Gå til innhold

Kan Cipralex virke mot sin hensikt??


Nordlys

Anbefalte innlegg

Etter noen måneder med cipralex 10 mg har jeg de siste ukene økt til 15 mg, og nå i 3 uker med 20 mg. Jeg sliter med tvangstanker og disse har bare blitt verre med økningen av cipralex. Jeg blir lei og motløs av hele situasjonen. Jeg begynner å lure på om cipralex kan gjøre angsten verre for noen personer, og at den dermed virker mot sin hensikt? Eller må man stå i denne situasjonen i en lenger periode før cipralex begynner å virke? Noen som har opplevd noen lignende? Og så kanskje erfart at det har blitt bedre likevel når man har holdt ut 2 - 3 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angsten blir alltid verre når en begynner med SSRI.

For å få effekt på tvangssymptomer, må dosen ofte være det dobbelte av det en bruker på depresjon. I tillegg tar det ofte 2-3 mnd på denne dose før tvangssymptomene blekner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 14.21, kupton skrev:

Angsten blir alltid verre når en begynner med SSRI.

For å få effekt på tvangssymptomer, må dosen ofte være det dobbelte av det en bruker på depresjon. I tillegg tar det ofte 2-3 mnd på denne dose før tvangssymptomene blekner.

Har brukt 10 mg i 4 måneder. Så 15 og 20 mg i ca 2 måneder. Uten at jeg merket noe hjelp. Trappet litt ned, men har etter det prøvd å gå opp igjen til 15 mg, og nå 20 mg i over en måned. Føler bare at angsten blir verre, ikke bedre. Jeg er vel kanskje en av de som cipralex ikke hjelper på, kanskje heller øker angsten. Leste en plass at en undersøkelse viste at ca halvparten av de som bruker cipralex fikk litt eller god hjelp. For resten av de som fikk slik antidepressiva var virkningen lite/ingen hjelp, og kanskje forverring og mange bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ocd har jeg aldri opplevd annet enn god virkning om dosen er korrekt. For depresjon er det ca to av tre som får god effekt på første AD. For angst er det psykoterapi for å lære et nytt tankemønster som er løsningen. Medisiner er olje opprørt hav for de fleste. Noen har god effekt av SSRI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nordlys skrev:

Har brukt 10 mg i 4 måneder. Så 15 og 20 mg i ca 2 måneder. Uten at jeg merket noe hjelp. Trappet litt ned, men har etter det prøvd å gå opp igjen til 15 mg, og nå 20 mg i over en måned. Føler bare at angsten blir verre, ikke bedre. Jeg er vel kanskje en av de som cipralex ikke hjelper på, kanskje heller øker angsten. Leste en plass at en undersøkelse viste at ca halvparten av de som bruker cipralex fikk litt eller god hjelp. For resten av de som fikk slik antidepressiva var virkningen lite/ingen hjelp, og kanskje forverring og mange bivirkninger. 

Jeg hadde relativt liten effekt av SSRI, men det kan være fordi jeg aldri fikk mulighet til å bruke stor nok dose. Jeg har rask legemiddelomsetning og gikk på 400 mg Zoloft, og selv da hadde jeg ikke høyere serumkonsentrasjon enn det som hjelper mot depresjon (angst/tvang krever høyere doser). Men merkelig nok fikk jeg meget god effekt av en mikroskopisk dose Fluanxol (1 mg). Så nå bruker jeg kun det. Det er veldig forskjellig hvilken medisin som virker på ulike mennesker, du må dessverre påregne en del prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da om psykiater og psykolog ikke tar seg tid eller bryet med å prøve ut ulike medisiner eller å gå inn i mer målrettet angstterapi ??? Bare sånne « hvordan har du det i dag» samtaler uten mål og menig. Psykiateren prøvde en medisin og gav opp da det ikke hjalp noe. Jeg satt igjen og følte meg skyldig over ikke å ha respondert bedre. Og fordi jeg følte der var min skyld turte jeg ikke «kreve» noe mer. 

Anonymkode: de2e1...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...