Gå til innhold

Ekstraslag under joggetur. Redd :s

Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Har hatt ekstrasysteoler i blant, og tok en arbeidsekg der de fanget opp VES. Disse oppstod pga nervøsitet og ga seg ved økt aktivitet. Fikk beskjed om at VES under trening ikke nødvendigvis er så bra, men det hadde jo ikke jeg.

Men nå er jeg altså ute på joggetur, noe jeg ofte er, og hjertet har hoppet og sprettet «i vildens sky». Kjenner på halspulsåren at det er ekstraslag. Det gir seg når jeg går rolig, og begynner igjen hvis jeg jogger mer. 

Kjenner at jeg får angst fordi jeg aldri har VES på joggetur men fikk det nå. Er det trygt å jogge videre, eller sier kroppen at den er sliten, eller noe?

Har forresten mensen. Jogger alltid selv om jeg har det, da, men kan det øke sjansen for å få VES?

Skal jeg overse det, og pushe på, eller bør jeg ta det rolig?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Kjente forresten en ekstrasystole hvert tredje slag, ca. Det ga seg fort når jeg begynte å gå i stedet. Ble ikke uvel, og hadde egentlig en fin joggetur før dette begynte. Var ikke stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, franklyscarlet skrev:

Kjente forresten en ekstrasystole hvert tredje slag, ca. Det ga seg fort når jeg begynte å gå i stedet. Ble ikke uvel, og hadde egentlig en fin joggetur før dette begynte. Var ikke stressa.

Fikk også dette under trening. Tenkte på Ingvard Wilhelmsen og fortsatte trenigen, men skal undersøkes med ukes-EKG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er riktig at det er gjort studier som viser en betydning av VES under aktivitet. Men da er det snakk om noe annet enn VES som kommer som følge av at du får adrenalin i kroppen av aktivitet og angst.

Hvis du er en eldre person med trange blodårer til hjertet, kan VES tyde på at hjertet får for lite blod. Dette er ikke aktuelt for deg, du får disse fordi du er engstelig under trening, ikke fordi du har trange blodårer. Det er noe helt annet. 

Jeg ville (eller jeg vet hva du mener da jeg har opplevd mye ekstraslag selv så jeg skjønner at det ikke er så enkelt) prøvd å ta dette med ro. Det er bare en kroppslig manifestasjon av angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Det er riktig at det er gjort studier som viser en betydning av VES under aktivitet. Men da er det snakk om noe annet enn VES som kommer som følge av at du får adrenalin i kroppen av aktivitet og angst.

Hvis du er en eldre person med trange blodårer til hjertet, kan VES tyde på at hjertet får for lite blod. Dette er ikke aktuelt for deg, du får disse fordi du er engstelig under trening, ikke fordi du har trange blodårer. Det er noe helt annet. 

Jeg ville (eller jeg vet hva du mener da jeg har opplevd mye ekstraslag selv så jeg skjønner at det ikke er så enkelt) prøvd å ta dette med ro. Det er bare en kroppslig manifestasjon av angst.

Takk for at du tok deg tid til å svare. Ja, du har sikkert rett. -Men det jeg ikke forstår er hvorfor jeg fikk det når jeg ikke kjente noe angst på forhånd? Synes joggeturen var deilig frem til jeg kjente at hjertet slo uvanlig - først da fikk jeg angst. Ofte slapper jeg mer av når jeg trener enn ellers, sånn mentalt, da.

Kan slitenhet generelt øke sjansen for ekstrasystoler, tro? Har vært veldig sliten en stund.

Det er veldig ekkelt, ja. Man kan liksom ikke gjøre noe for å få kontroll på situasjonen da ❤️ «lever sitt eget liv». Må bare finne seg i det, og vente til det går over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hjertet ditt slår uvanlig under trening så skal du stoppe opp, og ta det med ro. Jeg har et familiemedlem med en hjertefeil. Vedkommende skal stoppe opp om hun kjenner bank i brystet. Det betyr ikke at noe er galt, men man skal ta hensyn til det uansett om det er uskyldig eller ikke. 

Anonymkode: 0e46a...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hjertet ditt slår uvanlig under trening så skal du stoppe opp, og ta det med ro. Jeg har et familiemedlem med en hjertefeil. Vedkommende skal stoppe opp om hun kjenner bank i brystet. Det betyr ikke at noe er galt, men man skal ta hensyn til det uansett om det er uskyldig eller ikke. 

Anonymkode: 0e46a...513

Det er noe helt annet å være utredet med en hjertefeil og å være utredet med et friskt hjerte med uskyldige ekstraslag.

Ekstraslag kan trygt ignoreres i fravær av hjertesykdom. Trådstarter har allerede vært hos spesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...