Gå til innhold

Noen bevandret i lover om refusjon av hjelpemidler her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som vet om man kan søke refusjon for et hjelpemiddel man selv har skaffet seg (på grunn av alvorlig fnatt av venting på vurdering fra kommunen som bare tværer ut). Jeg har ventet på ergoterapeut siden MAI, de skulle ha kontaktet meg innen en mnd. Jeg har purret gjentatte ganger, men de sier bare at pågangen er ekstremt stor og at de sender avviksmeldinger i hytt og pine fordi de absolutt ikke klarer å innfri frister for når folk skulle vært kontaktet (for min del en måned, nå har det gått snart seks). Dette er et hjelpemiddelbehov jeg opplever som svært presserende, da mangel på det virkelig begrenser min livsutfoldelse. Det gjelder el. rullestol. Jeg har avklart med borettslaget mitt at jeg kan få en skikkelig plass til å gjøre av en slik. Har brukerpass, og tenkte jeg kunne benytte dette. Imidlertid var kravene til ekstraskjemaer så store at jeg ikke klarte å få til og utforme en saknad uavhengig av vurdering fra ergo i kommunen (har plenty erfaring med å søke hjelpemidler for annen funksjonshemming jeg har via denne ordningen). Så: Jeg kan dokumentere allerede utprøvd utstyr fra en leverandør og selvsagt levere alt av tilbud fra denne, kvitteringer, samt uttalelse fra lege. Jeg ser meg i stand til å føre en el.rullestol, har prøvd før. Både en venn sin, og utlånsstoler på steder hvor dette er tilgjengelig. Kommunen er helt rigide på å låne ut med mindre man har fått en formell opplæring - som da disse ergoterapeutene ikke kan gi før det er ens tur i køen. 

Så: Kan man i etterkant søke refusjon i et slikt tilfelle? Aktuell modell ligger i hjelpemiddeldatabasen. 

Anonymkode: fab35...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som vet om man kan søke refusjon for et hjelpemiddel man selv har skaffet seg (på grunn av alvorlig fnatt av venting på vurdering fra kommunen som bare tværer ut). Jeg har ventet på ergoterapeut siden MAI, de skulle ha kontaktet meg innen en mnd. Jeg har purret gjentatte ganger, men de sier bare at pågangen er ekstremt stor og at de sender avviksmeldinger i hytt og pine fordi de absolutt ikke klarer å innfri frister for når folk skulle vært kontaktet (for min del en måned, nå har det gått snart seks). Dette er et hjelpemiddelbehov jeg opplever som svært presserende, da mangel på det virkelig begrenser min livsutfoldelse. Det gjelder el. rullestol. Jeg har avklart med borettslaget mitt at jeg kan få en skikkelig plass til å gjøre av en slik. Har brukerpass, og tenkte jeg kunne benytte dette. Imidlertid var kravene til ekstraskjemaer så store at jeg ikke klarte å få til og utforme en saknad uavhengig av vurdering fra ergo i kommunen (har plenty erfaring med å søke hjelpemidler for annen funksjonshemming jeg har via denne ordningen). Så: Jeg kan dokumentere allerede utprøvd utstyr fra en leverandør og selvsagt levere alt av tilbud fra denne, kvitteringer, samt uttalelse fra lege. Jeg ser meg i stand til å føre en el.rullestol, har prøvd før. Både en venn sin, og utlånsstoler på steder hvor dette er tilgjengelig. Kommunen er helt rigide på å låne ut med mindre man har fått en formell opplæring - som da disse ergoterapeutene ikke kan gi før det er ens tur i køen. 

Så: Kan man i etterkant søke refusjon i et slikt tilfelle? Aktuell modell ligger i hjelpemiddeldatabasen. 

Anonymkode: fab35...bea

Neppe. En av grunnene er at Hjelpemiddelsentralen muligens har en brukt stol som er egnet.

Anonymkode: 41adc...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommuner har en hjelpemiddelsentral der man kan få låne rullestol, krykker osv gratis. Jeg gjorde det da jeg brakk beinet, og trengte ingen legeattest en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket med kommunen. Man kan låne manuell rullestol, krykker, rullator mv. uten noe store greier. Men for elektrisk vil de at man skal ha fått en formell opplæring; det er vel for å forsikre seg mot at utstyr og/eller personer ikke blir skadet. 

Anonymkode: fab35...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jurist men jeg tror man kan søke refusjon slik i etterkant for et så nødvendig hjelpemiddel ,på samme måte som ved reiseregninger uforutsett. Tror man kan støtte seg på forvaltni gsloven og forklare sine nødvendige behov. Ting er ofte så personavhengig i forvaltningen er mitt inntrykk.Man må treffe på rett person. 

Anonymkode: 9d00f...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke jurist men jeg tror man kan søke refusjon slik i etterkant for et så nødvendig hjelpemiddel ,på samme måte som ved reiseregninger uforutsett. Tror man kan støtte seg på forvaltni gsloven og forklare sine nødvendige behov. Ting er ofte så personavhengig i forvaltningen er mitt inntrykk.Man må treffe på rett person. 

Anonymkode: 9d00f...18e

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: 41adc...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tror jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på.  Jeg har kjøpt før og ikke fått refusjon og nå har jeg kjøpt en dusjstol til 25 000 og betalt 15 000 til å få satt den opp og jeg kan svare deg i morgen om det er mulig å få refusjon på dette.  Veldig nødvendig å dusje synes jeg og dette var førstevalget i hjelpemiddelsentralens sortiment.

Anonymkode: ea8e8...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergoterapeuten mente det var svært vanskelig å få refusjon på noe man allerede har betalt sjøl.  Men jeg prøver for også i mitt tilfelle er det ergoterapeuttjenesten som har utsatt og krøllet det til.  Men disse pengene har jeg råd til å tape.  En elektrisk stol til et par hundre tusen hadde jeg ikke tatt sjansen på at du får dekket i etterkant.

Anonymkode: ea8e8...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg fikk en som ikke har telefonangst til å sjekke for meg. Det var et klart nei. Er ikke en kjempedyr stol jeg skal ha, man snakker mer opp mot i høyden 60 - 70. Noe jeg faktisk ikke har for store problemer med å avse for å få min frihet tilbake.  Det er jo de som kjøper el-sykler som er like dyre. 

Utrolig kjedelig å måtte vente i sju lange sju breie for å få en kostbar dusjestol... Ville opplevd det krenkende faktisk. Jeg er heldig som kan bruke en helt ukomplisert krakk.

Anonymkode: fab35...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...