Gå til innhold

Skal apoteket stille spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på å bevisstgjøre kunden og opplyse alle som tilfeldigvis også befinner seg i lokalet.

 

Anonymkode: 00247...078

Selvfølgelig. Det er et brudd på taushetsplikten, som jeg prøvde å få frem. Jeg tenkte bare å forklare hvorfor de ansatte spør kunden om de vet hva legemidlet tas om. 

Anonymkode: b19b5...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud... Fokus på å avdekke misbruk... Det skal uansett ikke føre til nedverdigelse av kunder. Da får de heller vurdere om de synes enkelt leger oversforeskriver og melde dette inn til fylkeslegen.

 Jeg har og opplevd at de snakker svært udiskret til meg, og det er ikke ok. Noen ganger har jeg tenkt at seksjonen for reseptarer burde være skjermet for resten av apoteket. Skal du ha inkontinensprodukter er de plutselig veldig opptatte av å være diskret, men medisiner med misbrukspotensiale... Jeg liker ikke å få ropt opp det for hele apoteket. Har HELDIGVIS funnet et veldig ok apotek som ikke er en del av disse kjempekjedene. For det første selger de ikke masse kosmetikk - har mest typiske apotekvarer, for det andre er de hyggelige og profesjonelle. God service, slik det skal være. Tenker det kan være lurt å velge de mer frittstående apotekene som har mindre press på seg. Likevel har jeg og gått for en ordning som gjør at jeg slipper å fly på apoteket etter mesteparten av det jeg bruker fast. Multidose heter den, de pakker det jeg bruker i dosoeposer på rull for fire uker av gangen. Legen må sende inn et ordinasjonskort, så ordner apoteket resten. Hjemmesykepleien leverer det ut til meg, og jeg betaler bare egenandel og noe for pakking. Men denne løsningen er best når man står stabilt dosemessig over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke være lett for de ansatte heller på den annen side. De kan jo  umulig vite hvordan kunden har det. Føl flest har det jo så ulikt også i  vår tid.

Sist jeg var på apoteket fant jeg noe mot soppinfeksjon i underlivet da jeg er usikker om . Jeg tok en kurv og plukket hva jeg trodde kunne hjelpe mot mine plager i hyllene. Når jeg kom hjem å leste pakningsvedlegget inne i esken at jeg forstod at dette skulle man ikke bruke selv som voksen uten å ha snakket med legen. Utenpå pakken var der ingenting nå lese om dette forbeholdet. Nå skal jeg ta det opp med legen når jeg har mulighet  og mine plager kan ha mye med overspising å gjøre, men det lønner seg nok å Google først kanskje.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle hente ut Imovane og noe annet, husker ikke hva, for en liten stund siden, var det apotekdamen som ble stresset fordi jeg ikke ville ha pose, så folk kunne se hva jeg hadde i hånda (hvis de hadde brydd seg og studert grundig mens jeg i forbifarten gikk forbi). Jeg skulle bare ett kort stykke og syntes pose var unødvendig, og var temmelig likegyldig til at noen kunne se, men hun spurte flere ganger om jeg var helt sikker. Hun var ihvertfall opptatt av diskresjon. :)

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene spørsmålet jeg fikk var: 

«tar du en tablett i døgnet når du har anfall?», avtalen med legen er at jeg kan ta en tablett til 2 timer etter om den første ikke virker. 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er det at vi har alle så nok problemer med vårt i dagens samfunn. Tror det gjelder også for de som er i jobb altså er ansatt. Vanskelig å overstyre at vi alle er mennesker liksom. Men jeg har også følelse av at lunter av en viss kategori behandles annerledes. Hvorfor det er slik må vel kanskje noen skrive doktorgrad på. Eller en visjonær politiker kanskje som er rik nok.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det neste blir vel at de spør dem som kjøper kondomer på apoteket: "Hvor ofte bruker du disse?" Eller kanskje de gjør det allerede? 😉

Fra spøk til alvor. Holder det ikke at utskrivende lege/psykiater informerer om hvordan medisinen skal brukes? I tillegg står det vel også på etikett på medisinpakningen. 

Har forstått at de er veldig på bivirkninger også. En gjenganger er munntørrhet. Da MÅ man jo kjøpe svindyre "spesialfluorprodukter" på apoteket, for å hindre at tennene faller ut. 

Anonymkode: 2c7b8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som ikke vedkommer en selv bør man ikke tenke mye på og  bare filtrere bort eller stenge ute.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ting er nok ikke helt lett og forholde seg til ofte syke mennesker eller sterkt plagede mennesker hele tiden. Alle skal selvsagt behandles med respekt og forståelse men jeg kan se at det ingen lett oppgave er. Apoteket har en annen funksjon enn tidligere tider føler jeg. Det står da også i meldingen fra legens kontor når man har bestilt e- resept at "dette produktet kan hentes ved hvilket som helst av landets apotek." Og det er jo bare flott.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra spøk til alvor. Holder det ikke at utskrivende lege/psykiater informerer om hvordan medisinen skal brukes? I tillegg står det vel også på etikett på medisinpakningen.

Anonymkode: 2c7b8...30a

Dessverre er ikke alle leger så gode på dette. Utdanner meg nå til helsesekretær og i fjor gikk jeg linja som også fører til apotekteknikker. Da hadde vi en quiz på dette med teksten på etiketten. Utrolig mange tolkningen er samme teksten så den skjønner jeg at de spør om. Vi hadde også en farmasøyt på besøk og hun sa ofte at legen ikke hadde forklart pasient hvordan de skulle tas og at de derfor var frempå. Så litt som ellers i samfunnet, noen få ødelegger for alle. Jeg henta også ut medisin til dyret mitt for litt siden. Da var teksten på etiketten noe helt annet enn hva som var reelet kun pga dårlig ordlegging.

Anonymkode: 336a3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Det er nok mye utfordringer nå. Unøyaktige anvisninger om hvordan preparatet skal tas, også er det dette med generika. Nå er apotekene blitt bedre på å få med hvilke originalmerker disse tilsvarer. Sånt er viktig så folk ikke ender opp med å ta to av samme medikament så dosen blir feil. Det har vært noen leie historier i forhold til eldre særlig. De har kanskje noe med originalnavnet, også henter de ut en ladning av hva nå legen deres foreskriver og får en generisk tilsvarende en. De tenker at de skal ta alt, også er det gjort. Så akkurat slikt synes jeg det er veldig viktig og bra at de passer på. At legen ikke forteller pasientene sine hvordan de skal ta medisinene sine vil jeg kalle slett arbeid. Og nettopp da - så er det godt at de er obs på det ved apotekene. Men det er ikke greit å legge seg oppi behandling eller bruk av noe man har tatt i årevis og kjenner ut og inn selv. Da må de respektere grenser som når jeg f.eks. sier at dette er jeg kjent med. Da er det ikke ok med lange leksjoner om hvordan man skal sånn eller slik. Noe av det jeg har som eventuelt eller har behov nå og da skriver gjerne legen at brukes som avtalt. For meg er ikke det et problem, men det kan være det for de som ikke klarer å huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...