Gå til innhold

Økt cellevekst på livmorhals rappen etter graviditet


Neon_sun

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er 35 år og fødte mitt 2 barn for 12 uker siden. Jeg hadde en fin og uproblematisk fødsel denne gangen (første fødsel endte med tang og klipping) og har følt at underlivet har blitt bra relativt fort. Jeg ble derfor overrasket når det var relativt smertefullt første gang jeg og min mann hadde sex (ca 7 uker etter fødsel). Det har vært ubehag ved hvert samleie, vi har derfor ikke prøvd noe særlig mer. 

For noen dager siden var jeg hos lege for å sette inn spiral. Når legen satte inn spatelen, fikk jeg de samme smertene igjen. Legen ville ikke sette inn spiralen da og har henvist meg til gynekolog. I henvisningen står det at porto er rød og at man ser noe cellevekst. Var ikke så stresset etter timen, men i går fikk jeg da time hos gynekolog. I slutten av desember (!). Jeg kjenner jeg holder på å gå på veggen her, jeg katastrofetenker veldig og synes tanken på å gå i 3 måneder hjemme med baby og vente på dette er temmelig uutholdelig. Legen tok celleprøve, det var også mer smertefullt en vanlig og jeg begynte å blø. Jeg tenker jo også at om det for eks er en betennelse, bør jeg jo ikke gå med dette i 3 mnd til uten behandling. De vil ikke hjelpe meg på legekontoret og det er ikke mulig å slippe til hos gynekologen jeg er henvist til før. 

 

Jeg er skikkelig stressa over dette her. Hva kan dette være? Er det vanlig etter en fødsel? Beroligende ord, informasjon og lignende mottas med stor takk... Skal jeg ta kontakt med Volvat og få time der? Evnt vente til svaret på celleprøve kommer? 

 

Hilsen stressa og hormonell nybakt mor. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ta det helt med ro, det er en helt naturlig forklaring på det som du beskriver. Du forteller ikke om dine menstruasjoner har kommet tilbake? jeg antar at det ikke er tilfelle. Du har da samme lave østrogennivå som en kvinne etter overgangsalderen. Det forklarer at du har smerter ved samleie, blødning ved celleprøve og den røde livmorhals. Det er ingen grunn til å få en raskere time hos gynekolog for noe som er så vanlig.

Jeg anbefaler deg å gå på apoteket og kjøpe Ovesterin stikkpiller eller vaginalkrem som kan fås uten resept. Du bruker en stikkpille/applikasjon daglig i 2-3 uker, så to ganger i uken. Du vil merke effekt etter 1-2 uker. Da kan du prøve å ha samleie.

Det står i pakningsvedlegget at Ovesterin ikke skal brukes under amming. Det er en sikkerhet fra produsenten fordi man ikke har testet legemidlet hos ammende kvinner. Ovesterin er et meget svakt østrogen, faktisk av samme type som ble produsert i graviditeten, men da i langt større mengde. Det vil ikke påvirke melkesekresjonen og ikke skade barnet, selv om litt kan gå over i melken. Hvis du hadde fått dine menstruasjoner tilbake og dermed den normale hormonproduksjonen, så ville det bety en mye høyere østrogenpåvirkning enn den du får med Ovesterin.

Dette er altså ikke noe å bli stresset over, det har sin  forklaring. Gi tilbakemelding om effekten. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

PS Jeg forstår ikke helt hva legen mener med 'noe cellevekst', celler er ikke noe man kan se. Det er mulig at svar på celleprøven viser at det var for lite celler for å vurdere prøven på grunn av østrogenmangel, du kan da vente med ny prøve til du skal ha satt spiralen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå er skuldrene mine betraktelig lavere. Rart ikke legen har sagt noe om det. Har ikke hatt menstruasjon enda, men en liten småblødning i noen dager som jeg trodde var begynnelsen på den, men som aldri tok seg opp. Takk igjen for svar, da skal jeg prøve dine råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er nok dessverre ikke så kjent hos allmennleger, det med det lave østrogennivå. Fint om jeg får tilbakemelding om effekt av behandling. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...