Gå til innhold
toni83

Hormonspiral og acne

Anbefalte innlegg

toni83

Jeg fikk satt inn Kyleena hormonspiral for ca 7 måneder siden og det har fungert ganske greit. Frem til plutselig for ca 2-3 måneder siden så begynte jeg å få en del store, underjordiske byller på haken og kjeven i tillegg til kviser rundt omkring i ansiktet og på ryggen, hvor jeg ikke pleier å få. Er veldig nøye med hudpleien og skikkelige produkter og går til behandling med jevne mellomrom til hudpleier og til og med hudpleieren min reagerte nå sist og kalte dette for acne.

Kjenner til et par stk og har hørt om flere som har endt opp med å ta ut spiralen etter 1 års tid nettopp pga dette, da det bare ble verre og verre med tiden og gav stygge arr.

Høres ut som dette er en vanlig bivirkning av spiralen, men er det virkelig normalt at det ikke stabiliserer seg etter 1 års tid feks? Jeg har veldig lite lyst å ta den ut igjen, da jeg tåler dårlig alle p-piller jeg har prøvd (Loette, Microgynon, Trionetta, Synfase, Yasmin, Osv) og Cerazette blødde jeg konstant av og gav opp etter 7 måneder. P-ring fungerte veldig bra, utenom at jeg fikk kraftig melasma av den, som forsvant helt etter at jeg byttet til Cerazette. Med P-stav kan jeg vel risikere samme bivirkningene med som med Cerazette og Kyleena?

Men disse byllene er både vonde og skjemmende, så vil heller ikke ha det sånn som dette.. Har du noen gode råd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville ha tatt den ut. Vet om ei som fikk masse kviser av hormonspiral. Hun tok den ut og da forsvant kvisene igjen. Har du vurdert p sprøyte? Jeg bruker ikke noe selv, har prøvd pstav og p-piller, men jeg «tåler» dem ikke.

Anonymkode: 33556...701

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Det kan være en bivirkning, men ganske uvanlig, og litt rart at det kommer så sent, for mengden hormon som avgis blir mindre og mindre med tiden.

Hvis du har så dårlig erfaring med hormonell prevensjon, hvorfor ikke gå over til kobber-spiral? prisen er noe rikeligere menstruasjoner.

Hvor gammel er du forresten, og har du barn?

Vennlig hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
toni83
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan være en bivirkning, men ganske uvanlig, og litt rart at det kommer så sent, for mengden hormon som avgis blir mindre og mindre med tiden.

Hvis du har så dårlig erfaring med hormonell prevensjon, hvorfor ikke gå over til kobber-spiral? prisen er noe rikeligere menstruasjoner.

Hvor gammel er du forresten, og har du barn?

Vennlig hilsen Mette

Siden jeg har veldig rikelige blødninger fra før, er jeg veldig skeptisk til kobberspiralen. Føler meg litt "avhengig" av hormoner mtp å holde blødningene i sjakk, uten noe, blør jeg gjennom alt..

Jeg er 34 år, samboer gjennom mange år og vi er frivillig barnløse.

P-stav vil vel gjerne bli det samme, men muligens med mer mellomblødninger? Det har vært en gjenganger for meg og p-piller, men p-ringen funnet fint (med unntak av melasma og veldig tørrhet nedentil).

Har fremdeles et håp om at dette vil gi seg etterhve, men vet ikke om dette er realistisk? Bestevenninnen min har hatt sin i snart 1 år og hennes hud blir fremdeles verre og det er nå hakket før hun tar den ut igjen.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville ha tatt den ut. Vet om ei som fikk masse kviser av hormonspiral. Hun tok den ut og da forsvant kvisene igjen. Har du vurdert p sprøyte? Jeg bruker ikke noe selv, har prøvd pstav og p-piller, men jeg «tåler» dem ikke.

Anonymkode: 33556...701

Nei, har ikke prøvd p-sprøyte, siden jeg har dårlig erfaring med p-piller (det verste var konstante mellomblødninger), så har vært veldig skeptisk til den også.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Du kan søke om sterilisering, hvis du er sikker på at du ikke ønsker barn. Man kan søke om å få det gratis med henvisning til at du har forsøkt 'alt' med diverse bivirkninger.

Hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
toni83
På 23.9.2018 den 20.48, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du kan søke om sterilisering, hvis du er sikker på at du ikke ønsker barn. Man kan søke om å få det gratis med henvisning til at du har forsøkt 'alt' med diverse bivirkninger.

Hilsen Mette

Hvordan virker dette mtp menstruasjon g hormoner? Vil den menstruasjonen forsvinne? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Sterilisering påvirker ikke hormonsystemet, dvs. menstruasjoner blir ikke påvirket og overgangsalder kommer til 'vanlig tid'. Det fjernes ikke noe fra kroppen, men passasjen gjennom egglederne hemmes, så sædceller og egg ikke kan møtes og befruktning kan ikke finne sted.

Vennlig hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
toni83
2 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Sterilisering påvirker ikke hormonsystemet, dvs. menstruasjoner blir ikke påvirket og overgangsalder kommer til 'vanlig tid'. Det fjernes ikke noe fra kroppen, men passasjen gjennom egglederne hemmes, så sædceller og egg ikke kan møtes og befruktning kan ikke finne sted.

Vennlig hilsen Mette

Ok! Er så redd for de kraftige blødningene jeg har uten hormoner, så vil helst ha noe som kontrollerer dette.

Men det er vel kanskje e da håp om at dette vil stabilisere seg etterhvert? Eller er det dette jeg kan forvente så lenge jeg har spiralen?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å forutse, det er 'bare' å prøve seg frem. Hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
toni83
6 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er vanskelig å forutse, det er 'bare' å prøve seg frem. Hilsen Mette

Jeg vil gjerne prøve den en stund til, så fremt det ikke blir mye verre nå, så jeg har hatt den i minimum 1 år.

Men om det ikke skulle bli bedre, hva med evt P-stav, mtp at jeg hadde konstante blødninger med Cerazette, er det stor sannsynlighet for dette med P-stav også da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Det er nok en viss risiko for at det samme skjer med p-stav. Hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
toni83
43 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er nok en viss risiko for at det samme skjer med p-stav. Hilsen Mette

Var redd for det, ja! Jaja, jeg får gi det et halvt års tid til og krysse fingrene for at det stabiliserer seg! :) Tusen takk for svar! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Selv takk. Nå stopper jeg for svar på denne tråden. Hilsen Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her