Gå til innhold

Har du mye på sparekonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du klart å legge mye av på sparekonto? Jeg har begynt å legge av. Jeg sliter litt med økonomien, men jeg har 2600 kroner (lite til å begynne med..men er en begynnelse)  på sparekonto. Skal forsøke å legge av minst 500 kroner hver måned. 

Hva med deg? 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du klart å legge mye av på sparekonto? Jeg har begynt å legge av. Jeg sliter litt med økonomien, men jeg har 2600 kroner (lite til å begynne med..men er en begynnelse)  på sparekonto. Skal forsøke å legge av minst 500 kroner hver måned. 

Hva med deg? 

Anonymkode: 308b3...1bc

Jeg har gjort som deg i mange år. Til å begynne med satte jeg 500 på fond, men har økt månedlig sparebeløp etterhvert. Alle monner drar, også det som kan virke lite der og da, og i dag har jeg ca 400.000 på diverse sparekonti. 

Anonymkode: 77ccb...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort som deg i mange år. Til å begynne med satte jeg 500 på fond, men har økt månedlig sparebeløp etterhvert. Alle monner drar, også det som kan virke lite der og da, og i dag har jeg ca 400.000 på diverse sparekonti. 

Anonymkode: 77ccb...52a

Ja, jeg er nødt å begynne med det. Det kan bli mye etterhvert. Ganske smart. 

Ja, det virker lite til å begynne med, men etterhvert så vil beløpet øke. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du klart å legge mye av på sparekonto? Jeg har begynt å legge av. Jeg sliter litt med økonomien, men jeg har 2600 kroner (lite til å begynne med..men er en begynnelse)  på sparekonto. Skal forsøke å legge av minst 500 kroner hver måned. 

Hva med deg? 

Anonymkode: 308b3...1bc

Antar du er samme som har dyre forbrukslån og kredittkortgjeld. Hvorfor betaler du ikke heller ned på dette i stedet? Du vil oppnå mye høyere avkastning (dvs. innsparte renter) på den måten enn ved å ha pengene på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Antar du er samme som har dyre forbrukslån og kredittkortgjeld. Hvorfor betaler du ikke heller ned på dette i stedet? Du vil oppnå mye høyere avkastning (dvs. innsparte renter) på den måten enn ved å ha pengene på sparekonto.

Jeg er nødt til å sette litt av i bakhånd i tillegg pågrunn av at jeg har perioder som jeg jobber lite, og da hjelper sparekonto- pengene på dersom knipen melder seg. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Antar du er samme som har dyre forbrukslån og kredittkortgjeld. Hvorfor betaler du ikke heller ned på dette i stedet? Du vil oppnå mye høyere avkastning (dvs. innsparte renter) på den måten enn ved å ha pengene på sparekonto.

Altså dersom jeg tjener veldig lite en måned, og skal betjene avbetaling på lån pluss diverse utgifter, så vil jeg mulig slite å klare dette. Derfor må jeg legge av penger på sparekonto itillegg for å sikre meg for de månedene jeg tjener lite. Jeg har veldig variabel inntekt. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nødt til å sette litt av i bakhånd i tillegg pågrunn av at jeg har perioder som jeg jobber lite, og da hjelper sparekonto- pengene på dersom knipen melder seg. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Ok.

Som også sagt flere ganger før: Du bør jo forsøke å få deg noe mer jobb. Søke aktivt/oppsøke potensielle arbeidsgivere/senke kravene på type jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Ok.

Som også sagt flere ganger før: Du bør jo forsøke å få deg noe mer jobb. Søke aktivt/oppsøke potensielle arbeidsgivere/senke kravene på type jobb.

Jeg forsøker, men har ikke lykkes med å få en fast høyere prosent stilling. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså dersom jeg tjener veldig lite en måned, og skal betjene avbetaling på lån pluss diverse utgifter, så vil jeg mulig slite å klare dette. Derfor må jeg legge av penger på sparekonto itillegg for å sikre meg for de månedene jeg tjener lite. Jeg har veldig variabel inntekt. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Det var derfor jeg anbefalte deg å ha en annen konto, slik at du slipper å øke lånet hvis det skjer noe uforutsett en måned du får lite utbetalt.

Men jeg er enig med Xtra i at det lønner seg å bli kvitt forbrukslånet. Så du må ikke bli så hekta på den sparingen at du "fryser ned" større beløp eller har dem på en konto med så strenge betingelser at du ikke får tak i dem. 

Poenget er at det jo ikke er så mye vits i å betale ekstra på lånet den måneden du får mye utbetalt, hvis du må øke det igjen kort tid senere. Hvis marginene er små, er det bedre å ha litt kapital selv. Men det er selvsagt fint hvis du klarer å betale litt mer enn minimumsbeløpet som fast nedbetaling på lånet, da blir du kvitt det fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Det var derfor jeg anbefalte deg å ha en annen konto, slik at du slipper å øke lånet hvis det skjer noe uforutsett en måned du får lite utbetalt.

Men jeg er enig med Xtra i at det lønner seg å bli kvitt forbrukslånet. Så du må ikke bli så hekta på den sparingen at du "fryser ned" større beløp eller har dem på en konto med så strenge betingelser at du ikke får tak i dem. 

