Gå til innhold

Hvordan fungerer mensen EGENTLIG?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Nå spør jeg nesten i desperasjon etter å bli ordentlig opplyst.

I mange mange år har helsesøstre og andre personer i seksualundervisningen sviktet helt i å informere unge jenter, unge kvinner og eldre kvinner hvordan menstrasjon egentlig fungerer. Jeg er nå 26 år gammel, går på universitet, og har mange jentevenner rundt min alder som fortsatt ikke vet hva eggløsning og mensen egentlig er, noe jeg blir ekstreeeemt fortvilt over. Kvinner over 16 bør kjenne kvinnekroppen, mener jeg! 
Flere ganger i løpet av livet har venninnene fortalt at mensen er, når egget lager en rift en eller annen plass inni våre kvinnelige organer, som gjør at man har et SÅR man blør fra. Dette mener jeg er fullstendig feil, da jeg har fått opplyst om at menstrasjonen er blod som kommer fra livmoren, som slippes fordi egget ikke ble befruktet. I tillegg til slimhinnen som bygges opp i den første halvdelen av syklusen, hvor den blir tykk og næringsrik for å ta imot et befruktet egg. Ikke sant? 

Nå har jeg prøvd å søkt meg opp på nettet igjen, da jeg nylig hadde den samme samtalen med en venninne om nettopp dette. Hun mener at man blør av et hull forårsaket av egget, jeg mener det kommer fra livmoren. MEN DET ER JO IKKE MULIG Å FÅ VITE HVOR DETTE BLODET KOMMER FRA PÅ EN ORDENTLIG MÅTE!

På ung.no står det at mensen er når egget ikke blir befruktet "vil egget støtes ut sammen med det "redet" som har bygd seg opp og da blør kvinnen i noen dager". Dette er den tåpeligste og med udugelige beskrivelsen jeg har funnet hittil. 

På en annen nettide står det "alle månedene man ikke blir befruktet vil livmorslimhinnen støtes ut sammen med en blødning", som er mer i nærheten av det jeg mener er korrekt, men så er det denne blødningen. Er det oppsamling av blod i livmoren eller livmorveggen som støtes ut? 

På sex og samliv står det "Hvis egget blir ødelagt tar det to uker før slimhinnen i livmoren får beskjed av hormonene om at ingen egg ble befruktet. Blodårene i slimhinnen trekker seg sammen slik at hele slimhinnen dør og faller ut som menstruasjon". Igjen blir jeg forvirret, for jeg tolker jeg det som at det BARE er slimhinnen som er det røde man får ut av skjeden når man har menstrasjon.

Kan jeg vær så snill få en ordentlig forklaring på dette nå? Jeg er lut lei av at ingen får en skikkelig utdannelse i akkurat dette. 

Håper på et fint, enkelt og godt svar. 

Hilsen Ingrid, 26 år. 

 

Anonymkode: 344d6...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i løpet av livet har venninnene fortalt at mensen er, når egget lager en rift en eller annen plass inni våre kvinnelige organer, som gjør at man har et SÅR man blør fra. Dette mener jeg er fullstendig feil, da jeg har fått opplyst om at menstruasjonen er blod som kommer fra livmoren, som slippes fordi egget ikke ble befruktet. I tillegg til slimhinnen som bygges opp i den første halvdelen av syklusen, hvor den blir tykk og næringsrik for å ta imot et befruktet egg. Ikke sant? 

Hilsen Ingrid, 26 år. 

Anonymkode: 344d6...317

Mener du på ramme alvor at kvinner i 20-årene går rundt og tror at mensen kommer av at egget river et sår i livmoren??? 

Du har helt rett, menstruasjonen er blod som kommer fra slimhinnen i livmoren når egget ikke befruktes. Fra eggløsning gjør livmoren seg klar til å motta et befruktet egg ved at slimhinnen vokser og blir tykkere og blodfylt, men når hormonene i kroppen sier at det ikke har skjedd noen befruktning så støtes det ut som en blødning over noen dager. Noen ganger kan det kommer klumper også, det er koagulert (stivnet) blod fra livmorslimhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå 26 år gammel, går på universitet, og har mange jentevenner rundt min alder som fortsatt ikke vet hva eggløsning og mensen egentlig er, noe jeg blir ekstreeeemt fortvilt over. Kvinner over 16 bør kjenne kvinnekroppen, mener jeg! 

