Gå til innhold

Det var en gang.......


kupton

Anbefalte innlegg

Det var en gang en mann på 60 som måtte opereres etter et hjerteinfarkt. Professoren på avdelingen var en erfaren og empatisk kirurg som så til alle pasientene på avdelingen sin hver eneste dag. Da utskriving nærmet seg, sa han blant annet til pasienten: "Du skal ta ASA (Albyl-E) 160 mg hver dag. Når du kommer til lokalsykehuset og til fastlegen din, vil de anbefale deg å ta 75 mg. Men min anbefaling er at du tar 160 mg. Det viktigste valget du tar som pasient er når du velger hvilken spesialist du skal høre på."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/doserer-vi-acetylsalisylsyre-feil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, kupton skrev:

Det var en gang en mann på 60 som måtte opereres etter et hjerteinfarkt. Professoren på avdelingen var en erfaren og empatisk kirurg som så til alle pasientene på avdelingen sin hver eneste dag. Da utskriving nærmet seg, sa han blant annet til pasienten: "Du skal ta ASA (Albyl-E) 160 mg hver dag. Når du kommer til lokalsykehuset og til fastlegen din, vil de anbefale deg å ta 75 mg. Men min anbefaling er at du tar 160 mg. Det viktigste valget du tar som pasient er når du velger hvilken spesialist du skal høre på."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/doserer-vi-acetylsalisylsyre-feil/

Ja, det funderer jeg mye på om dagen; hvilken spesialist skal jeg høre på? Svaret er jo ikke helt enkelt,  for flere med samme spesialisering og fartstid har gjerne forskjellige anbefalinger. Om jeg likevel skulle bli enig med meg selv og en av spesialistene, er det ikke sikkert at vedkommende er min behandler. Selv har jeg ingen forskrivingsrett.

Den syvende (tredje) far i huset, i omvendt rekkefølge. Mannen burde nok høre på spesialist i kardiologi fremfor spesialist i allmennmedisin som jeg gjetter fastlegen hans er. Det kommer jo imidlertid an på hvem som skal skrive ut resepter, for man får vel ikke enterotablettene eller acetylsalisylsyre-preparater på 160 mg. reseptfritt? Egentlig burde vel legene på lokalsykehus og fastlegen følge professorens anbefaling.

Det som så ut som et framskritt var bare et skritt til siden. I "gamle dager" så man ofte doser på 160 mg på ordinasjonskortene. Senere trodde man at det ikke gav noen tilleggseffekt å dosere over 75 mg, men så er det altså størrelsen det kommet an på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det var en gang en mann på 60 som måtte opereres etter et hjerteinfarkt. Professoren på avdelingen var en erfaren og empatisk kirurg som så til alle pasientene på avdelingen sin hver eneste dag. Da utskriving nærmet seg, sa han blant annet til pasienten: "Du skal ta ASA (Albyl-E) 160 mg hver dag. Når du kommer til lokalsykehuset og til fastlegen din, vil de anbefale deg å ta 75 mg. Men min anbefaling er at du tar 160 mg. Det viktigste valget du tar som pasient er når du velger hvilken spesialist du skal høre på."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/doserer-vi-acetylsalisylsyre-feil/

Det lå en mann på sykehus 

Han hadde levd i sus og dus

Han spiste seg mer enn mett

til hjertet ble trett

og livet nesten fall i grus

 

Han gråt sine modige tårer 

fordi han hadde tette årer

Han drakk rikelig vin

Det er god medisin

Det hadde han hørt fra dårer 

 

Men Kardiologen hans sa

Det er Albyl du må ta 

Du er ganske så stor

Ja, tro mine ord:

160 milligram vil være bra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Villanda skrev:

Det lå en mann på sykehus 

Han hadde levd i sus og dus

Han spiste seg mer enn mett

til hjertet ble trett

og livet nesten fall i grus

 

Han gråt sine modige tårer 

fordi han hadde tette årer

Han drakk rikelig vin

Det er god medisin

Det hadde han hørt fra dårer 

 

Men Kardiologen hans sa

Det er Albyl du må ta 

Du er ganske så stor

Ja, tro mine ord:

160 milligram vil være bra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men fastlegen sa

"det er slett ikke bra!

