Gå til innhold

Jeg observerer hypomani etter at kjæresten har tatt kosttilskudd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en bipolar kjæreste som har vært deprimert en god stund. Som et forsøk på å komme ut av det, bestilte hun et kosttilskudd som «anbefales» mot depresjon (kanskje best å ikke nevne hvilket, men det er ikke Johannesurt). Saken er at da hun begynte på det, virket hun hypoman, så jeg krevde at hun skulle slutte å ta disse tablettene. Det gjorde hun, og hun ble deprimert igjen. De siste dagene har hun virket hypoman igjen, og jeg tror at hun har begynt å ta dette kosttilskuddet igjen, men er ikke sikker. Er det mulig at et kosttilskudd kan gjøre en bipolar manisk? Dette er visst noe bipolare bruker mot depresjoner i østen. 

Anonymkode: c3324...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er helt umulig for noen å gi et kvalifisert svar når du utelater noe så vesentlig som å si hvilket kosttilskudd det gjelder.

Jeg var usikker på om jeg hadde lov til nevne det her, i tilfelle noen fikk ideer om å eventuelt misbruke det. Det er dette: https://www.iherb.com/pr/Now-Foods-Rhodiola-500-mg-60-Veg-Capsules/335

Anonymkode: c3324...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var usikker på om jeg hadde lov til nevne det her, i tilfelle noen fikk ideer om å eventuelt misbruke det. Det er dette: https://www.iherb.com/pr/Now-Foods-Rhodiola-500-mg-60-Veg-Capsules/335

Anonymkode: c3324...b03

Der står det at man skal kontakte lege dersom man bruker andre medisiner og vil prøve dette - det har vel ikke din samboer gjort? Selv om det ikke selges på resept kan det ha stygge bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Der står det at man skal kontakte lege dersom man bruker andre medisiner og vil prøve dette - det har vel ikke din samboer gjort? Selv om det ikke selges på resept kan det ha stygge bivirkninger.

Nei, det har hun ikke. Jeg tror at hun forventet null effekt, sånn egentlig. Hun tror fortsatt ikke at de har effekt, men jeg er litt skeptisk, merker jeg.

Anonymkode: c3324...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist en stimulerende og antidepressiv effekt i noen studier. Denne effekten er bipolare veldig sensitiv for, og kan trigge (hypo)-mani. Jeg ville vært forsiktig med kosttilskudd av denne typen hvis jeg var henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

motorPrøysen

Jeg tror det er en mulighet for at Rosenrot kan utløse hypomani, men det kan også være en tilfeldighet. Det viktgiste er at hun følges opp av lege/psykolog, både for depresjonen og eventuelle manier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke anbefale det før man er behandlet ferdig - frisk.

Anonymkode: 147aa...e5a

Ferdigbehandlet? Frisk? 
Jeg har fått beskjed om å aldri slutte med medisinene mine, og at jeg må ta de livet ut. Fikk beskjed om at BP er en livslang sykdom. Har du fått vite noe annet?

Anonymkode: c3324...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BP er å regne som en kronisk sykdom. 

Kosttilskudd er tidvis sterkt undervurdert mtp. virkning og interaksjoner. Jeg vet man skal være varsom med ulike produkter om man f.eks. tar litium. Riktignok gjelder det jeg kjenner til mest for saker som virker vanndrivende. Kunnskaper i helsekostforretninger er ekstremt varierende. Vi har hatt diskusjoner om farmasøyter her tidligere, og de vil kanskje kunne svare mer fornuftig på spørsmål om slikt. 

Uansett... Jeg ville tenke at det var litt suspekt å kjøpe noe som er produsert i våre østlige strøk. Der er det kyniske mennesker som tjener lenger på å selge noe helt annet enn det som pakningen skulle tilsi. Ville ikke rørt noe sånt om jeg så var så deprimert at jeg lå rett ut i senga og ikke klarte noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!
Rosenrot en klassifisert som et kosttilskudd, og ikke som et plantebasert legemiddel (eks. sedix, johannesurt). Det er mattilsynet som fører tilsyn av kosttilskudd, som i praksis betyr at produsentene må følge samme kvalitetskrav som ketchupen på rema 100. 
Det finnes altså ingen ordning hvor kosttilskudd blir kontrollert eller godkjent. Å kjøpe kosttilskudd på nettet er derfor risikabelt. 

Det er generelt liten kunnskap om bivirkninger, effekt og interaksjoner av naturmidler. Det finnes enkeltstudier som har funnet at rosenrot kan ha en antidepressiv effekt og kan påvirke nedbrytningen av visse legemidler. Men disse studiene er for få og av så lav kvalitet at det ikke går an å konkludere med noe som helst. Det er mulig at rosenrot påvirker konsentrasjonen av legemidlene kjæresten din går på, som kan trigge en hypomani. Man skal være veldig forsiktig med å bruke naturmidler sammen med legemidler, spesielt hvis legemidlet har et smalt terapeutisk vindu (eks. litium). Det går ikke an å konkludere med at rosenrot kan trigge en hypomani på samme måte som at det er ikke er mulig å konkludere med at den ikke gjør det. 

I utgangspunktet vil man kunne "anbefale" rosenrot ved milde depresjonssymptomer og ikke ved alvorlige psykiske lidelser. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt person, men det bør i hvert fall gjøres i samråd med lege.
Hvis kjæresten din mener hun ikke får noen effekt av det, hvorfor skal man da utsette seg for et kosttilskudd hvor man ikke har dokumentert kunnskap om effekt, bivirkninger og eventuelle interaksjoner?

Anonymkode: f16ab...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...