Gå til innhold

Spørsmål ang. Lamictal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med Lamictal for bipolar og står på antidepressiva fast hver morgen. Jeg har fått beskjed om å begynne med Lamictal på kvelden, men det tror jeg at jeg fort kan glemme innimellom og derfor lurer jeg på om jeg kan ta de på morgenen istedet samtidig med antidepressiva?

Anonymkode: ba7e1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, kupton skrev:

Det kan du. 

Takk, da gjør jeg heller det. Hvorfor har behandler skrevet at de skal taes til kveld tror du?

Anonymkode: ba7e1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TA80 skrev:

Jeg tar full dose 200 mg sammen med Brintellix om morgenen 

Ok takk, da satser jeg på det.

Anonymkode: ba7e1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da gjør jeg heller det. Hvorfor har behandler skrevet at de skal taes til kveld tror du?

Anonymkode: ba7e1...31e

GV.   (Gammel vane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt middel mot å glemme medisiner: Alarm på mobilen. Det ble mye lettere for meg å huske det jeg skal ta av medisiner etter jeg la inn alarmer for en påminnelse. Anbefales på det varmeste 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar på kvelden får man de høyeste nivåene i serum på natta, det er på de høyeste nivåene bivirkninger først vil merkes. Så i en opptrapping vil det være en fordel å ta på kvelden hvis man tar det i en dose pr døgn. Dette da risikoen for å oppleve bivirkninger på dagtid blir noe mindre. Hvis man etter endt opptrapping ikke opplever noen bivirkninger spiller det ingen rolle når det tas. I høye doser anbefales det å ta både morgen og kveld for et så jevnt nivå som mulig. 

 

Thor Kvakkestad, psykiater 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Godt middel mot å glemme medisiner: Alarm på mobilen. Det ble mye lettere for meg å huske det jeg skal ta av medisiner etter jeg la inn alarmer for en påminnelse. Anbefales på det varmeste 🙂 

Takk for tipset, det var lurt.

Anonymkode: ba7e1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Psykia AS skrev:

Hvis man tar på kvelden får man de høyeste nivåene i serum på natta, det er på de høyeste nivåene bivirkninger først vil merkes. Så i en opptrapping vil det være en fordel å ta på kvelden hvis man tar det i en dose pr døgn. Dette da risikoen for å oppleve bivirkninger på dagtid blir noe mindre. Hvis man etter endt opptrapping ikke opplever noen bivirkninger spiller det ingen rolle når det tas. I høye doser anbefales det å ta både morgen og kveld for et så jevnt nivå som mulig. 

 

Thor Kvakkestad, psykiater 

Takk for et godt svar. Da skal jeg forsøke å huske på å ta de på kveldstid under opptrappingen. Hvilke bivirkninger er mest vanlig?

Anonymkode: ba7e1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...