Når du nå har kommet hjem

får du bare 75

Du får ikke mer, for jeg er så sta"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige fastleger følger anbefalinger fra spesialister når det kommer til dosering av medisiner. Og selv om spesialisering i allmennmedisin er kanskje undervurdert omfattende, så ville jeg nok hatt store problemer med ikke å stole på en spesialist som holdt på med problemstillingen skissert her hele tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Og selv om spesialisering i allmennmedisin er kanskje undervurdert omfattende (...)

Ja, det er vel nettopp derfor, allmennmedisin omfatter så mye, så mange felt. De kan EN DEL,  om mye. De kan ikke være spesialister på alle felt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, kupton skrev:

Det var en gang en mann på 60 som måtte opereres etter et hjerteinfarkt. Professoren på avdelingen var en erfaren og empatisk kirurg som så til alle pasientene på avdelingen sin hver eneste dag. Da utskriving nærmet seg, sa han blant annet til pasienten: "Du skal ta ASA (Albyl-E) 160 mg hver dag. Når du kommer til lokalsykehuset og til fastlegen din, vil de anbefale deg å ta 75 mg. Men min anbefaling er at du tar 160 mg. Det viktigste valget du tar som pasient er når du velger hvilken spesialist du skal høre på."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/doserer-vi-acetylsalisylsyre-feil/

Jeg har en psykisk lidelse som gjør at slike valg er nesten umulige. Det blir  et grublerier og skaper mye usikkerhet og uro å ikke vite hvem man skal høre på. Et eksempel er at jeg ble satt på små doser AD mot angst og tvang og øket opp i depressive perioder. Dette fordi min behandler mente at man trengte mindre og helst ingen AD ved angstlidelser og OCD. Terapi var løsningen men hvis pasienten insisterte på medisiner kunne han jo ikke nekte sa han. Jeg valgte å tro på min behandler og det ble en lang og smertefull prosess med minst mulig medisinering. Legen min foreslo aldri medisiner for OCD selv om jeg gikk lenge uten å være i stand til å fungere hverken i jobb eller sosialt. Men fagfolk innpå dette forumet hadde andre råd og meninger. At man trengte større doser ved OCD bla. Dette skapte mye forvirring hos meg men jeg ble ikke bedre før jeg økte opp AD.  

Anonymkode: 598c6...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tredje setning sier du at du fikk ad mot angst og TVANG.

Så skriver du seinere at legen din aldri foreslo medisiner for OCD?

Hilsen flisespikkeren... ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tredje setning sier du at du fikk ad mot angst og TVANG.

Så skriver du seinere at legen din aldri foreslo medisiner for OCD?

Hilsen flisespikkeren... ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

En del tvang/ocd hos deg også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kupton skrev:

Det var en gang en mann på 60 som måtte opereres etter et hjerteinfarkt. Professoren på avdelingen var en erfaren og empatisk kirurg som så til alle pasientene på avdelingen sin hver eneste dag. Da utskriving nærmet seg, sa han blant annet til pasienten: "Du skal ta ASA (Albyl-E) 160 mg hver dag. Når du kommer til lokalsykehuset og til fastlegen din, vil de anbefale deg å ta 75 mg. Men min anbefaling er at du tar 160 mg. Det viktigste valget du tar som pasient er når du velger hvilken spesialist du skal høre på."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/doserer-vi-acetylsalisylsyre-feil/

Regner med det gikk bra med pasienten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MxxM skrev:

Regner med det gikk bra med pasienten :) 

Så vidt jeg vet, valgte han å høre på riktig spesialist. Ja, forslaget om 75 mg kom både fra lokalsykehus og fastlege, men brukermedvirkning ble respektert, og han fikk fortsette med 160 mg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg var bra. Spesialister kan jo selvsagt være uenige, men jeg tror det er nokså gjengs at fornuftige fastleger følger anbefalinger fra spesialister. Det er jo en grunn til at spesialistene er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tredje setning sier du at du fikk ad mot angst og TVANG.

