AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Jeg skjønner at det ikke er mulig å sette diagnose over nettet, men jeg tenkte det hadde vært interessant å høre hva andre tenker. Jeg skal prøve å oppsummere så kort som jeg klarer. Jeg har tidligere blitt diagnostisert med schizofreni og er for øyeblikket innlagt på en akuttpost på psykiatrisk. Jeg har til nå hatt tre ulike psykiatere som alle mener at jeg har forskjellige diagnoser. Det står mellom schizofreni, bipolar (med psykose), schizoaffektiv og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse type borderline. Eventuelt en av de tre første diagnosene og eupf samtidig. Da jeg først ble psykisk syk hadde jeg vrangforestillinger og mest sannsynlig hørselshallusinasjoner, Jeg er usikker på hvor lenge dette varte, men i alle fall en uke. De første månedene var jeg også mutistisk og hadde ikke noe ansiktsuttrykk eller kroppsspråk. Jeg ble satt på antipsykotika og de mente at jeg responderte bra på det. Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og DPS i 6 måneder til sammen. Da jeg ble skrevet ut fra DPS fikk jeg diagnosen schizofrenilignende psykose. Det neste året husker jeg ikke så mye av, men jeg var en del innlagt da også og jeg fikk etter hvert diagnosen enkel schizofreni der jeg egentlig bare hadde negative symptomer som affektavflatning og aleksitymi. Jeg sluttet på antipsykotika og har vært uten medisiner i 9 måneder før jeg ble innlagt denne gangen (som det står om i avsnittet under). Jeg hadde ikke noen symptomer på psykose, men jeg var nok mest sannsynlig alvorlig deprimert i tiden før jeg ble innlagt. Jeg har forsåvidt heller ikke hatt noen psykotiske symptomer etter den første innleggelsene for 3 år siden. Da jeg ble innlagt nå var jeg veldig langt nede, etter at jeg hadde vært innlagt i rundt en uke opplevde personalet og psykiaterne meg som manisk. Nå opplever de meg som at jeg svinger veldig i stemningsleie, det merker jeg selv også. Jeg kan være langt nede og på gråten og jeg vet ikke en gang hvorfor også plutselig kan alt være veldig bra uten at det er noe spesielt som jeg kan komme på som har utløst disse følelsene og tankene. Jeg er veldig selvdestruktiv og har dårlig impulskontroll. Jeg føler at jeg har dårlig kontakt med følelsene mine og at jeg sliter med å uttrykke dem. Jeg tenker også ofte svært urealistisk og unyansert. Jeg føler også at jeg er svært avhenging av andre. Jeg går nå på abilify og fontex. Abilify har jeg gått på i 2 måneder og jeg merker ingen effekt, fontex har jeg bare gått på en uke så det er for tidlig å si noe om effekt ennå. Anonymkode: f4d6c...68f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Er de uenige nå - da er de uenige. Har de satt ulike diagnoser over tid og underveis i et sykdomsforløp, er de ikke uenige. Det har kommet nye opplysninger til som har gjort at den forrige diagnosen ble endret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 10 minutter siden, kupton skrev: Er de uenige nå - da er de uenige. Har de satt ulike diagnoser over tid og underveis i et sykdomsforløp, er de ikke uenige. Det har kommet nye opplysninger til som har gjort at den forrige diagnosen ble endret. Skjønner. Jeg har ikke fått satt noen av disse diagnosene ennå da de bare er tentative. Så vidt jeg har skjønt det så setter de ikke diagnose før jeg skrives ut herfra. Av de tre psykiaterne er det bare en som fortsatt jobber her, de to andre har bare vært vikarer, så jeg tror ikke de har diskutert diagnosene sammen. Anonymkode: f4d6c...68f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Jeg har ikke fått satt noen av disse diagnosene ennå da de bare er tentative. Så vidt jeg har skjønt det så setter de ikke diagnose før jeg skrives ut herfra. Av de tre psykiaterne er det bare en som fortsatt jobber her, de to andre har bare vært vikarer, så jeg tror ikke de har diskutert diagnosene sammen. Anonymkode: f4d6c...68f Jeg tipper du har eupf basert på måten du skriver at du oppfører deg på i flere av trådene dine. Du er oppmerksomhetssyk og truer med selvmord, men allikevel nekter du hjelp når du så blir tilbudt den bare sånn at du kan bli tvangsinnlagt noe du tydeligvis setter pris på. Anonymkode: ca88e...c53 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper du har eupf basert på måten du skriver at du oppfører deg på i flere av trådene dine. Du er oppmerksomhetssyk og truer med selvmord, men allikevel nekter du hjelp når du så blir tilbudt den bare sånn at du kan bli tvangsinnlagt noe du tydeligvis setter pris på. Anonymkode: ca88e...c53 Hva har du da, som stadig skriver i en slik nedlatende tone til mennesker som har det vanskelig? Jeg synest det er ugreit å stemple folk som oppmerksomhetssyke, og også generelt å tillegge andre intensjoner. Anonymkode: 1d026...9a2 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper du har eupf basert på måten du skriver at du oppfører deg på i flere av trådene dine. Du er oppmerksomhetssyk og truer med selvmord, men allikevel nekter du hjelp når du så blir tilbudt den bare sånn at du kan bli tvangsinnlagt noe du tydeligvis setter pris på. Anonymkode: ca88e...c53 Det kan godt hende du har rett i forhold til diagnosen, men at jeg er oppmerksomhetssyk og truer med selvmord vil jeg ikke si at jeg gjør? Det å si til noen at man