Dere har hørt om bøker / bibliotek og internett, eller hva?

https://www.sexogsamfunn.no/kropp/mensen/#   

Se under "Eggløsning".

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Menstruasjonssyklus er ikke lett å forstå (og ikke enkel å forklare). Jeg skal forsøke.

 

Kvinnens syklus beror på et samspill mellom eggstokkene (en på hver side) og livmoren. Eggstokkene styres av hypofysen (hjernevedhenget), signaler går via blodbanen.

 

I eggstokkene ligger tusenvis av umodne egg parat til å modnes. Det er hypofysen som sender signaler om at det skal skje modning. Hundrevis av egg starter et kappløp om å modnes først. Under modningen produseres østrogen. Det oppfatter hypofysen og bremser stimuleringen. De fleste egg gir da opp kampen og ‘dør’. Ett egg (som regel bare ett) er kommet så langt i utviklingen at det overlever og modnes fult ut med stor produksjon av østrogen. Det oppfatter hypofysen og sender ut signal om at dette utvalgte egget kan løsne fra eggstokken, vi har derved eggløsning. Egget har ligget i en liten vannpose på ca 2 cm (en cyste eller eggsekk). Det kan hos noen gi litt ubehag når posen brister og væske tømmes ut i bukhulen. Noen ganger kan det også komme litt blødning ved eggløsning fra stedet på eggstokken hvorfra det løsnet, og dette blodet siver ut i bukhulen og suges opp, det kommer ikke ut i skjeden som blødning . Noen merker litt blødning fra skjeden ved eggløsning, det skyldes at østrogen stimulerer slimhinnen i livmorhalsen, men det er en kortvarig blødning. Eggløsningen kommer midt i syklus, dvs. ca. på dag 14 (dag 1 er første menstruasjonsdag).

 

Livmorslimhinnen er innsiden av livmoren (som ullforet i en skinnvott). Selve livmorveggen er en kraftig muskel (svarer til skinnet av votten, for å bruke samme bilde). Før eggløsning vil østrogen som dannes i eggstokken føres gjennom blodårer til livmoren og få slimhinnen til å vokse.

 

Etter eggløsning produseres fra eggløsningsstedet på eggstokken et annet hormon, progesteron. Det påvirker livmorslimhinnen til å danne ekstra slim i kjertlene så det blir et god grobunn for et befruktet egg. Det er rikelig blodforsyning til slimhinnen så den kan bygge seg opp. Progesteron-hormonet er viktig for denne prosessen.

 

Eggstokken er programmert til å fortsette produksjon av progesteron, hvis det inntrer graviditet. Hvis det ikke skjer befruktning, stopper produksjonen av progesteron automatisk etter to uker (to uker etter eggløsning). Det påvirker livmoren, det kommer kramper og sammentrekning av livmormusklen (menstruasjonssmerter !), og det fører til at livmorslimhinnen avstøtes/løsner. (Det blir som å rive hele foret ut av votten). Blod, slim og døde celler presses ut av livmoren som menstruasjonsblod. Det blir igjen en sårflate i livmorens innside, som ved en hudavskrapning med blødende kar, men som ved et annet sår, stopper blødningen av seg selv.  

 

Allerede under menstruasjonen bygger det seg opp en ny slimhinne til erstatning for den gamle. På denne måten sørger kroppen hver måned for at en fersk slimhinne er parat til å ta imot en graviditet.

 

Ved overgangsalderen er det tomt for egg i eggstokkene, og det produseres ikke lenger østrogen og progesteron. Livmorslimhinnen vokser ikke, det blir ingen blødning.

 

Her er en god tegning av livmor og eggstokker med forklaring: https://nhi.no/illustrasjoner/kvinne/illustrasjoner/livmor-uten-og-med-hormonspiral/

 

Det ble en lang forklaring, men systemet er ikke enkelt.

 

Velkommen til å komme med spørsmål om noe er uklart.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...