Gå til innhold

Forranliggende/forliggende morkake


Rosinen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 32 år gammel,og 11+4 uker på vei. 

Jeg opplevde igår en blødning og fikk komme til på ultralyd kjapt og legen sier jeg har en morkake som ligger foran åpningen der hvor babyen skal komme ut. Aner ikke om den var fult over eller delvis, var så sjokkert og redd og egentlig bare fokusert på babyen. Den var heldigvis perfekt,med hjerteslag og alt. Han mente han ikke kunne se tegn til truende abort. Denne blødningen kom etter orgasme (uten penetrering). Jeg har fått sexnekt,jobbnekt og beskjed om å holde meg i ro (ingen jogging/tunge løft etc). Så til mine spørsmål... 

1. Siden blødningen kom kun av orgasme (ikke sex i den forstand) bør jeg da holde meg borte fra orgasme også?

2. Kan dette føre til tap av barnet? Jeg skal Såklart holde meg til alle anbefalinger og ska på ultralyd for å kontrollere hvordan det går. Men ønsker å vite risikoen for abort pga denne posisjonen på morkaken. Jeg er veldig nervøs og bekymret pga to spontanaborter tidligere i år og er mildt sagt et vrak om dagen,denne blødningen og beskjeden igår var knusende og håper at dette ikke trenger å bety fare for å miste. 

3. Jeg har tidligere ett barn fra før som ble forløst med keisersnitt og har lest at dette kan føre til større sjangs for morkake forran åpningen da den trekker seg mot arrvevet fra KS arret,er det derfor lite sannsynlig at den vil flytte på seg eller kan det skje uavhengig av KS arret? 

 

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk ikke til å endre innlegget men tilleggsspørsmål: 

Er det mulig å kjenne kynnere allerede? For jeg er så veldig sikker på at det er det jeg kjenner fra tid til annen,ikke vonde og ikke lenge men definitivt samme følelsen som kynnere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1. Siden blødningen kom kun av orgasme (ikke sex i den forstand) bør jeg da holde meg borte fra orgasme også?

Svar: nei, det er ikek vist at sex kan ha uheldig innvirkning på en graviditet

2. Kan dette føre til tap av barnet? Jeg skal Såklart holde meg til alle anbefalinger og ska på ultralyd for å kontrollere hvordan det går. Men ønsker å vite risikoen for abort pga denne posisjonen på morkaken. Jeg er veldig nervøs og bekymret pga to spontanaborter tidligere i år og er mildt sagt et vrak om dagen,denne blødningen og beskjeden igår var knusende og håper at dette ikke trenger å bety fare for å miste. 

Svar: Posisjonen av morkaken kan endre seg når livmoren vokser, så det er først ved rutienkontroll ved ca 18 uker at man kan vurdere . Inntil da lever du helt som normalt.

3. Jeg har tidligere ett barn fra før som ble forløst med keisersnitt og har lest at dette kan føre til større sjangs for morkake forran åpningen da den trekker seg mot arrvevet fra KS arret,er det derfor lite sannsynlig at den vil flytte på seg eller kan det skje uavhengig av KS arret? 

Svar: Det er riktig at morkaken kan 'hefte seg'  til arret fra det tidligere keisersnitt, men det behøver ikke å be ty at den vil sperre for fødselskanalen.

Ikke ta bekymringer på forhånd, lev normalt (så godt som du nå kan). Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) 

Prøver hver dag å leve som om dette skal gå bra men panikken tar meg avogtil. Håper den lille klamrer seg fast til termin !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det at du har født ett barn er et godt utgangspunkt. Hva  var årsaken til keisersnitt den gangen? Hilsen Mette

 

 

Er ikke helt sikker faktisk, i papirene mine har legen skrevet sectio grunnet protrahert forløp. Det jeg fikk beskjed om var at det var en liten «utstikkert» inni som gjorde at jeg aldri fikk 10 cm åpning i tillegg til at barnet lå skjevt i fødselskanalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...