Gå til innhold

Hypomani kriterier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bp2 og har de siste dagene blitt mer og mer irritert på "alt og alle". Jeg tenker så ofte nå at folk er idioter og dumme i hodet. Føler nærmest forrakt for disse. 

Dette er overhodet ikke meg, fordi jeg av natur faktisk er veldig mild, ydmyk, tålmodig og forståelsesfull. 

Jeg vet at irritabelt stemningsleie kan være tegn på hypomani, men hvilke andre kriterier må være tilstede for at det kan betegnes som hypomani -i tillegg til irritabelt stemningsleie?

Anonymkode: eaada...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye energi. I tillegg til 4 av disse:

- storhetstanker/føle seg spesielt viktig.

- nedsatt søvnbehov.

- snakke hurtig uten stans eller så hurtig at andre har problemer med å forstå hva en sier.

- tankekjør

- lett distraherbar

- uvanlig aktiv/rastløs

- impulsivitet, samt bli så engarsjert i aktiviteter en ser på som kjekke at en ignorerer/ikke tenker på konsekvensene. F.eks bruke for mye penger, råkjøring osv. 

Er man oppstemt i stedet for irritabel trenger man bare å oppfylle 3 kriterier.

Anonymkode: c79aa...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypomani kriterier: 

En periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

• Økt aktivitet eller rastløshet
  • Økt taletrang
  • Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt seksuell energi
  • Kjøpetrang, overmodig atferd
  • Øket behov for å være sosial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Psykia AS skrev:

Hypomani kriterier: 

En periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

• Økt aktivitet eller rastløshet
  • Økt taletrang
  • Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt seksuell energi
  • Kjøpetrang, overmodig atferd
  • Øket behov for å være sosial

Det er så fint å ha deg her inne :) kjempefint at du tar deg tid til å svare i en sikkert hektisk hverdag for deg og :) 

Anonymkode: 40a22...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...