Gå til innhold

Symptomer på for mye østrogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prematur ovariesvikt og er nå 39 år. Før brukte jeg 100mikrogram plaster som jeg byttet annen hver dag(brukte denne dosen et års tid ca). Fremdeles er det noe som ikke stemmer helt føler jeg, så legen min økte dosen til 150mikrogram for en mnd siden ved å bruke flere plaster på en gang. Jeg tok et søk på tidligere svar du har gitt og da ser jeg at det var ei i lik situasjon som meg som burde ta 2 mg østradiol. Vil jeg ha nok med mine plaster tror du? Før jeg økte ble det tatt en blodprøve som viste at jeg lå helt middels på østrogennivå i følge legen. Mener å huske det var 0,31?? Jeg skal spør legen min om å få Ultrogestan på resept siden jeg ser du har anbefalt dette tidligere. 

Legen sa til meg at de første tegnene på for mye østrogen ville være kvalme og følelse av spreng i brystene. Jeg har googlet litt og lest mye forskjellig og kom fram til at det er bedre å gå til en trygg kilde for denne informasjonen. Derfor spør jeg deg. Jeg er verken kvalm eller har noe spesielt med brystspreng, men jeg føler jeg har lagt en del på meg på magen uten at jeg har spist så mye mer. Håret er fremdeles en god del tynnere enn før ovariesvikten. Er håravfall og vektøkning tilfeldig tror du? Hva slags andre symptomer bør jeg være obs på.

Tusen takk for denne flotte muligheten vi har her inne for å få svar. Det gir mer håp i en vanskelig situasjon. Jeg tror kunnskap om ovariesvikt er mangelvare selv hos mange gynekologer. Og fastlegen vet så klart ingenting nesten. 

 

Anonymkode: 2abfa...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er stor forskjell på å gi østrogen til kvinner etter en naturlig overgangsalder og til kvinner som er kommet unaturlig tidlig i overgangsalder (før 40-45 år). Etter naturlig overgangsalder behandler man med lavest mulig dose som holder symptomene borte (1-2 mg progynova eller 25-50 mikrogram østrogen-plaster). Ved 'for tidlig eggstokksvikt' prøver man å dosere opp til det nivå som er naturlig for kvinner i fruktbar alder. Et nivå på 0,31 nmol/L eller 310 pmol/L er ideelt, men også her vil man behandle til symptomfrihet. Man behandler til vanlig overgangsalder ved ca 52 år.

Østrogenbehandling øker ikke vekt eller håravfall i forhold til det som er vanlig å forekomme med alderen. Du bør få sjekket ditt stoffskifte. Det er større risiko for svikt i skjoldbruskkjertelen (som produserer tyroxin for stoffskiftet) hos de som har tidlig svikt i eggstokkene. Du bør også få sjekket insulin/blodsukker og binyrefunksjonen med jevne mellomrom. Årlig? Måling av skjelettet er også lurt, hvert 3. år?

Jeg håper at det var tilstrekkelig informasjon, ellers spør igjen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...