Gå til innhold

Overgangsalder, hetetokter og mangel på søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er snart 53 år og overgangsalderen har innhentet meg til de grader. 40 dager siden siste blødning etter en lang periode med korte intervaller mellom blødningene. For 1 mnd siden begynte svettetoktene, spesielt om natten. Av og på med dyne. Ligger å vrir og vender meg hele tiden. Minimalt med søvn, våkner og sovner flere ganger pr natt og er helt på felgen når jeg står opp av mangel på søvn. På dagen er hetetoktene ikke så intense som om natten. Humøret svinger voldsomt og jeg reagerer på den minste ting. Føler meg virkelig ille til mote og nedstemtheten bare vokser i takt med mangel på god søvn. Er det slik det kommer til å være i årevis? Har jo lest en del og lite positivt tilbakemeldinger om overgangsalder. Dette føles mye verre nå enn dagene før menstruasjon tidligere da jeg kunne bli "bare" i dårlig humør ett par dager. Spørsmålet mitt er: hva kan jeg få av hjelp utenom hormonbehandling, noe jeg egentlig ikke ønsker? Har lest litt om soya (fememarelle) og tenkte kanskje det var verd ett forsøk, eventuelt er det andre ting som kan bidra til bedre søvn utenom tradisjonelle sovemedisiner? Har lavt stoffskifte og bruker Levaxin og tenker også på eventuelle interaksjoner med andre medisiner. Leste feks at Soya kunne nedsette virkningen av Levaxin. Har også fibromyalgi. Ellers lever med ett sunt kosthold, ikke røyker, går tur hver dag, ikke overvektig og prøver meditere. Håper jeg kan få ett svar som kan løfte meg litt opp og se noen muligheter som passer for meg, da slik jeg føler det noe er svært belastende. 

Takker for svar

Anonymkode: 38f84...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 5 måneder senere...
kizi1365381292
På 17.9.2018 den 8.05, AnonymBruker skrev:

Er snart 53 år og overgangsalderen har innhentet meg til de grader. 40 dager siden siste blødning etter en lang periode med korte intervaller mellom blødningene. For 1 mnd siden begynte svettetoktene, spesielt om natten. Av og på med dyne. Ligger å vrir og vender meg hele tiden. Minimalt med søvn, våkner og sovner flere ganger pr natt og er helt på felgen når jeg står opp av mangel på søvn. På dagen er hetetoktene ikke så intense som om natten. Humøret svinger voldsomt og jeg reagerer på den minste ting. Føler meg virkelig ille til mote og nedstemtheten bare vokser i takt med mangel på god søvn. Er det slik det kommer til å være i årevis? Har jo lest en del og lite positivt tilbakemeldinger om overgangsalder. Dette føles mye verre nå enn dagene før menstruasjon tidligere da jeg kunne bli "bare" i dårlig humør ett par dager. Spørsmålet mitt er: hva kan jeg få av hjelp utenom hormonbehandling, noe jeg egentlig ikke ønsker? Har lest litt om soya (fememarelle) og tenkte kanskje det var verd ett forsøk, eventuelt er det andre ting som kan bidra til bedre søvn utenom tradisjonelle sovemedisiner? Har lavt stoffskifte og bruker Levaxin og tenker også på eventuelle interaksjoner med andre medisiner. Leste feks at Soya kunne nedsette virkningen av Levaxin. Har også fibromyalgi. Ellers lever med ett sunt kosthold, ikke røyker, går tur hver dag, ikke overvektig og prøver meditere. Håper jeg kan få ett svar som kan løfte meg litt opp og se noen muligheter som passer for meg, da slik jeg føler det noe er svært belastende. 

Takker for svar

Anonymkode: 38f84...348

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her er det, Jeg fant det i mitt eget arkiv !:

Det du beskriver av symptomer er så typisk for overgangsalderen, som kunne det være tatt ut av en lærebok om klimakteriet. Hetetokter som er verst om natten (‘nattesvette’) og dårlig søvn. Svingende humør, kanskje på grunn av dårlig søvn. Det varer i gjennomsnitt ca 5 år, men med avtagende symptomer.  Hos noen forsvinner symptomene fort, hos ca 10% kan de vedvare resten av livet. Hvis din mor lever, så hør hvordan hun har hatt det. Det kan være et mønster som går igjen.

Hva du selv kan gjøre? Du lever sunt, mosjonerer, røyker ikke og er ikke overvektig. Det er gode tiltak, men altså ikke nok for deg.

Det er bare østrogen som effektivt kan hjelpe deg, men det vil være å utsette problemet, kanskje til en periode i livet hvor det er mindre krav til deg?

Naturprodukter brukes av mange, men i vitenskapelige studier er effekten dårlig dokumentert. Produktene er ikke kvalitetskontrollert på samme måte som legemidler. Soya-produkter har vært mye brukt, oftest med dårlig effekt. Effekten avhenger muligens av om brukeren i tarmen kan omdanne soya til et østrogenlignende produkt. Det er beskrevet at soyaprodukter kan redusere effekten av levaxin, og de som bruker soya må derfor sjekke tyroxinstatus mer nøye. Det er et naturprodukt som heter Remifemin som kan ha effekt, men ikke så effektivt som østrogen. Det finnes også legemidler som må fås på resept, f.eks. Catapresan 1-3 tabl 2 ganger daglig og lykkepiller, f.eks. Efexor.

I dag har vi fått bedre kunnskaper om østrogen og kan finne en behandling med minimal risiko og mange gode effekter. Hvis det gis ‘rent’ østrogen i form av plaster eller hudspray unngår man økt risiko for slag og blodpropp. Ren østrogen har i gode studier vist redusert forekomst av brystkreft i forhold til de som ikke bruker hormon. Tidlig start av ren østrogen-behandling (innen 10 år) etter menopausen (siste menstruasjon) kan redusere risiko for hjertekarsykdom og muligens også for Alzheimer. Ren østrogen vil øke risiko for livmorkreft, og det må derfor tilføres gestagen, og det er kombinasjonen østrogen/gestagen som øker risiko for brystkreft og hjertesykdom. Gestagen gitt i form av en hormonspiral er sannsynligvis gunstig.

Som du ser er dette ganske komplisert, og det er de færreste fastleger som har full oversikt. Hvis du ikke kommer til målet med ikke-østrogen holdige produkter, så hør med din fastlege om du evt skal henvises til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg har brukt Femarelle. Opplever at den dempet noe av ubehaget. Imidlertid etter 3 mnd bruk ble det verre igjen. Har nå hatt en pause på ett par uker, startet opp og med varierende effekt. Vet ikke om den fungerer lengre. Svettetokter, mangel på sexlyst er mest ubehagelig nå og selvfølgelig søvnproblemer.

Anonymkode: 38f84...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...