har planlagt å ta livet sitt er vel ikke akkurat å true? Anonymkode: f4d6c...68f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende du har rett i forhold til diagnosen, men at jeg er oppmerksomhetssyk og truer med selvmord vil jeg ikke si at jeg gjør? Det å si til noen at man har planlagt å ta livet sitt er vel ikke akkurat å true? Anonymkode: f4d6c...68f Skjønner du ikke at når du skriver på en chatteside noe alla "Imorgen skal jeg ta selvmord med de oppsparte pillene som jeg har spart på i 1år" så oppfattes det som selvmordstrusler? Dersom du virkelig hadde ønsket å ta selvmord så hadde du ikke sagt det til noen og du hadde også passet på å gjort selvmordet et sted der du visste du ikke ville bli funnet. Anonymkode: ca88e...c53 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har du da, som stadig skriver i en slik nedlatende tone til mennesker som har det vanskelig? Jeg synest det er ugreit å stemple folk som oppmerksomhetssyke, og også generelt å tillegge andre intensjoner. Anonymkode: 1d026...9a2 Siden du spurte så hyggelig så kan jeg vel si at jeg har asperger og som kjent ingen empati. Jeg er kun interessert i fakta, dersom folk er så såre at dem ikke tåler å høre andres ærlige meninger så får dem heller slutte å spørre rundt på offentlig forum og ta det med psykologen sin isteden. Anonymkode: ca88e...c53 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Selv om en kommer med selvmordstrusler så er det ikke automatisk sagt at en vil ha oppmerksomhet. Tro meg har erfart det ikke nødvendigvis er slik. Opplevde en gang da jeg satt i bilen og leste nyheter på mobilen og det kom flere politibiler og jeg ble kontaktet av de. Viste seg at en person hadde tatt drosje til ei ganske høy bro og sagt til sjåføren at han skulle hoppe derfra. De lurte på om jeg hadde sett personen. Han ventet ikke på hjelp, men gjorde istedenfor alvor av sitt utsagn. Dessverre. Jeg så ambulansen og politiet senere nede ved sjøkanten. Så nei det er ikke selvsagt at en ønsker oppmerksomhet eller hjelp om en kommer med selvmordstrusler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 2 timer siden, aa-k-j skrev: Selv om en kommer med selvmordstrusler så er det ikke automatisk sagt at en vil ha oppmerksomhet. Tro meg har erfart det ikke nødvendigvis er slik. Opplevde en gang da jeg satt i bilen og leste nyheter på mobilen og det kom flere politibiler og jeg ble kontaktet av de. Viste seg at en person hadde tatt drosje til ei ganske høy bro og sagt til sjåføren at han skulle hoppe derfra. De lurte på om jeg hadde sett personen. Han ventet ikke på hjelp, men gjorde istedenfor alvor av sitt utsagn. Dessverre. Jeg så ambulansen og politiet senere nede ved sjøkanten. Så nei det er ikke selvsagt at en ønsker oppmerksomhet eller hjelp om en kommer med selvmordstrusler. Jeg vet selvsagt at det finnes de som faktisk mener alvor når dem sier dem skal ta selvmord, men basert på hva ts har skrevet om både her, i flere andre tråder og på andre forumer så konkluderer jeg med at han bare er oppmerksomhetssyk og har eupf. Anonymkode: ca88e...c53 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Jeg har lært meg å ikke skue hunden på hårene. En kan ha symptomer på en diagnose uten å faktisk ha den. Jeg har trekk fra eupf, men det er tvil om diagnosen da den ligner på en annen med lignende trekk. Jeg liker ikke oppmerksomhet og skal mye til for at jeg kommer med selvmordstrusler. Jeg har ikke hatt selvmordstanker på lang tid selv om det menes jeg har det hyppig. Jeg konkluderer ikke med hva diagnoser andre har og blander meg heller ikke inn i det. Det er mellom personen med problemene og helsevesenet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Jeg er enig i at selvmordstrusler ikke nødvendigvis betyr at man kun er ute etter oppmerksomhet, selv om det godt kan være det også. Tenker at man ikke skal være for rask med å dømme. Jeg hadde en venninne som tok livet sitt da hun var 13 år. Hun spøkte med at hun skulle "hjem og drepe seg selv" flere ganger, men ingen av oss venninnene skjønte ikke alvoret før hun faktisk hadde hengt seg. Suicidale er ofte ambivalente, og mange har vel planer om å ta livet sitt som de aldri gjennomfører. Samtidig kan veien mellom liv og død være kort, og i blant er det tilfeldigheter som gjør at noen tar livet sitt en dag. Om man deler selvmordsplanene sine kan det bety at man ønsker hjelp i det øyeblikket, men i et annet øyeblikk kan det bli så overveldende at man gjennomfører suicid. Det er nok mange som ønsker oppmerksomhet, og sikkert med god grunn, men man kan aldri vite med sikkerhet hvem som er i stand til å ta livet av seg eller ikke. Derfor bør man vel ta alle seriøst. Anonymkode: e3315...14a 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) En på DPS sa til meg att han var lei av å ha puls, og att han snart skulle "snekkre seg kiste". Jeg sa ifra til de som jobbet der og han ble innlagt. Ett par år senere så lurte jeg på hvorfor jeg ikke hadde hørt noe fra han på så lenge på facebook, så jeg sjekket siden hans, og han var død... Det var sikkert selvmord, han var jo bare rundt 30. Men det er klart att noen sier ting de ikke gjør, men sikker kan man aldri være..... Endret 2. oktober 2018 av Worrysome plenty 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.