Poenget er at det jo ikke er så mye vits i å betale ekstra på lånet den måneden du får mye utbetalt, hvis du må øke det igjen kort tid senere. Hvis marginene er små, er det bedre å ha litt kapital selv. Men det er selvsagt fint hvis du klarer å betale litt mer enn minimumsbeløpet som fast nedbetaling på lånet, da blir du kvitt det fortere.

Synes det du sier er klokt laban. Er enig i dette. Jeg betaler ned det jeg kan på lånet, og det beste er at det går nedover sakte, men sikkert, istedet for at jeg betaler mye for så å komme i knipe og øke det på nytt (slik som tidligere gjort). 

Jeg må presse av litt penger på sparekonto for å forsøke å sikre meg en trygghet i tillegg. For det kan komme måneder hvor jeg sliter med å klare utgiftene, og da må jeg stå sterkere stillt enn jeg har gjort. 

 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker, men har ikke lykkes med å få en fast høyere prosent stilling. 

Anonymkode: 308b3...1bc

Da må du jo søke deg en annen jobb i tillegg. Vet du sier det er vanskelig, men jeg tror ikke det er umulig, f.eks. i rengjøringsbyråer eller annet, om du ikke finer jobb som ligner på den du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at prioritet #1 må være å øke inntektene. Alt blir vanskelig når inntekten er for lav.

Du bør både betale ned forbrukslånet og ha en viss buffer, men det er viktigere å betale lån enn å ha en stor sum på sparekontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanskelig å skaffe seg noe å leve av i dag så det er vanskelig. Man sier jo ditt og datt om arbeidsledigheten men situasjonen er kjempekomplisert for så mange i dag. Slik var det jo før i tida også men man snakket veldig lite om dette. Man torde ikke.

Anonymkode: f270c...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør alle det beste vi kan i dag men mange " hopper bare fra sten til sten i dag" tror jeg og klarer man å legge litt til side en måned sprekker opplegget lett de neste påfølgende månedene.  Boligutgifter er så høye i dag at de tar mye og mange har veldig store reiseutgifter tror jeg om de har jobb da. Færre og færre av mine bekjente har jobb i dag og mange forteller de har vært syke eller vært hjemme med barna sine i  mange år. Og boliger som ligger ute i markedet er dyrere enn noen gang.

Anonymkode: f270c...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig mye henger på det å ha en jobb synes jeg også sparing ,men jeg saumfarer nå hvert innkjøp jeg gjør og tenker om dette ikke er noe jeg kan klare meg uten. Men man trenger jo sånt som håsjampo og toalettpapir og antibac osv. og ikke minst mat. Men at man bør prøve å spare opp en buffer det er helt klart På nettet anbefaler man to- tre månrdslønner. 

Anonymkode: f270c...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Xtra skrev:

Da må du jo søke deg en annen jobb i tillegg. Vet du sier det er vanskelig, men jeg tror ikke det er umulig, f.eks. i rengjøringsbyråer eller annet, om du ikke finer jobb som ligner på den du har.

Jeg har søkt på alt. Men jeg holder på å fortsette å søke. 

8 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mener at prioritet #1 må være å øke inntektene. Alt blir vanskelig når inntekten er for lav.

Du bør både betale ned forbrukslånet og ha en viss buffer, men det er viktigere å betale lån enn å ha en stor sum på sparekontoen.

Jeg forsøker å finne mer arbeid. Jeg har søkt på alt mulig i ganske lang tid. 

Jeg må nødt å betale ned forbrukslånet litt og litt i det små. Det viktigste er at det forbrukslånet går nedover. Jeg har funnet en ny metode som jeg bruker, og det er å legge av litt penger på en sparekonto slik at jeg har en liten buffer itillegg. Det er det absolutt nødvendighet for med tanke på at jeg må stå sterkere stillt dersom det kommer noen ekstra utgifter eller dersom jeg tjjener lite en måned. Altså stå sterkere slik at jeg ikke tar opp mer lån pga utilstrekkelig økonomi. Det er årsaken til at jeg forsøker å sikre meg litt penger på en sparkonto i tillegg. Det høres gjerne mer lurt å ikke legge av penger på sparekonto og bare betale alt på lånet. Men det kan ikke være noe genialt trekk, for det forsøkte jeg tidligere, og så kom det noen utgifter som gjorde at lånet økte igjen... 

Jeg føler at jeg har fått en bedre kontroll og bedre oversikt over økonomien den siste måneden.  

Takker for råd :) 

Anonymkode: 308b3...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å skrive handlelapp før jeg går i butikken og holde meg helt til den uansett fristelser. Det er ofte ikke så mye som skal til tror jeg og spesielt om man har noen å prate litt med om tingene som kjenner ens totale situasjon er også det noe som hjelper synes jeg fra tidligere erfaringer.

Men om renten går opp så merker man nok prisoppgang på forbruksvarer allerede fra mandag tenker jeg. Kanskje lurt å kjøpe tannpasta og hårsjampo der prisene ofte merkes først.  Også ting på apotek selvsagt. Skal uansett hente medisin da legen har sendt ny resept. Legen er bare fantastisk flink til å prøve å føle opp jeg tror alle sine pasienter. Nå er det jo blitt litt lettere med den elektroniske kontakten også om det er nok enkelte ganger.

Anonymkode: f270c...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...