venninde Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Jeg har forhøyet serumskonsentrasjon av Lamictal etter inntak på 100 +100. Her er medisinkommentarer til min prøve: Ingen patologiske celler påvist. Lamotrigin: 100+100 mg Lamictal. Verdien er i øvre delen av forventet konsentrasjonsområdet ved oppgitt dose. Prøven ble tatt 15 og en halv time etter siste dose. Mitt spørsmål er om det da er medisinsk forsvarlig å øke dosen ytterligere? Eller har jeg på denne dosen nådd taket på bruk av dette medikamentet? Klinisk har jeg fortsatt symptomer på depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 3 timer siden, venninde skrev: Jeg har forhøyet serumskonsentrasjon av Lamictal etter inntak på 100 +100. Her er medisinkommentarer til min prøve: Ingen patologiske celler påvist. Lamotrigin: 100+100 mg Lamictal. Verdien er i øvre delen av forventet konsentrasjonsområdet ved oppgitt dose. Prøven ble tatt 15 og en halv time etter siste dose. Mitt spørsmål er om det da er medisinsk forsvarlig å øke dosen ytterligere? Eller har jeg på denne dosen nådd taket på bruk av dette medikamentet? Klinisk har jeg fortsatt symptomer på depresjon. Hva ligger serum-/plasmakonsentrasjonen på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 Serum-/plasmakonsentrasjonen ligger på 18. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 59 minutter siden, venninde skrev: Serum-/plasmakonsentrasjonen ligger på 18. Da kan du i følge anbefalingene øke til over det dobbelte av dagens dose. Anbefalingene går opp til 42. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, kupton skrev: Da kan du i følge anbefalingene øke til over det dobbelte av dagens dose. Anbefalingene går opp til 42. Takk for informasjonen, Kupton 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Hvem i granskauen mener at det er forhøyet?? Det er heller lavt. Hvor store doser man trenger å putte i munnen for å oppnå samme serumkonsentrasjon er svært individuelt. Til sammenligning er referanseområdet for epilepsi 10 - 60. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 3 timer siden, FjellOgDalar skrev: Hvem i granskauen mener at det er forhøyet?? Det er heller lavt. Hvor store doser man trenger å putte i munnen for å oppnå samme serumkonsentrasjon er svært individuelt. Til sammenligning er referanseområdet for epilepsi 10 - 60. Det er sykehuslaboratoriet som har kommentert blodprøven : Verdien er i øvre delen av forventet konsentrasjonsområdet ved oppgitt dose. Jeg har liten erfaring med Lamictal det er årsaken til at jeg stilte spørsmålet her inne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Roe ned. Laboratoriet mener at 18 er høyere enn det en (de) forventer på døgndose 200 mg med prøve tatt 15,5 timer etter inntak. Greit nok, men litt usikker på hvilken nytte noen har av denne opplysningen. Det viktige svaret er 18. Det kan hun bruke sammen med legen sin. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykia AS Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 På 200 mg får man vanligvis ca 10-12 umol/L, 18 er således noe høyere enn forventet. Å ligge i område 20-44 er der man bør være dosert hvis behov for mer effekt og hvis man ikke har bivirkninger av betydning. https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0034-1375618 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 13 minutter siden, Psykia AS skrev: På 200 mg får man vanligvis ca 10-12 umol/L, 18 er således noe høyere enn forventet. Å ligge i område 20-44 er der man bør være dosert hvis behov for mer effekt og hvis man ikke har bivirkninger av betydning. https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0034-1375618 Hvorfor er anbefalt dagsdose (i følge felleskatalogen) 200mg hvis serumkonsentrasjonen av 200mg vanligvis gir en lavere konsentrasjon enn referanseområdet? Anonymkode: d721f...692 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Vil nok anta at FK baserer seg på statistikk. Forstår nå bedre hva du mente med forhøyet serumkonsentrasjon når det relateres til hva man forventer på den doseringen du står på. Jeg har og fått en sånn beskjed angående et medikament jeg går på. Imidlertid vet både lege og jeg at det skyldes en interaksjon som ikke har noe å si så lenge jeg ligger riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykia AS Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er anbefalt dagsdose (i følge felleskatalogen) 200mg hvis serumkonsentrasjonen av 200mg vanligvis gir en lavere konsentrasjon enn referanseområdet? Anonymkode: d721f...692 Fordi en av de store studiene som ble lagt til grunn da Lamictal fikk indikasjon bipolar lidelse tidlig på 2000 tallet viste at både 50 mg og 200 mg fungerte vesentlig bedre enn placebo. Patenten på Lamictal har gått ut for lenge siden, og legemiddelfirmaet bruker ikke særlige ressurser lenger på et preparat uten patent. Og dermed blir også det som står i FK heller ikke så oppdatert på nyere forskning som den burde vært. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergogdal Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 På 7.10.2018 den 0.09, Psykia AS skrev: På 200 mg får man vanligvis ca 10-12 umol/L, 18 er således noe høyere enn forventet. Å ligge i område 20-44 er der man bør være dosert hvis behov for mer effekt og hvis man ikke har bivirkninger av betydning. https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0034-1375618 Har kroppsmasse betydning for serumkonsentrasjon ved en gitt dose? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 6 minutter siden, Bergogdal skrev: Har kroppsmasse betydning for serumkonsentrasjon ved en gitt dose? For de aller fleste medikamenter og innenfor rimelig kroppsmasse - nei. Men uansett doserer en etter klinisk effekt og labmålinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergogdal Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 10 minutter siden, kupton skrev: For de aller fleste medikamenter og innenfor rimelig kroppsmasse - nei. Men uansett doserer en etter klinisk effekt og labmålinger. Takk. Har 6,8 på 200mg, er nok en av de som må ha høye doser tror jeg. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 21 minutter siden, Bergogdal skrev: Takk. Har 6,8 på 200mg, er nok en av de som må ha høye doser tror jeg. Da er vi trosfeller :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.