Gå til innhold

Flate hcg-nivå i 4. prøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kvinne på 28 år. Fått påvist PCOS etter å ha prøvd å bli gravid i 7 mnd, fikk under samme undersøkelse transvaginal UL og kontrastinjeksjon i egglederne, fikk beskjed om at jeg hadde multiple cyster i eggstokkene (lurer på om hun telte ca 40) og at egglederne var helt normale. AMH nivå ble målt til ca 68 og testosteron på rundt 1,5. Fikk forskrevet Primolut 5 mg x 1 i fem dager (f.o.m 16-20 aug.)og Letrozol 5 mg x 1 i fra dag 5-9 i syklus. 1. dag i siste mens var 24. august, Letrozol tatt fra 28. aug- 1 sept. 

Tok graviditetstest i urin hjemme den 10. september som var positiv (11 dager før mens!). hCG målt 14. september til 219. Videre måling av hCG viser: 

17/9: 215

18/9: 211

19/9: 209

Har vært telefonisk i kontakt med vakthavende gynekolog da jeg selv tenker at det foreligger et ektopisk svangerskap. Jeg har murringer i magen og ømme bryst, men ingen smerter. Fikk beskjed om at det var lite sannsynlig å se noe på UL og at jeg kunne ta ny hCG om en uke. Gynekolog mente det kunne være like sannsynlig med spontan abort som et ekstrauterint svangerskap. Jeg synes imidlertid selv at hCG faller sakte og at dette kanskje taler for exu, men har lest på div. forum at dette kan være tilfelle ved SA. Håper selv at det kanskje kan ha løsnet flere egg og at hCG fra et annet egg kanskje kan resultere i graviditet og at hCG stiger (sikkert lite sannsynlig).
Planen nå er å ta ny hCG om en uke å se på utvikling. Ønsker selv å unngå Metotrexat i det lengste da jeg ønsker å ha mulighet til å bli gravid snarlig. Er det mest sannsynlig at dette skyldes exu eller SA? Bør jeg be om å få en sjekk om en uke hvis hCG fortsatt er stasjonær eller mot formodning har økt? Jeg har ikke vært i kontakt med fertilitetsavd. på St. Olav, men er det noe jeg bør vurdere å få henvisning til? 

Hadde satt stor pris på noen gode råd. 

Vennlig hilsen tidligere student (fortsatt bosatt i Trondheim) 

Anonymkode: 94c92...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er forøvrig normalvektig, ikke insulinresistent eller andre kliniske symp på PCOS og trener relativt mye. 

Ikke hatt blødning, med unntak av en liten blødning ca en uke før positiv test som jeg tolket å være implantasjonsblødning. 

Endret av Anonymf89
ekstra informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke si annet enn at det kan være begge deler, abort eller graviditet utenfor livmor. Så jeg er helt enig med din gynekolog om å se det an og ta en ny prøve etter en uke. Om det har løsnet flere egg som er befruktet er en interessant problemstilling, men jeg har ingen erfaring her.

Vi vet at ca halvparten av graviditeter går til grunne når man tester så tidlig som du gjør. Du kunne ikke forvente menstruasjon før på dette tidspunktet, og jeg fraråder å styre med tester før man har overskredet 'forventet menstruasjon' med noen dager. Det skaper ofte mer problem enn at det gir svar å teste så tidlig. Bedre å holde spenningen ut noen dager ekstra.

Fortell om hva som blir resultatet!

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...