Gå til innhold

Hvorfor man ofte ikke klarer hva som har med demens å gjøre eller lignende tilstander.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det har å gjøre med at man ikke makter å se pasientens  plass i sin  familie -enhet. Kanskje med et nå voksent barn som selv snart er gammel gubbe med psykiske plager eller en farlig deprimert ektemann eller hustru.Dette handler veldig mye om følelser tror jeg og blir alt feiltolket er det jo ikke rart om pasienten sykner hen. Kanskje er det nettopp menneskene som krever for mye av seg selv  det rammer. Man kan se seg blind på disse teoriene om biologiske ting i hjernen også. Akkurat som med psykisk betingede symptomer og lidelser.

Ofte sitter omgivelsene og nettverket og ingenting forstår.

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en familie enhet som rommer hva man tror er en dement person som krever spesiell oppfølging om enn så ufullkommen familienhet så kan der være mye på godt og vondt som pasienten gjennom et langt liv er blitt helt avhengig av for å kjenne seg som seg selv. Vi snakker ofte her personer.  Når man håndterer slike situasjoner i våre dager så ser man kanskje ikke det. Ofte på grunn av høye effektivitetskrav tror jeg og ekstrem vektlegging av materielle verdier.

Vanskelig å si noe mer.

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje støtende tema og det beklager jeg. Skal alltid prøve å røske opp i alt med ofte sviktende hell. Noe er bare av de unntakene som livet gir kanskje.

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du misforstod nå ts. Temaet er viktig, ikke støtende, men det er vanskelig å forstå hva du egentlig mener. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje støtende tema og det beklager jeg. Skal alltid prøve å røske opp i alt med ofte sviktende hell. Noe er bare av de unntakene som livet gir kanskje.

Anonymkode: d3739...986

Støtende er det ikke,  men som mye av det du skriver her inne (om jeg ikke tar helt feil?) så er det veldig vanskelig å skjønne hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  tar det ikke så mye inn over meg da det bare er " en pølse i slaktetida" når det gjelder problemene i helse og sosial sektoren hva jeg kan forstå. Jeg har da heller ikke bakgrunn i disse fag og det gjelder ikke meg personlig . Men jeg har for vane å lure litt på ting.

Vi har det ikke alle så lett.

Det virker som de fleste mener at det er økonomien som er hovedårsak til den elendighet vi ser og hører om i dag.

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  tar det ikke så mye inn over meg da det bare er " en pølse i slaktetida" når det gjelder problemene i helse og sosial sektoren hva jeg kan forstå. Jeg har da heller ikke bakgrunn i disse fag og det gjelder ikke meg personlig . Men jeg har for vane å lure litt på ting.

Vi har det ikke alle så lett.

Det virker som de fleste mener at det er økonomien som er hovedårsak til den elendighet vi ser og hører om i dag.

Anonymkode: d3739...986

Kanskje folk har for høye krav. For vi har aldri hatt det bedre rent økonomisk.

Anonymkode: eb220...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel virker det som om en del kommuner stadig er på " stupets rand" iallefall om man skal tro enkelte aviser.Tror kommunene får for lite å rutte med og det kanskje kunne vært et kommunalt fond hvor kommende komme sette inn og ta ut i gode og dårlige perioder. Men det kommer kanskje i konflikt med tanken om kø.munalt selvstyre som vel er grunnlovsfestet eller sterk sedvanerett. Iallfall kuttes det over lav sko i helse og omsorg da særlig hjembasert her jeg bor til mange som nå trenger det så sårt sin fortvilelse. Mange kommuner har opparbeidet mye lån og det er ikke første gang situasjonen er vanskelig ettersom det sendes av signaler til befolkningen. Jeg vet ikke man må ta en ting om gangen og en dag for seg. Å være alvorlig syk er jo det verste som hende kan for et menneske eller det er de nærmeste det gjelder. Aldri noen ønskesituasjon for noen.

Folk har ofte så forskjellige interesser. Noen tekniske hjelpemidler er kommet til for de som kan være hjemme. Hørte i dag om en svært syk dame som hadde flyttbar aircondsjonsanlegg på rommet i sommer. Men hun var så syk stakkar. En annen nabo fortalte at hun gikk å handlet småting for beboere på sykehjemmene. Mange jobber frivillig blant pensjonistene tror jeg. Bare utrolig fint og flott. 

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store problemområder både ute og hjemme også i dag synes jeg. Men det er kanskje store forskjeller fra kommune til kommune.

Anonymkode: d3739...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...