Gå til innhold

Innlegg på forum brukt i ukeblad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste et innlegg på nettet. Det var et gammelt innlegg på kvinneguiden. Det står at en bruker var sjokket etter å ha funnet sitt eget innlegg på doktor online forum i et ukeblad. Noen som har opplevd noe lignende?

Vedkommende skrev at frykten er å bli gjenkjent som privatperson.  Jeg har samme frykt. Håper ikke at noen kjenner meg igjen.

Noen som har kjent igjen noen her eller hørt om innlegg som har kommet ut i media osv? 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste et innlegg på nettet. Det var et gammelt innlegg på kvinneguiden. Det står at en bruker var sjokket etter å ha funnet sitt eget innlegg på doktor online forum i et ukeblad. Noen som har opplevd noe lignende?

Vedkommende skrev at frykten er å bli gjenkjent som privatperson.  Jeg har samme frykt. Håper ikke at noen kjenner meg igjen.

Noen som har kjent igjen noen her eller hørt om innlegg som har kommet ut i media osv? 

Anonymkode: d5f29...9eb

Ja, det samme har skjedd med innlegg her fra DOL, og dette er noe forlaget har rett til, det står et eller annet sted i retningslinjene for nettstedet at man må være klar over at dette kan skje.

Om ukebladene har flere lesere enn nettstedene vet jeg ikke, men uansett er det vel ikke noe verre om de gjengis der?

Konkret husker jeg en svært engasjer debatt om en ei som skulle være med ny kjæreste til bryllup i hans familie, dit også eksen hans var invitert, og det var noe med at de skulle reise dit sammen.

Jeg husker ikke detaljene, men leste faktisk bl.a. mitt eget innlegg i et ukeblad hos frisøren, med nick og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er velkjent. Dol drives jo av Egmont også. 

Anonymkode: 5ec1b...5fc

Leste om en dame som var fortvilt over at en anonym historie som hun skrev om , for noen år siden havnet i et ukeblad. Moren og noen andte kjente av henne leste det og kjente seg igjen i det. Hun synes det var ubehagelig. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Babette skrev:

Ja, det samme har skjedd med innlegg her fra DOL, og dette er noe forlaget har rett til, det står et eller annet sted i retningslinjene for nettstedet at man må være klar over at dette kan skje.

Om ukebladene har flere lesere enn nettstedene vet jeg ikke, men uansett er det vel ikke noe verre om de gjengis der?

Konkret husker jeg en svært engasjer debatt om en ei som skulle være med ny kjæreste til bryllup i hans familie, dit også eksen hans var invitert, og det var noe med at de skulle reise dit sammen.

Jeg husker ikke detaljene, men leste faktisk bl.a. mitt eget innlegg i et ukeblad hos frisøren, med nick og alt.

Oi ...  helt utrolig. Men slikt kan skje. Så lenge navnet vårt ikke dukker opp så er det greit for meg. Men om navnet mitt hadde dukket opp så hadde det ikke vært greit.

Men det er jo de som har nick på forum og viser hvem de er ved bilder og info offentlig. Det så jeg på kvinneguiden. Men jeg aldri sett det her. Forstår ikke de som vil utlegge så mye personlig om seg selv. Men deres valg. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er i kronikker og slikt man sjekker for mulig plagiat. Ikke korte meningsytringer og utveksling av hjertesukk og frustrasjon slik som her. Eller beskrivelser av noe legen hører lite på. En større bekymring tror jeg helseprofitørene er. Helseprofitørene som nå er omkring oss på alle kanter hvor vi snur og vender oss i dag.   God helse hva er det. Det innebærer jo så mangt. Og når det gjelder psykisk helse er der jo så mange faktorer som spiller inn. Helse er jo også mest helhet altså det hele mennesket. Dypest tror vi alle bare vil ha våre egne liv og våre egne ting i fred i vår omskiftelig tid. Man vet ikke hva et opphold ved en institusjon innebærer engang. Nettopp det er jo ofte usikre spørsmål om her for de som vet mer.

Man kan så lett bli utnytta i kyniske maktspill mellom private helsetilbud og det offentlige. Hvem ville ikke kjøpt seg hjelp i en kritisk situasjon hvis man kunne. I mange tilfelle er man mye mere kvalifiserte der også med lavere feilmarginer  tror jeg.Helseprofitørene kan kanskje bruke pasientene som skjold. Samtidig er det offentlige tilbudet under pari. Dette er kompliserte og mange trenger sikkert hjelp nå. Ingen vet vel hva som blir veien videre.

Kanskje noen skriver en krimroman om helsprofitører generelt som er moralsk oppbyggelig samtidig og gir gode ideer til løsninger som folk flest kan leve med.

 

Anonymkode: f5b10...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi ...  helt utrolig. Men slikt kan skje. Så lenge navnet vårt ikke dukker opp så er det greit for meg. Men om navnet mitt hadde dukket opp så hadde det ikke vært greit.

