Gå til innhold

Sobril eller selvskading


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at for de fleste her vil svaret være enkelt. En sobril er mer akseptert enn selvskading. For meg er det ikke like enkelt. Begge har beroligende effekt. Begge gir bedre kontroll over følelsene. Begge alternativene fører til avhengighet. Begge mister effekt over tid. Selv om det er flere år siden jeg skadet meg, kommer trangen sterkt tilbake når følelsene blir for vanskelig å takle. På desperat let etter noe å skade meg med, valgte jeg å heller ta en sobril. Det går bedre nå. Men om jeg føler det er mer rett å ta en sobril er jeg ikke så sikker på. Men jeg unngår skammen og angsten for at jeg ikke skal klare å skjule sårene godt nok.

Anonymkode: d38f4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Streng? Jeg prøver bare å takle livet og vanskelige følelser uten å være til belastning for andre.

Anonymkode: d38f4...4ea

Det er det jeg mener. Unn deg å ta en sobril. 

Anonymkode: 3f0bc...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det likt bare med vival, og jeg tar 15 mg. MEN - det har spart meg for mange alvorlige intoxer, så heller litt høyere medisinbruk enn fullstendig ute av kontroll. 

Pest eller kolera? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om det ikke er veldig ofte, så må det være ok å ta Sobril. Bedre enn alt stresset med å skade seg selv. Så er det jo veldig bra at du har kommet så langt, for jeg vet hvordan den trangen til å selvskade føles. Men det er selvsagt alltid viktig å tenke på hvilke mestringsstrategier man kan sette inn når den trangen kommer - så vil nok behovet for Sobril kanskje bli mindre. Hender jeg selv må ta beroligende av samme grunn, men nå er det kanskje ti ganger i året. Det er også fornuftig å ha en god dialog med legen som skriver ut om hva som er greit. 

Men jeg synes ikke du skal "henge deg selv" for å ha tatt en Sobril. Hvis alternativet var selvskading og du ikke har et avhengighetsforhold - så synes jeg det var et fornuftig valg tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg mener. Unn deg å ta en sobril. 

Anonymkode: 3f0bc...91c

Etter flere års fast bruk av sobril så mistet de effekt. Jeg måtte stadig opp i større doser for å få god nok effekt. I dag ville jeg ikke kunne kjøre bil med doser jeg enkelte ganger måtte opp i den gang. Etterpå har jeg blitt veldig skeptisk til sobril. Den kan være en kortvarig løsning i helt spesielle tilfeller. Mer bruk enn det vil bare forskyve og forsterke problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at for de fleste her vil svaret være enkelt. En sobril er mer akseptert enn selvskading. For meg er det ikke like enkelt. Begge har beroligende effekt. Begge gir bedre kontroll over følelsene. Begge alternativene fører til avhengighet. Begge mister effekt over tid. Selv om det er flere år siden jeg skadet meg, kommer trangen sterkt tilbake når følelsene blir for vanskelig å takle. På desperat let etter noe å skade meg med, valgte jeg å heller ta en sobril. Det går bedre nå. Men om jeg føler det er mer rett å ta en sobril er jeg ikke så sikker på. Men jeg unngår skammen og angsten for at jeg ikke skal klare å skjule sårene godt nok.

Anonymkode: d38f4...4ea

Det er bedre å ta en sobril enn selvskading. Når jeg har det sånn hører jeg musikk på full guffe eller jeg gå en lang tur. Av og til ta jeg sobril. Det er bra for en kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Betti 11 skrev:

Det er bedre å ta en sobril enn selvskading. Når jeg har det sånn hører jeg musikk på full guffe eller jeg gå en lang tur. Av og til ta jeg sobril. Det er bra for en kort tid. 

Så lenge det er et engangstilfelle er jeg enig i at det gir minst problem med sobril. Men når jeg går inn i en dårligere periode vil det bare forverre problemer.

Anonymkode: d38f4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er et engangstilfelle er jeg enig i at det gir minst problem med sobril. Men når jeg går inn i en dårligere periode vil det bare forverre problemer.

Anonymkode: d38f4...4ea

Er det følelser du sliter med?

Anonymkode: 3f0bc...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det følelser du sliter med?

Anonymkode: 3f0bc...91c

Forskjellige årsaker har nok sendt meg inn i en nokså ustabil periode der det svinger mellom topp og bunn. Bunnen blir bare så intens.

Anonymkode: d38f4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...