Gå til innhold

Cerazette - tre dagers pause?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har brukt Cerazette (dvs synonympreparatet Desogestrel Orifarm) i ca halvannen måned nå. Startet første brett på første mensdag, og da jeg var ferdig med mensen, blødde jeg ikke noe før jeg fikk ny blødning etter 28 dager, dvs første dag på andre brett. Nå har jeg hatt sparsom brunlig blødning i to uker. Ser at du anbefaler tre dagers pause ved lange blødninger på disse pillene. Det jeg lurer på, er: Vil jeg være beskyttet mot graviditet under pausen? Jeg får besøk av kjæresten min til helga, og vil jo ikke risikere graviditet! Hvor ofte kan jeg ha pillepause på denne måten? 44 år.

Anonymkode: 32955...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det hjelper ved den type blødning du beskriver med sparsomt brunlig blødning, og mitt råd er bare et forslag. Det vil ta tid før eggløsningen kommer i gang, den hemmes av Cerazette, så det skulle ikke være risikabelt å stoppe i tre dager. Det bør ikke gjøres oftere enn hver måned.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mulig jeg smører meg med litt tålmodighet og heller ser om det gir seg etterhvert... Det er jo tross alt ikke snakk om noen "syndeflod" heller. Vet jo at blødningsforstyrrleser er vanlig med Cerazette. Hvor lang tid bør man se an før det roer seg? Mulig det heller vil lønne seg å få hormonspiral dersom det fortsetter. 

Anonymkode: 32955...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er prisen ved å ha et prevensjonsmiddel uten østrogen, at det kan bli tull med blødningene. Hos de fleste bedrer det seg med tiden. Det er fare for at problemet blir det samme med hormonspiral. Som prevensjon kunne du kanskje klare deg med den svake Conludag-pille? Risiko for graviditet er i seg selv liten i din alder. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...