Gå til innhold

Hva er det med meg, Kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, når du skriver i en slik tråd må du vel regne med det ;) Du har jo ingen psykiske lidelse. 

Anonymkode: f9eca...474s

Selvfølgelig,men dette viser jo bare at vi er mennesker og at skille mellom frisk og psyk kan være liten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har i hvert fall ikke ADHD og ikke noe annet heller :)

Hvordan kan du være så sikker på det? Har du vært til utredning?

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du være så sikker på det? Har du vært til utredning?

Anonymkode: 781b5...2d8

He he,  nei det har jeg ikke, men hvis jeg har noe , må det være noe i motsatt skala av  ADHD .  🤔

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

He he,  nei det har jeg ikke, men hvis jeg har noe , må det være noe i motsatt skala av  ADHD .  🤔

Jeg hadde aldri trodd at jeg hadde ADHD av alle ting, jeg som alltid var så stille og sjenert...så feil kan man ta!

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri trodd at jeg hadde ADHD av alle ting, jeg som alltid var så stille og sjenert...så feil kan man ta!

Anonymkode: 781b5...2d8

Ja, kanskje jeg har det da, men det finner jeg ikke ut av, uten at jeg søker hjelp og det har ingen planer om. 

Hva er årsaken til at du har fått den diagnosen ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, kanskje jeg har det da, men det finner jeg ikke ut av, uten at jeg søker hjelp og det har ingen planer om. 

Hva er årsaken til at du har fått den diagnosen ? 

 

 

Årsaken er vel at jeg sliter i hverdagen med impulskontroll og at jeg ikke klarer å gjøre mange ting på en gang fordi jeg da kan miste oversikten.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken er vel at jeg sliter i hverdagen med impulskontroll og at jeg ikke klarer å gjøre mange ting på en gang fordi jeg da kan miste oversikten.

Anonymkode: 781b5...2d8

Ok, da jeg svarte deg i utgangspunktet, så var det det fordi du beskrev de samme egenskapene som jeg mener at jeg selv har og du beskrev de som et stort problem. Jeg lurte på hvorfor du så på de som et stort problem og hvorfor dette hadde noe med psykiatri å gjøre. 

Da fikk jeg svar på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, da jeg svarte deg i utgangspunktet, så var det det fordi du beskrev de samme egenskapene som jeg mener at jeg selv har og du beskrev de som et stort problem. Jeg lurte på hvorfor du så på de som et stort problem og hvorfor dette hadde noe med psykiatri å gjøre. 

Da fikk jeg svar på det. 

Det er hovedproblemet, men jeg kan skrive en hel liste over andre problemer dette medfører i hverdagen også så mange er det. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 5.10.2018 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40 år, bp2 og ADHD, jobber ikke pga.angst, fag jeg likte hadde jeg toppkarakterer i, andre fag dårlig. Selekterte ut fag jeg likte og ble "oppslukt" av de på samme måte som jeg blir oppslukt av ting nå. Jeg fikk toppkarakterer, men det var bare i et par fag. Jeg har hatt utrolig mange jobber, men takler ikke å være på ett sted. Funksjonen min i familien er å være god mor til mine barn og en god ektefelle. Jeg er i et langvarig forhold, men har hatt masse utfordringer underveis samt mange forhold før dette og har problemer med å bli værende siden jeg aldri føler at jeg lever i den rette verden. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Dette er jo veldig typisk ADHD, tror jeg. Jeg er i alle fall sånn. Jeg har asperger også, så jeg har vel dobbelt opp. Heldigvis er jeg ganske effektiv når jeg er "på", selv med kjedelige ting, og er flink til å lage meg rutiner og personlige deadlines, og det kompenserer faktisk greit for tiden jeg bruker på sånne hangups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Dette er jo veldig typisk ADHD, tror jeg. Jeg er i alle fall sånn. Jeg har asperger også, så jeg har vel dobbelt opp. Heldigvis er jeg ganske effektiv når jeg er "på", selv med kjedelige ting, og er flink til å lage meg rutiner og personlige deadlines, og det kompenserer faktisk greit for tiden jeg bruker på sånne hangups.

Det høres ekstra slitsomt ut med asperger på toppen av ADHD'en, men du er heldig som takler kjedelige oppgaver. Så fort noe blir en rutine, så takler jeg det ikke.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ekstra slitsomt ut med asperger på toppen av ADHD'en, men du er heldig som takler kjedelige oppgaver. Så fort noe blir en rutine, så takler jeg det ikke.

Anonymkode: 781b5...2d8

Det er både bra og dårlig å ha den kombinasjonen. Den systematiske AS-meg lager systemer som den impuslive ADHD-meg ikke alltid følger opp. Det kan jo være frustrerende, så klart, men det er vel også det at jeg liker rutiner og system som gjør at jeg får gjort de kjedelige tingene. Og når jeg tross alt er perfeksjonist av natur, så lar jeg ikke kaoset ta overhånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er både bra og dårlig å ha den kombinasjonen. Den systematiske AS-meg lager systemer som den impuslive ADHD-meg ikke alltid følger opp. Det kan jo være frustrerende, så klart, men det er vel også det at jeg liker rutiner og system som gjør at jeg får gjort de kjedelige tingene. Og når jeg tross alt er perfeksjonist av natur, så lar jeg ikke kaoset ta overhånd. 