Men det er jo de som har nick på forum og viser hvem de er ved bilder og info offentlig. Det så jeg på kvinneguiden. Men jeg aldri sett det her. Forstår ikke de som vil utlegge så mye personlig om seg selv. Men deres valg. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Nei, navn kan de jo ikke bruke.

I gamle dager på DOL var folk mindre nøye med anonymiteten, vet at flere skrev fornavnene på barna sine blant annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Babette skrev:

Nei, navn kan de jo ikke bruke.

I gamle dager på DOL var folk mindre nøye med anonymiteten, vet at flere skrev fornavnene på barna sine blant annet.

 

På kg så hadde de tidligere noen bildetråder. Var noen som postet ansikt i dem. Jeg synes det var ganske modig gjort for der skriver man om alt mulig personlig som er litt for privat å dele med hele verden etter min mening , for så å poste ansiktsbilder av seg selv. Men folk må få gjøre hva de vil. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall aldri opplevd å sett mine innlegg annet enn på forumet. Og jeg har heller aldri opplevd å høre at jeg har blitt gjenkjent. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På kg så hadde de tidligere noen bildetråder. Var noen som postet ansikt i dem. Jeg synes det var ganske modig gjort for der skriver man om alt mulig personlig som er litt for privat å dele med hele verden etter min mening , for så å poste ansiktsbilder av seg selv. Men folk må få gjøre hva de vil. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Ja folk kan gjøre som de vil så lenge det bare er seg selv de forteller om. Men jeg synes ikke det er greit å røpe svært personlige ting om familiemedlemmer eller barn eller ekser eller hva det måtte være, hvis de fra før av har fortalt så mye om seg selv at bekjente skjønner hvem det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er jo så mye mer enn noen setninger helt anonymisert og kanskje mye både trukket fra og eller lagt til. Men mange snakker mye om opplevd ensomhet og her er nok et marked lett å utnytte og kanskje er det hva Egmot indirekte er med på. Man leser stadig i avisen om nye tragedier og det er veldig synd. En lei opplevelse må det også være å føle seg gjenkjent og kanskje " uthengt" og latterliggjort i en ukebladnovelle om man er i tenårene spesielt.Kanskje gjelder åndsverkloven helt hit om ikke det er mere meningsutveksling og overføring av erfaringer å tenke på da. Alt er jo helt tilfeldig hvem som leser hva og hvordan de leser det med sin oppleving av verden kanskje. Men jeg er også enig i at ting kan bli for personlig spesielt fordi våre plager nok arter seg så forskjellige tror jeg. Enkelte av oss håper ordene skal bringe oss videre på et underlig vis men alt har sin begrensning og alt har også sine økonomiske kostnader som ikke er helt ubetydelige for oss alle. Oj. Klokka er over 12 alt. Må få jaget ut ei irriterende flue og prøve å sove litt.

Kanskje på tide å finne andre kanaler å skrive. Åpne kanaler såsom her er umåtelig viktig. De som står bak har vell fortjent en pris.😊

Anonymkode: f5b10...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Babette skrev:

Ja folk kan gjøre som de vil så lenge det bare er seg selv de forteller om. Men jeg synes ikke det er greit å røpe svært personlige ting om familiemedlemmer eller barn eller ekser eller hva det måtte være, hvis de fra før av har fortalt så mye om seg selv at bekjente skjønner hvem det er.

Enig. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Babette skrev:

Ja folk kan gjøre som de vil så lenge det bare er seg selv de forteller om. Men jeg synes ikke det er greit å røpe svært personlige ting om familiemedlemmer eller barn eller ekser eller hva det måtte være, hvis de fra før av har fortalt så mye om seg selv at bekjente skjønner hvem det er.

Foreks hvis noen skriver mye dritt om et familiemedlem / eller en kjæreste eller eks for så å poste et bilde av seg selv så kan noen finne ut hvem det er skrevet om. Det er valgfritt å poste bilder av seg selv men de som gjør det bør tenke grundig over hva de har lagt ut på forumet på forhånd, mener jeg. Men det er nok ikke noe lov om dette... ? Jeg vet ikke. 

Anonymkode: d5f29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte mennesker er bare så mye mere utsatte her som ellers i samfunnet tror jeg. Man skiller seg kanskje litt ut og med ett så er noen ute etter å legge kjepper i hjulet for en bestemt person kanskje alt fra man er barn.  Synd hvis det er slik et sånt sted som her hvor jo nettopp dette med stigmatisering og hersketeknikker og mobbing allment tas bare avstand fra. Men det er nok langt til at menneskene lever i fredelig sameksistens tror jeg.

Det ser spesielt i reklameformål og for å bruke ting i markedsføring vi nok bare blir utnytta tror jeg alle sammen. Det er kanskje som med tobakksrøkning. Så vanskelig å bare legge mobilen på hylle. Ikke det i de mere rike velstående og rettroende natur og muiljøvernmiljøene tror jeg de har tappet oss for hva de ønsker.

