AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Hei. Jeg har et dilemma. Det har seg sånn at jeg skal på jobbintervju for en stilling som miljøarbeider 80% på et psykiatrisk sykehus - akuttavdeling. Jeg har en bacehlorgrad i folkehelse og livsstilsendring, samt årsstudium i psykisk helsearbeid. Gleder meg til intervjuet, og ønsker meg jobben. - Og så til dilemmaet: jeg har bipolar lidelse type 1. Skal jeg fortelle om det under jobbintervjuet, eller skal jeg vente til senere, hvis jeg eventuelt får jobben? Jeg er selvfølgelig redd for at jeg blir «akutt uaktuell» hvis de får vite om diagnosen på intervjuet. Der vet de i alle fall godt hva sykdommen dreier seg om. Jeg er usikker på om de klarer å tenke positivt rundt det, og at de skal bli redde for at jeg blir en byrde snarere enn en ressurs. Det er fristende å la være å si noe, men da er jeg redd for at noen skal bli skuffet over meg senere. Er det skittent spill av meg å eventuelt vente med å si noe? *Jeg er relativt stabil på medisiner. Har noen ekstra utfordringer, men har fungert fint i studier, og tror jeg kan fungere fint i jobb. Noen sykdomsperioder kan jo sikkert komme. Samtidig kan jo alle bli syke. Anonymkode: a09e7...f08 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motorPrøysen Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Du har ingen plikt til å opplyse om det, og arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om helse. Jeg syns på generelt grunnlag ikke at man skal opplyse om sykdom — psykisk eller fysisk — på et jobbintervju. Unntaket er hvis man jobber som f.eks. pilot og det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Det gjelder ikke i ditt tilfelle. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 12 minutter siden, motorPrøysen skrev: Du har ingen plikt til å opplyse om det, og arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om helse. Jeg syns på generelt grunnlag ikke at man skal opplyse om sykdom — psykisk eller fysisk — på et jobbintervju. Unntaket er hvis man jobber som f.eks. pilot og det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Det gjelder ikke i ditt tilfelle. Ok. Takk, nå føler jeg meg i alle fall litt lettere Anonymkode: a09e7...f08 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 5 timer siden, motorPrøysen skrev: Du har ingen plikt til å opplyse om det, og arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om helse. Jeg syns på generelt grunnlag ikke at man skal opplyse om sykdom — psykisk eller fysisk — på et jobbintervju. Unntaket er hvis man jobber som f.eks. pilot og det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Det gjelder ikke i ditt tilfelle. Hvis man har en velbehandlet sykdom er jeg enig - da er det ingen grunn til å opplyse det. Ellers tillater jeg meg å til en viss grad være uenig med deg. Det finnes ganske mange andre stillinger enn pilot hvor man med en ubehandlet mani eller psykose utgjør en risiko. Selv har jeg signert på flere egenerklæringer om egen helse og profesjonelle hodejegere / executive search-foretak har spurt om jeg har hatt sykdommer som er uforenelige med jobben. Jeg synes faktisk det er helt feil å selge seg inn som frisk hvis man har 6 måneder sykefravær i året. Men igjen, har man en velbehandlet sykdom som ikke går ut over jobben trenger man selvsagt ikke nevne det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har et dilemma. Det har seg sånn at jeg skal på jobbintervju for en stilling som miljøarbeider 80% på et psykiatrisk sykehus - akuttavdeling. Jeg har en bacehlorgrad i folkehelse og livsstilsendring, samt årsstudium i psykisk helsearbeid. Gleder meg til intervjuet, og ønsker meg jobben. - Og så til dilemmaet: jeg har bipolar lidelse type 1. Skal jeg fortelle om det under jobbintervjuet, eller skal jeg vente til senere, hvis jeg eventuelt får jobben? Jeg er selvfølgelig redd for at jeg blir «akutt uaktuell» hvis de får vite om diagnosen på intervjuet. Der vet de i alle fall godt hva sykdommen dreier seg om. Jeg er usikker på om de klarer å tenke positivt rundt det, og at de skal bli redde for at jeg blir en byrde snarere enn en ressurs. Det er fristende å la være å si noe, men da er jeg redd for at noen skal bli skuffet over meg senere. Er det skittent spill av meg å eventuelt vente med å si noe? *Jeg er relativt stabil på medisiner. Har noen ekstra utfordringer, men har fungert fint i studier, og tror jeg kan fungere fint i jobb. Noen sykdomsperioder kan jo sikkert komme. Samtidig kan jo alle bli syke. Anonymkode: a09e7...f08 La privatlivet ditt være privat. Lykke til med jobbsøk! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motorPrøysen Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 3 hours ago, issomethingwrong said: Selv har jeg signert på flere egenerklæringer om egen helse og profesjonelle hodejegere / executive search-foretak har spurt om jeg har hatt sykdommer som er uforenelige med jobben. Vet ikke hva du jobber med, men har du undersøkt lovligheten ved dette? Kanskje har du blitt utsatt for noe urimelig. 3 hours ago, issomethingwrong said: Jeg synes faktisk det er helt feil å selge seg inn som frisk hvis man har 6 måneder sykefravær i året. Men igjen, har man en velbehandlet sykdom som ikke går ut over jobben trenger man selvsagt ikke nevne det. Jeg syns ikke det er å selge seg inn at man ikke selv bringer på bane egen helse. Lovverket vi har i Norge ang. dette er i stor grad ment som en beskyttelse mot et arbeidsliv der bare de friskeste får delta. Sånn sett kan man si at lovgivende instans, og dermed indirekte fellesskapet, har sanksjonert det. Og varer fraværet over en viss tid er det uansett fellesskapet som tar regningen, ikke det private næringsliv. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 9 timer siden, motorPrøysen skrev: Vet ikke hva du jobber med, men har du undersøkt lovligheten ved dette? Kanskje har du blitt utsatt for noe urimelig. Jeg syns ikke det er å selge seg inn at man ikke selv bringer på bane egen helse. Lovverket vi har i Norge ang. dette er i stor grad ment som en beskyttelse mot et arbeidsliv der bare de friskeste får delta. Sånn sett kan man si at lovgivende instans, og dermed indirekte fellesskapet, har sanksjonert det. Og varer fraværet over en viss tid er det uansett fellesskapet som tar regningen, ikke det private næringsliv. Godt spørsmål. For egen del så har det jo gått greit. Jeg vil påstå at min angst er såpass behandlet nå (både gjennom korrekt medisin og tidligere samtaleterapi og egeninnsats) at jeg fungerer som jeg ikke hadde hatt den. Jeg har vel heller aldri hatt en sykedag som følge av dette, så jeg føler ikke at jeg har solgt inn noe galt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.