 

Ser den. Jeg har bare blitt  mer og mer rotete med årene og selv om jeg prøver hardt å organisere hverdagen, så er det nærmest umulig. Jeg glemmer til og med ting som jeg skriver ned, så jeg må gjøre ting med en gang før jeg blir distrahert for  gjør jeg ikke det, så glemmer jeg selv viktige ting.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 13.10.2018 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Ser den. Jeg har bare blitt  mer og mer rotete med årene og selv om jeg prøver hardt å organisere hverdagen, så er det nærmest umulig. Jeg glemmer til og med ting som jeg skriver ned, så jeg må gjøre ting med en gang før jeg blir distrahert for  gjør jeg ikke det, så glemmer jeg selv viktige ting.

Anonymkode: 781b5...2d8

Ja, det skal ikke være lett. Noe som jeg synes hjelper når det blir for mye kaos og for lite som blir gjort, er å gå gjennom alt av tenkelige gjøremål og prioritere mellom de kjedelige tingene. Det jeg må gjøre, gir jeg en fast plass, og det skal ikke ned- eller bortprioriteres med mindre det er en krisesituasjon. Som det viktigste husarbeidet. Fast dag, fast tid, samme pokker. 

Andre kjedelige ting, som strengt tatt mest er burde-burde, kan eventuelt strykes helt. For det må være plass til de hyggelige tingene også, ellers blir det jo håpløst å klare å holde seg til planen. 

Ha færre ting å forholde seg til er også lurt. Fysiske ting, altså, ikke bare aktiviteter. Rydde et rom av gangen helt skikkelig. Fjerne unødvendig dilldall, finne en fast plass til de tingene du trenger, eller vil prioritere å ha framme. Da er det mye lettere å legge ting der de skal være, og du sparer masse leting og rydding.

Jeg er allergisk mot synlig rot, men jeg skal love deg at jeg har hatt (og har ennå, tildels) mange skjeletter (det vil si rot) i skapet. Og å rydde et sånt skap kan jeg grue meg til i årevis, helt til døra ikke går igjen lenger. Da må jeg jo bare, og det ender med at jeg kaster tre fjerdedeler, minst. Jeg har prøvd å lære av dette også, og jeg har faktisk blitt flinkere de siste årene.

 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, det skal ikke være lett. Noe som jeg synes hjelper når det blir for mye kaos og for lite som blir gjort, er å gå gjennom alt av tenkelige gjøremål og prioritere mellom de kjedelige tingene. Det jeg må gjøre, gir jeg en fast plass, og det skal ikke ned- eller bortprioriteres med mindre det er en krisesituasjon. Som det viktigste husarbeidet. Fast dag, fast tid, samme pokker. 

Andre kjedelige ting, som strengt tatt mest er burde-burde, kan eventuelt strykes helt. For det må være plass til de hyggelige tingene også, ellers blir det jo håpløst å klare å holde seg til planen. 

Ha færre ting å forholde seg til er også lurt. Fysiske ting, altså, ikke bare aktiviteter. Rydde et rom av gangen helt skikkelig. Fjerne unødvendig dilldall, finne en fast plass til de tingene du trenger, eller vil prioritere å ha framme. Da er det mye lettere å legge ting der de skal være, og du sparer masse leting og rydding.

Jeg er allergisk mot synlig rot, men jeg skal love deg at jeg har hatt (og har ennå, tildels) mange skjeletter (det vil si rot) i skapet. Og å rydde et sånt skap kan jeg grue meg til i årevis, helt til døra ikke går igjen lenger. Da må jeg jo bare, og det ender med at jeg kaster tre fjerdedeler, minst. Jeg har prøvd å lære av dette også, og jeg har faktisk blitt flinkere de siste årene.

 

Takk for mange gode råd. Jeg skal ta meg hardt i nakken og prøve de ut i praksis, for noe må jeg bare få gjort med problemet.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Da slår jeg meg til ro med at det er pga ADHD at jeg er på den måten. Takk for at du har beroliget meg :)

Anonymkode: 781b5...2d8

ADHD er en uhyre komplisert tilstand som dessverre fortsatt blir omtalt som en enkel og isolert forstyrrelse av oppmerksomhet og aktivitet. Det er så mye mer enn det. 

Både diagnosekriterier, kunnskap i helsevesenet (ikke alle, men mange) og den daglige omtalen av tilstanden henger mange tiår etter det vi nå vet om ADHD som følge av omfattende forskning. 

ADHD skal man absolutt ikke kimse av eller trivialisere. Det er en diagnose som har potensiale til å ødelegge liv. 

Anbefaler denne videoen av Russell Barkley. Han er helt eksepsjonelt god på ADHD. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Janus30 skrev:

ADHD er en uhyre komplisert tilstand som dessverre fortsatt blir omtalt som en enkel og isolert forstyrrelse av oppmerksomhet og aktivitet. Det er så mye mer enn det. 

Både diagnosekriterier, kunnskap i helsevesenet (ikke alle, men mange) og den daglige omtalen av tilstanden henger mange tiår etter det vi nå vet om ADHD som følge av omfattende forskning. 

ADHD skal man absolutt ikke kimse av eller trivialisere. Det er en diagnose som har potensiale til å ødelegge liv. 

Anbefaler denne videoen av Russell Barkley. Han er helt eksepsjonelt god på ADHD. 

 

Takk, takk 🙂

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, takk 🙂

Anonymkode: 781b5...2d8

Bare hyggelig. Det trengs et skikkelig kompetanseløft innen utredning og diagnostisering av ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...