Gå til innhold

Kupton: Hvor lenge er det greit å være søvnløs etter medisinkutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gått 14 dager på Sobril og Vallergan. Bipolar 1 i depresjon, men med voldsomt tankekjør. Har sovet 6-7 t pr natt på medisin.

Sluttet for tre døgn siden, og sov ikke første natta, sov litt over en time forrige natt, og nå har jeg ligget våken i to timer og stått opp igjen da jeg ikke er det minste trøtt. Altså sovet litt over 1 t på ganske mange timer. Er egentlig helt utkjørt, men hjernen skrur ikke på "sleep mode".

Hvor lenge skal jeg finne meg i dette før jeg enten begynner å sove mer, eller må ta medisiner igjen? 

Anonymkode: bf64c...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før noen kjefter fordi jeg har sluttet på sovemedisinene - jeg fikk beskjed av psykiater om å slutte etter 14 dager.

Anonymkode: bf64c...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får svar i morgen. 

Selv om du ikke får sove, hjelper det å hvile kroppen. Så om du bare aksepterer at du ikke får sove men ligger og hviler kroppen og ikke stresser med å sove så hjelper det utrolig. Det kan t o m hende at du faktisk sovner til slutt fordi du aksepterer og ikke stresser. 

Selv har jeg hatt det så vondt psykisk i hele dag etter jobb  at jeg ikke får sove selv. Men skal legge meg å hvile kroppen nå, det virker bare mot sin hensikt å stresse med å sove. 

God natt :) 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk flest er det helt greit å være søvnløs til en sovner av seg selv.

For personer med BP1 er det ikke greit å være søvnløs i det hele tatt. Snakk med legen din om hva du må gjøre for å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bipolar, men jeg fikk grense på tre netter. K-PTSD og eupf. Etter tre døgn ble jeg lagt inn og gitt heftige medisiner, sov i 19 timer.. 

Fikk streng beskjed om aldri mer! Jeg vil av sovemedisiner, som jeg har tatt i syv år, men jeg får pokker ikke sove uten. Prøvd å seponere langsomt og raskt, samme resultat. 👎🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

På 22.9.2018 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Gått 14 dager på Sobril og Vallergan. Bipolar 1 i depresjon, men med voldsomt tankekjør. Har sovet 6-7 t pr natt på medisin.

Sluttet for tre døgn siden, og sov ikke første natta, sov litt over en time forrige natt, og nå har jeg ligget våken i to timer og stått opp igjen da jeg ikke er det minste trøtt. Altså sovet litt over 1 t på ganske mange timer. Er egentlig helt utkjørt, men hjernen skrur ikke på "sleep mode".

Hvor lenge skal jeg finne meg i dette før jeg enten begynner å sove mer, eller må ta medisiner igjen? 

Anonymkode: bf64c...982

Hei. Jeg har sluttet på antipsykotika etter mange års bruk og fikk store søvnvansker ånde innsovning og å sove sammenhengende gjennom natten. Har sov i gjennomsnitt 3 timer ikke sammenhengende hver natt i ca 4.5mnd nå. Helt grusomt må jeg si. Idag fikk jeg vallargan og skal begynne på den inatt. Jeg har lest mye om denne medisinen og forskjellige erfaringer. D er ikke en farlig medisin og vanlig dosering mot kraftige søvnvansker er mellom 10 og 30 milligr men forskjellig fra person til person hva som passer best.. Mer betyr ikke alltid å sove tyngre. Det er viktig å finne den riktige dosen for deg som er akkurat nok til og sove godt. Da slipper de fleste hangover dagen derpå. Men det er også viktig samtidig å trene på beroligende tanketeknikker som kan virke mye bedre enn fleste sovemedisiner. Dette er en teknikk amerikanske  soldater har brukt til å klare å sove raskt i veldige hektiske situasjoner er du flink skal du sovne innen 10min uansett bråk. Mange kaller denne teknikken for en for av mindfullness. Dere finner enkle forklaringer om hvordan lære denne enkle teknikken på nettet. Husker ikke akkurat hvor men søk noe sånt som (soveteknikk for soldater til å sovne fort) Dette mener jeg faktisk er en kunnskap alle burde lært og brukt fra tidlig alder til hjernen danner en vane og d da går automatisk resten av.livet. Alle har godt av å bli helt avslappet i kropp og hode inn i søvnen da får man rolige og behagelige netter. Jeg praktiserer dette hver kveld å blir bedre og bedre merker jeg men det tar nok litt tid å bli så flink at man skal kunne sovne innen 10min uansett hvilke situasjon og bråkete steder du er i. Et liv uten noe medisin behov og løse problemene naturlig må jo være det beste for alle tenker jeg hvertfall. Lykke til 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Dr zalo skrev:

Hei. Jeg har sluttet på antipsykotika etter mange års bruk og fikk store søvnvansker ånde innsovning og å sove sammenhengende gjennom natten. Har sov i gjennomsnitt 3 timer ikke sammenhengende hver natt i ca 4.5mnd nå. Helt grusomt må jeg si. Idag fikk jeg vallargan og skal begynne på den inatt. Jeg har lest mye om denne medisinen og forskjellige erfaringer. D er ikke en farlig medisin og vanlig dosering mot kraftige søvnvansker er mellom 10 og 30 milligr men forskjellig fra person til person hva som passer best.. Mer betyr ikke alltid å sove tyngre. Det er viktig å finne den riktige dosen for deg som er akkurat nok til og sove godt. Da slipper de fleste hangover dagen derpå. Men det er også viktig samtidig å trene på beroligende tanketeknikker som kan virke mye bedre enn fleste sovemedisiner. Dette er en teknikk amerikanske  soldater har brukt til å klare å sove raskt i veldige hektiske situasjoner er du flink skal du sovne innen 10min uansett bråk. Mange kaller denne teknikken for en for av mindfullness. Dere finner enkle forklaringer om hvordan lære denne enkle teknikken på nettet. Husker ikke akkurat hvor men søk noe sånt som (soveteknikk for soldater til å sovne fort) Dette mener jeg faktisk er en kunnskap alle burde lært og brukt fra tidlig alder til hjernen danner en vane og d da går automatisk resten av.livet. Alle har godt av å bli helt avslappet i kropp og hode inn i søvnen da får man rolige og behagelige netter. Jeg praktiserer dette hver kveld å blir bedre og bedre merker jeg men det tar nok litt tid å bli så flink at man skal kunne sovne innen 10min uansett hvilke situasjon og bråkete steder du er i. Et liv uten noe medisin behov og løse problemene naturlig må jo være det beste for alle tenker jeg hvertfall. Lykke til 

Vedlagt ligger en forklaring på hvordan teknikken skal gjøres men er ikke den artikkelen jeg første gang leste om dette men litt den samme fremgangsmåten. Lykke til

 

https://www.tv2.no/a/6500973/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dr zalo skrev:

 https://www.tv2.no/a/6500973/

https://www.tv2.no/a/6500973/.       Prøv denne Hvis den første ikke virket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...