Gå til innhold

Å leie ut møblert. Hva må jeg tenke på ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Da har jeg endelig bestemt meg for å leie ut leiligheten min for ett år i første omgang. Jeg skal leie den ut møblert. 

Slik jeg forstår det da, kan man trekke fra på skatten 15% av brutto leieinntekter, slik at de skattepliktige inntektene reduseres. 

Alt av møbler og hvitevarer leier jeg ut. Også alt av kjøkkenutstyr. 

Er det noe mer jeg må tenke på ? 

Hva vil det si å leie ut fullt møblert og hva bør være i leiligheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk å få med i kontrakten hvilke møbler det gjelder :) 

(og at dersom det blir skader på møblene må disse dekkes av leietaker). 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 minutter siden, MxxM skrev:

Husk å få med i kontrakten hvilke møbler det gjelder :) 

(og at dersom det blir skader på møblene må disse dekkes av leietaker). 

Ja, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Da har jeg endelig bestemt meg for å leie ut leiligheten min for ett år i første omgang. Jeg skal leie den ut møblert. 

Slik jeg forstår det da, kan man trekke fra på skatten 15% av brutto leieinntekter, slik at de skattepliktige inntektene reduseres. 

Alt av møbler og hvitevarer leier jeg ut. Også alt av kjøkkenutstyr. 

Er det noe mer jeg må tenke på ? 

Hva vil det si å leie ut fullt møblert og hva bør være i leiligheten ?

Pass på å dokumentere boligens og møblenes tilstand ved oppstart av leieperioden. 

Du trenger ikke sette noe mer inn i leiligheten enn det du beskriver at allerede er der. 

Bruk standard leiekontrakt, men pass på å velge en som pålegger leietaker å legge til rette for visning etc. dersom du skal selge leiligheten ved leieperiodens utløp. Forbrukerrådets standardkontrakt har ikke denne bestemmelsen (har kun en bestemmelse om å legge til rette for visninger ved videre utleie), men jeg tror Huseiernes utleiekontrakt har det med. 

Anonymkode: 0da13...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt inventarliste som vi går igjennom sammen med leietakere ved inn- og utflytting. Dette har fungert bra.

Vi har ellers brukt Huseiernes landsforbund sine kontrakter, og har leid ut på 1-årsbasis med mulighet til å forlenge til inntil 36 mnd. Dette har vi også vært fornøyd med, selv om det går mot Huseiernes landsforbunds anbefalinger. For oss har det vært gull å slippe hyppige inn- og utflyttinger, og vi har hatt inntekter i 12 mnd av gangen. Risikoen er at det er vanskeligere å avslutte et leieforhold før tiden, men dette har ikke vært et problem hos oss. 

Har du tenkt på kontraktperiodens lengde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pass på å dokumentere boligens og møblenes tilstand ved oppstart av leieperioden. 

Du trenger ikke sette noe mer inn i leiligheten enn det du beskriver at allerede er der. 

Bruk standard leiekontrakt, men pass på å velge en som pålegger leietaker å legge til rette for visning etc. dersom du skal selge leiligheten ved leieperiodens utløp. Forbrukerrådets standardkontrakt har ikke denne bestemmelsen (har kun en bestemmelse om å legge til rette for visninger ved videre utleie), men jeg tror Huseiernes utleiekontrakt har det med. 

Anonymkode: 0da13...bd9

Ja, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 time siden, Kayia skrev:

Vi har hatt inventarliste som vi går igjennom sammen med leietakere ved inn- og utflytting. Dette har fungert bra.

Vi har ellers brukt Huseiernes landsforbund sine kontrakter, og har leid ut på 1-årsbasis med mulighet til å forlenge til inntil 36 mnd. Dette har vi også vært fornøyd med, selv om det går mot Huseiernes landsforbunds anbefalinger. For oss har det vært gull å slippe hyppige inn- og utflyttinger, og vi har hatt inntekter i 12 mnd av gangen. Risikoen er at det er vanskeligere å avslutte et leieforhold før tiden, men dette har ikke vært et problem hos oss. 

Har du tenkt på kontraktperiodens lengde du?

Ja, har tenkt på inventarliste og bilder. 

Om jeg har tenkt på kontraktsperiodens lengde ? Ja, det skal jeg love deg at jeg har . Jeg gjør ikke annet enn å tenke, tenke og tenke for tiden 😁 

Jeg tenker på alt mulig, frem og tilbake, så jeg blir helt sprø av meg selv. 

Når jeg trodde jeg var ferdig med å tenke, sier plutselig kjæresten at vi kanskje skal kjøpe noe sammen etter hvert ? Det var ikke det vi ble enige om først, men men. Å kjøpe meg inn der han bor nå, vil ikke kjæresten siden den er nedbetalt og han ikke vet hva han skal gjøre med pengene. 

Jeg må uansett bo i leiligheten min i ett år, eller i hvert fall ha adressen min der i ett år før jeg kan selge. Man skal bo i den i ett av de siste to årene for å slippe å måtte skatte av gevinsten. 

Enden på visa blir at jeg leier ut i ett år nå ( styret tillater 1 år om gangen ) og etter dette får jeg ta en ny vurdering på om jeg skal flytte adressen min tilbake for ett år eller fortsette i leie ut. 

Vi har ikke behov for større leilighet nå, så vi kan vente med å se hvor i verden ungene våre ender opp  og om vi får barnebarn etter hvert. 

Om vi ikke kjøper sammen , så får jeg vurdere om jeg skal tenke på hva som gir størst verdiøkning og mest arv til ungene når jeg dør eller om jeg heller skal invistere i hygge for alle dvs hytte på fjellet mens jeg lever. En hytte på fjellet øker ikke så mye i verdi som en leilighet i Oslo. 

Det er en beslutning jeg vil ta sammen med ungene. De er skiglade friluftsmennesker alle  , så det kan jo hende de synes det er bedre enn å tenke på pengearven etter meg  😀 Ulemper og fordeler med alt. 

Selv har jeg ikke behov for hytte på fjellet. Jeg kan leie, men ser at ei hytte på fjellet kan være til glede for mange flere i familien enn meg selv. 

Nå prater jeg meg bort. Tiden får vise 😃

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha skjønner at det er en del tenking rundt dette ja :D Klokt å gi seg selv et år å tenke/ kjenne på hva du vil, jeg er sikker på at du lander på det som føles rett for både deg og ungene etterhvert :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...