Gå til innhold

Graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:) 

Jeg er gravid og lurer på om det man spiser og drikker før befruktning kan skade noe?

kan alkohol skade en eggcelle? Kan det skade hvis kvinnen drikker alkohol når sæden ligger i egglederen? Kommer alkoholen i det hele tatt inn til eggstokk område? 

Er det farlig med små mengder alkohol før man vet man er gravid?

Anonymkode: 33125...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det farlig med små mengder alkohol før man vet man er gravid?

Da hadde det vært født mange flere alkoholskadde barn, tror du ikke? 

Ta det med ro. Det har lite å si hva mor inntar mens cellene er i "fri flyt", før fosteret har fått felles kretsløp med den gravide. Alkoholen er i blodet ditt, den flyter ikke rundt i underlivsorganene, for å si det litt flåsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ta det helt med ro, egg kan ikke skades av alkohol. Tenk på at nok ganske mange barn er unnfanget under alkoholpåvirkning. I all fall før i tiden, før selvbestemt abort. Lykke til med graviditeten, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du mener et lite glass vin før du viste at du var gravid? Nei det kan ikke skade, men det er best å helt avstå fra alkohol når man er gravid, da man ikke vet sikkert hvor mye eller lite det skal til for å skade fosteret. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med tiden etter befruktning? Kan er lite glass vin skade da?

Anonymkode: 33125...bc4

Kort etter befruktning, før man er klar over graviditeten, blir ikke embryoet skadet av alkohol. Kretsløpet er ikke etablert.

Senere i svangerskapet er det også usannsynlig at et enkelt, lite glass vin skader fosteret. Men man vet ikke hvor grensen går, derfor er det best å la være. 

Ikke stress med hva du gjorde i tiden rundt befruktningen, lev sunt fra nå av, så går det bra. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Ja, jeg har ikke drukket noe etter jeg fant ut jeg var gravid. Men noen dager før eggløsning hadde jeg bursdagsfest, men da har det vel uansett ikke noe å si så lenge det ikke er et foster? Det påvirker vel ikke celledelingen i kjønnscellene?

Anonymkode: 33125...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men noen dager før eggløsning hadde jeg bursdagsfest, men da har det vel uansett ikke noe å si så lenge det ikke er et foster? Det påvirker vel ikke celledelingen i kjønnscellene?

Nei. Hvor mange barn tror du er unnfanget noen dager etter at mor har drukket alkohol? Det hadde vært langt strengere anbefalinger for alkohol og graviditet hvis det var så viktig.

Med fare for at du nå finner noe nytt å være urolig for: Hvis celledelingen blir helt mislykket, ender svangerskapet trolig med tidlig spontanabort. Det er dessverre ikke uvanlig, men det skjer ikke fordi den gravide gjorde noe feil.

På den annen side: Tenk ca. 50 år tilbake, da det ikke var selvbestemt abort. Kvinner gjorde de utroligste ting for å bli kvitt uønskede fostre, men svært mange av dem klorte seg fast allikevel. Hvis alt er som det skal, sitter et befruktet egg veldig godt. Det er ingenting du kan gjøre fra eller til bortsett fra å leve normalt sunt.  Lykke til!

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Labans kommentar err veldig på sin plass. Da jeg har gravid for ca 45 år siden var det ingen restriksjoner på å drikke under graviditet, men mange hadde nok ikke veldig lyst på alkohol. Det ble da bra barn ut av det! Jeg håper at du tar folat?

Lykke til, hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, det skader ikke, det har vi sagt mange ganger. Nå må du slå deg til ro og bare glede deg over graviditeten. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra:) 

Men alkoholen kommer vel ikke inn i eggstokkene? 

Anonymkode: 33125...bc4

Kutt ut. Nå bare troller du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alkoholen kommer vel ikke inn i eggstokkene? 

Har du lest svarene du har fått ovenfor?

Du bør øve deg på å senke bekymringsnivået før barnet kommer, ellers blir du nervevrak i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de føres vel ikke inn i eggcellen som ikke har hatt løsning enda? Jeg skjønner ingenting jeg nå. 

Det er vel ikke sånn at alkoholen påvirker en eggcelle?

Anonymkode: 33125...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...