Gå til innhold

Vaginal fødsel kort tid etter keisersnitt


SCL

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Jeg har termin mindre enn tretten måneder etter et planlagt keisersnitt som var uten komplikasjoner. Jeg ønsker i utgangspunktet en vaginal fødsel nå, men har lest at risikoen for livmorruptur er ganske høy når man blir gravid igjen mindre enn seks måneder etter et keisersnitt – faktisk høyere enn om man føder vaginalt etter to keisersnitt, gitt at det har gått mer enn seks måneder før ny graviditet. Når jeg har prøvd å forhøre meg om dette hos gynekolog og jordmor, får jeg beskjed om at det overhodet ikke er noen grunn til å være redd for  å føde vaginalt. Samtidig er det mange sykehus som ikke tillater vaginal fødsel etter to keisersnitt. Hvorfor tar de da så lett på at jeg ønsker å føde nå? Vet de ikke om risikoen, eller er det mindre farlig enn jeg tror? Ønsker som sagt en vaginal fødsel, men kun hvis det er forsvarlig. Hva er vanlig praksis i tilfeller som mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke så grundig inne i fødselshjelp, men jeg har ikke hørt at det med graviditet seks måneder etter et keisersnitt er så farlig.  I vår Veileder i fødselshjelp har jeg ikke sett at man tar spesielt hensyn til hvor lang tid det har gått fra siste keisersnitt. Såret i livmoren gror veldig bra på kort tid (seks uker?). Risiko for livmorruptur er ca. 0,5%, Dvs det er ca 99,5% sjanse for at det  går bra.  I dag kan man ved ultralyd vurdere livmorveggen med arret og følge det gjennom svangerskapet, og man vil være ekstra forsiktig under fødselen. Du kan be om en samtale med fødeavdelingen når termin nærmer seg.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS Hvor gammel er du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen, og takk for svar. 

Jeg har lest forskning som viser at risikoen for ruptur når man blir gravid igjen innen seks måneder etter keisersnitt er på 2.7 prosent, altså ganske mye høyere enn den vanligvis er. 

Jeg er tretti år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal høre med avdelingen hvor du fødte, hva som er deres praksis. Vennlig hilsen Mette

PS kan du opplyse om hvor du har lest det med 2,7 %? så kan jeg evt sjekke kilden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...