse.

Er burnout mye brukt? Ligner det på depresjon (men skyldes at man brente seg ut i jobben)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye brukt en stund. Tror det har avtatt. Det brukes hos personer som arbeider med å hjelpe mennesker. Det ligner på depresjon, men anhedonien er ofte begrenset til det som har med jobben å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...