Gå til innhold

Langtidsvirkninger av SSRI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en depressiv periode for noen år tilbake. Etter at samtaleterapi ikke hadde noe særlig effekt, fikk jeg utskrevet Cipralex. Da ble jeg bedre nesten over natten. Jeg syns at jeg fungerte så bra på medisin at jeg helst ikke ville slutte. Jeg var rett og slett et bedre menneske den perioden jeg tok medisinen. Det er nå et drøyt år siden jeg var ferdig med nedtrapping. Og nå er jeg redd for at depresjonen er på vei tilbake igjen. Ser at det samme som sist er i ferd med å skje: jeg er irritabel, sint, lei, tiltaksløs, uengasjert. Alle har jo slike dager, men de kommer oftere og oftere nå. Jeg er redd for å havne tilbake der jeg var, med sykemelding og det hele. Jeg vil ikke være en sint og lat mor og ektefelle.

Men når er man "syk nok" til å begynne med medisiner? Må jeg bare vente og se hvordan det utvikler seg? Det var bedre både for meg selv og de rundt meg da jeg gikk på Cipralex. Jeg var ikke så lei, sint og uinteressert som før. Jeg var mer avslappet og "ikke så nøye" med alt mulig. Det gjorde også at jeg stresset mindre, og hadde det bedre sosialt. Nå orker jeg ikke å ha kontakt med noen utenom jobb.

Beklager, dette ble langt, men det jeg egentlig lurer på er: er det forsvarlig å gå på ssri i lang periode bare for å føle seg bedre? Det er jo ikke virkelig svart ennå. Og hvordan er det med langtidsvirkningene? Kan det dukke opp bivirkninger seinere,  som bør tas med i vurderingen av langtidsbruk?

Anonymkode: 42cf2...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiden er inne for å be fastlegen vurdere Cipralex igjen. Det er best å ta det tidlig. Anbefalt behandlingsvarighet denne gang er over fem år.  Etter over 35 år i bruk kjenner vi fortsatt ikke til langtidsbivirkninger på Ssri. Derimot er langtidsbivirkningene av ubehandlet depresjon svært alvorlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, kupton skrev:

Tiden er inne for å be fastlegen vurdere Cipralex igjen. Det er best å ta det tidlig. Anbefalt behandlingsvarighet denne gang er over fem år.  Etter over 35 år i bruk kjenner vi fortsatt ikke til langtidsbivirkninger på Ssri. Derimot er langtidsbivirkningene av ubehandlet depresjon svært alvorlige. 

Takk!

Anonymkode: 42cf2...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...