Gå til innhold

Er jeg en rassist uten å vite det ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tåler ikke å bli sett på som et dårlig menneske. I en samtale med en nabo spøkte jeg litt om arbeidsfolkene som holder på i huset mitt. De sa at de ikke kunne jobbe så raskt for tiden pga ramadan og at de var sliten pga faste. Jeg brukte ikke noe stygt språk eller noe. Naboen reagerte svært negativt til min uttalelse og fremstillte meg som rasistisk og dømmende. Det gjorde vondt langt inn i hjerteroten. Jeg kjente på en forferdelig selvforakt og skam over meg selv. Hadde jo ikke ment det vondt, eller er jeg en rassist?. Uff. Må virkelig ransake meg selv. Hvorfor tåler jeg ikke å bli sett på som et dårlig menneske og hvordan takle den følelsen? 

Anonymkode: 82591...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en samtale med en nabo spøkte jeg litt om arbeidsfolkene som holder på i huset mitt. De sa at de ikke kunne jobbe så raskt for tiden pga ramadan og at de var sliten pga faste.

Saksopplysning: Ramadan var i mai / juni. Hvis du har tenkt på dette helt siden da, kan du sikkert la det ligge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, laban skrev:

Saksopplysning: Ramadan var i mai / juni. Hvis du har tenkt på dette helt siden da, kan du sikkert la det ligge nå.

Nå var du heldig 😊 Det gjorde vel godt å kunne kverulere litt på min bekostning. Samtalen skjedde i går. Rettetasten slo inn og skrev holder på i stedet for holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle nabo var muslim. Verdens hyggeligste dame. Når hun hadde ramadan kunne vi spøke om det, mest hun selv  "ja dette er en god slankekur gitt"  osv. Tror ikke vanlige muslimer har noe imot at man spøker med det, tror mange bare syns det er morsomt. Selvfølgelig så lenge det er godlynt.  Det kan kanskje virke mer nedsettende når man spøker om en gruppe som ikke er med på det selv, altså å prate "bak ryggen"  om dem til andre på en måte.

Men det betyr selvsagt ikke at man er rasist eller fremmedfiendtlig på noen måte. Det er jo bare til å se på mange komikere, alt de spøker om, uten at noen tror de er det ene eller andre.

Også ser jo noen mennesker på seg selv som helt perfekte og dømmer andre nord og ned hvis man kommer med et lite feilskjær. 

Du har jo ikke ment noe direkte vondt med det og du hadde aldri hatt dårlig samvittighet hvis du virkelig mente det. Du er ikke et dårlig menneske selv om du spøker og kommer med en "flåsete" kommentar. Dessuten kommer det helt an på hvordan mottakeren tar det. Det er reaksjonen til din nabo som får deg til å føle deg uvel, ikke kommentaren i seg selv. Hadde det vært en person som bare lo av det og var med på spøken så hadde det  vært en ikke-sak.  

Jeg vil heller si at det er veldig dårlig av et menneske og få andre mennesker til å føle seg dårlig av noe som egentlig er ganske uskyldig. 

Anonymkode: e32d2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at det finnes sider som "damnyouautocorrect.com" hehe. 

Nei, du er ikke rasist. Da ville du ikke hatt noen håndverkere med f.eks. islam som religion til å røre huset ditt. Jeg kan forstå at man reagerer på at ramadan brukes som et argument for saktere arbeidstempo. Slikt er vi ikke vant til i vår kultur. Så da har man spørsmålet om hvordan man kan respektere hverandres kulturer på beste mulige måte. Finnes det måter å møtes på halvveien på f.eks.  Jeg ville synes det var feil å måtte betale for flere arbeidstimer enn det som kanskje ville gått med om det ikke var faste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde vel godt å kunne kverulere litt på min bekostning. Samtalen skjedde i går.

Jeg mente ikke å kverulere, kun at hvis denne hendelsen - enten det er samtalen mellom deg og arbeidsfolkene eller deg og naboen - har rot i noe som skjedde for flere måneder siden, er det sikkert ingen stor sak.

Hvis du taklet det greit overfor dem det virkelig gjaldt, på forsommeren, blir du ikke et dårlig menneske av å snakke om det med naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasist er vel egentlig når en tillegger noen dårlige egenskaper pga rase. Som på mange andre områder er språket utvannet og ødelagt ved at noen omdefinerer betydningen av ordet til noe helt annet. Innvandrerne, som oss nordmenn, har sin kultur, og med den også en god del ukultur. Mye av dette er knyttet til religion.

I dette tilfellet mener jeg at du med god grunn påpekte en ukultur knyttet til denne religionen. Det bør du kunne stå for, og ingen har noen fornuftig grunn til å stemple deg som rasist av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det er ikke uten grunn at det finnes sider som "damnyouautocorrect.com" hehe. 

Nei, du er ikke rasist. Da ville du ikke hatt noen håndverkere med f.eks. islam som religion til å røre huset ditt. Jeg kan forstå at man reagerer på at ramadan brukes som et argument for saktere arbeidstempo. 

Da hadde jeg forventet av timeprisen var lavere.

Anonymkode: c2f89...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som at det er naboen din som har et problem, og ikke du.

Det er mange idioter der ute som tar på seg offerrollen i andres sted, og føler seg krenket på andres vegne av små, uskyldige komnentarer. 

Så ikke bry deg mer om det. Du selv vet hva du mente med det, og så lenge du vet at din sti er ren, så er det det viktigste. Så får denne naboen tenke, tro, og føle akkurat hva hn vil. Det gjør hn garantert uansett. Ikke bare om deg, men med alle andre også. 

#personlighetsforstyrrelse #dårlignabo

Anonymkode: aae77...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg mente ikke å kverulere, kun at hvis denne hendelsen - enten det er samtalen mellom deg og arbeidsfolkene eller deg og naboen - har rot i noe som skjedde for flere måneder siden, er det sikkert ingen stor sak.

Hvis du taklet det greit overfor dem det virkelig gjaldt, på forsommeren, blir du ikke et dårlig menneske av å snakke om det med naboen.

Hei Laban. Innrømmer at jeg svarte deg litt «krasst» og angrer litt på det. Takk for st du svarte så vennlig tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vår plass i livet tror jeg. Uansett hvem vi er og trossforhold og bakgrunn og kunnskaper.

Jeg synes ikke det var noe ulovlig eller gal ytring i vår tids verden.

Anonymkode: b0390...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...