Så skriver du seinere at legen din aldri foreslo medisiner for OCD?

Hilsen flisespikkeren... ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Behandler...

Legen...

Det kan være snakk om to forskjellige

Oppfatter det som at behandler gav medisiner i små doser, mens (fast?)legen ikke foreslo det.

Eller kanskje ingen lege foreslo det, men pasienten likevel fikk etter eget ønske?

Men bare ts vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Villanda skrev:

Behandler...

Legen...

Det kan være snakk om to forskjellige

Oppfatter det som at behandler gav medisiner i små doser, mens (fast?)legen ikke foreslo det.

Eller kanskje ingen lege foreslo det, men pasienten likevel fikk etter eget ønske?

Men bare ts vet

For det første mener jeg at tvangslidelse og OCD er det samme. For det andre har jeg hatt ulike behandlere i en lengre psykdomsperiode. Legen hadde jeg hele veien og behandleren jeg referere til var en psykiater. Beklager at jeg var så utydelig men trodde ikke det betydde så mye for poenget med innlegget. 

Anonymkode: 598c6...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første mener jeg at tvangslidelse og OCD er det samme. For det andre har jeg hatt ulike behandlere i en lengre psykdomsperiode. Legen hadde jeg hele veien og behandleren jeg referere til var en psykiater. Beklager at jeg var så utydelig men trodde ikke det betydde så mye for poenget med innlegget. 

Anonymkode: 598c6...6bd

Du har ikke noe å beklage.  Er med på at OCD og tvangslidelse er det samme. Det var det jeg tenkte, at lege og behandler var to forskjellige. Prøvde bare å svare flisespikkeren. Og avslutta med at bare ts vet  siden jeg bare kom med spekulasjoner.

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

En del tvang/ocd hos deg også kanskje?

Hmmm... Nei, ikke som jeg vet. Men kanskje DU har det siden du følte for å svare slik? Ditt spørsmål her til meg var jo like frekt som mitt svar til ab...6bd, mener jeg. Så hvis JEG har OCD/tvang på grunn av mitt frekke svar, så må jo DU også ha det på bakgrunn av din frekke henvendelse til meg. Hah! ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... Nei, ikke som jeg vet. Men kanskje DU har det siden du følte for å svare slik? Ditt spørsmål her til meg var jo like frekt som mitt svar til ab...6bd, mener jeg. Så hvis JEG har OCD/tvang på grunn av mitt frekke svar, så må jo DU også ha det på bakgrunn av din frekke henvendelse til meg. Hah! ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Folk med Tourettes, og kanskje andre bokstavdiagnoser, kan ha et ekstra behov for å ha siste ord har jeg hørt.

Når vi først diagnostiserer, våger jeg å kaste stein i glasshus. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Villanda skrev:

Folk med Tourettes, og kanskje andre bokstavdiagnoser, kan ha et ekstra behov for å ha siste ord har jeg hørt.

Når vi først diagnostiserer, våger jeg å kaste stein i glasshus. 😅

Hehe, du sier noe. Det verste/beste er at jeg nok fikk siste ord her, for kupton vet bedre enn å gå i videre "diskusjon" med hobby-kverulanter som meg... 😅 Jeg driver ikke og kverulere til vanlig, altså. Bare av og til... ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du sier noe. Det verste/beste er at jeg nok fikk siste ord her, for kupton vet bedre enn å gå i videre "diskusjon" med hobby-kverulanter som meg... 😅 Jeg driver ikke og kverulere til vanlig, altså. Bare av og til... ;)

Anonymkode: 4ac86...5e8

Ikke jeg heller 🤣.Bare diagnostiserer 😉😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...