Men media tenker kanskje på radiolyttere som kanskje er i denne gruppe å finne her.

Enkelte mennesker er bare så mye mere utsatte enn andre tror jeg fra den spede begynnelse.

Mange av oss burde nok finne bedre ting å ta oss til. Man må ta vare på seg selv i dag.😊

Anonymkode: f5b10...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sant skal sies tror jeg ikke det er så lett. Det er ofte ikke så mye vi mennesker makter å ta tak i i livet så jeg tro ikke det er så lett å skape noveller av mye sur kritikk av helsesystemer og noe prat om ekskjærester og manglende oppfølging i barndom og ungdom. Jeg tror vel helst de fleste deltar selv på akkurat hva som appellerer til de.

Man skal jo også selge disse novellene. Tror ikke markedet er særlig stort for sånne ting. Men man skal selvsagt aldri si aldri.

Alt er ikke bra for noen å bli utsatt slik.Det er jo nesten spioneri. Det ver jo ikke sikkert vedkommende selv hadde laget noen novelle og i såfall helt annerledes om vedkommende hadde brukt noe tid på sånt. Så mye anna viktig.

Anonymkode: f5b10...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte ikke så mye vi mennesker makter å ta tak i i livet så jeg tro ikke det er så lett å skape noveller av mye sur kritikk av helsesystemer og noe prat om ekskjærester og manglende oppfølging i barndom og ungdom. 

DOL-stoffet legges ut som det det er, altså debatt. Det lages ikke noveller eller andre "bearbeidede" tekster av det. Ingen dikter videre på det som skrives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 0.17, Babette skrev:

Ja folk kan gjøre som de vil så lenge det bare er seg selv de forteller om. Men jeg synes ikke det er greit å røpe svært personlige ting om familiemedlemmer eller barn eller ekser eller hva det måtte være, hvis de fra før av har fortalt så mye om seg selv at bekjente skjønner hvem det er.

Jeg gikk i den fella for noen år siden 😕 Ble avslørt. Veldig ubehagelig.  Så jeg er veldig enig i det du skriver her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at et innlegg jeg skrev her havnet i Hjemmets legespalte. Visste jo langt der inne et sted at det kunne skje, for jeg hadde lest det en eller annen gang. Akkurat dette gjaldt noe veldig sensitivt. Jeg skrev til og med på nynorsk for at det ikke skulle   være så lett å koble (jeg kan skrive nynorsk, har vokst opp med det). Så da jeg fant innlegget mitt i Hjemmet syntes jeg det var ille at de hadde plukket fra noe som var så sensitivt. Folk postet jo nok av andre ting her inne som kanskje ikke ville føles så ille å finne igjen i Hjemmet. 

Anonymkode: 4436b...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Hei
Vi har en ordning der spørsmål stilt til gynekologen vår kan gjenbrukes i Norsk Ukeblad. Det vil ikke stå noe om hvem som har postet det, ei heller med brukernavn. Norsk Ukeblad er også en del av Egmont Publishing. 

Dette står forøvrig i reglene våre om dette:

Viderebruk 

Doktor Online forbeholder seg retten til å uten forutgående varsel å viderebruke spørsmål og svar og andre innlegg publisert i forumet som utgangspunkt, ide eller del av det redaksjonelle innhold som ellers tilgjengeliggjøres på Doktor Online eller Klikk.no sine nettsider og samarbeidspartnere.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei
Vi har en ordning der spørsmål stilt til gynekologen vår kan gjenbrukes i Norsk Ukeblad. Det vil ikke stå noe om hvem som har postet det, ei heller med brukernavn. Norsk Ukeblad er også en del av Egmont Publishing. 

Dette står forøvrig i reglene våre om dette:

Viderebruk 

Doktor Online forbeholder seg retten til å uten forutgående varsel å viderebruke spørsmål og svar og andre innlegg publisert i forumet som utgangspunkt, ide eller del av det redaksjonelle innhold som ellers tilgjengeliggjøres på Doktor Online eller Klikk.no sine nettsider og samarbeidspartnere.

Hanne Mari, forumansvarlig

Vi er nok mange som husker at det for en del år siden ble gjengitt en historie om ekteskapsproblemer, med alle detaljer og muligens også med brukernavn (usikker).  Det var såpass mange detaljer i historien at den nok ville være gjennkjenbar for de som kjente til trådstarteren eller ektefellen, med eller uten nick. Etter det ble mange mer restriktive av hva de la ut om seg selv, og forumet ble dessverre mindre interessant.

 

Husker ikke om det her var snakk om gjengivelse på trykk eller på en annen mer generell nettside, men historien fikk i hvertfall stort fokus, slik at den fikk langt flere lesere og dermed større fare for gjenkjennelse.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...