Gå til innhold

Hjemmesykepleien kom med multidose og da..


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Gjest elina777

Manglet en del medisiner

 

er det meningen at de som mangler skal jeg skaffe på egenhånd? Aldri fått multidose før, før har alle medisinene vært med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, elina777 skrev:

Manglet en del medisiner

 

er det meningen at de som mangler skal jeg skaffe på egenhånd? Aldri fått multidose før, før har alle medisinene vært med

Ring hjemmesykepleien og spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt legen som sender inn medisinlinste til apoteket. De pakker ut i fra opplysningene som kommer derifra. Legen skal eventuelt kontakte det aktuelle apoteket og få en klarhet i hva som kan ha skjedd. Slik funker det i forhold til min multidsoeordning i alle fall. 

Det som ikke kommer i multidose er det man står på som eventuelt. Saker som skal injiseres er og ens eget eller hjemmesykepleiens ansvar om man ikke kan gjøre det selv.  Det må skrives ut separat. Hjemmesykepleien kan eventuelt oppbevare for en om det ikke regnes som forsvarlig at man har større kvanta av noe. Så får man et lite antall, og når dette er oppbrukt vil det være mulig å få påfyll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
3 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Kontakt legen som sender inn medisinlinste til apoteket. De pakker ut i fra opplysningene som kommer derifra. Legen skal eventuelt kontakte det aktuelle apoteket og få en klarhet i hva som kan ha skjedd. Slik funker det i forhold til min multidsoeordning i alle fall. 

Det som ikke kommer i multidose er det man står på som eventuelt. Saker som skal injiseres er og ens eget eller hjemmesykepleiens ansvar om man ikke kan gjøre det selv.  Det må skrives ut separat. Hjemmesykepleien kan eventuelt oppbevare for en om det ikke regnes som forsvarlig at man har større kvanta av noe. Så får man et lite antall, og når dette er oppbrukt vil det være mulig å få påfyll. 

Vet ikke hvilken lege det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her opplevet jeg med mine gamle foreldre at der var stor ansvarsuklarhet. En hjemsykepleier så det var sykehjemslegen som " holdt i" slike ting og en annen sa det var fastlegen. En tredje så vi måtte for 500 kr pr måned bestille en ordning slik at alt kom med fra apotekets pakker i i Oslo i slike ruller med små poser for hvert inntak av medisin. Det er et " ansvarsglipp" her opplevet jeg det som. Dro til deres respektive fastlegekontor og fikk snakke med kontordamen der. Hjemsykepleiere ordnet da med at de hver annen uke kom med slike ruller med medisiner hvor alt som var av medisiner var på forhånd pakket. Virkelig fortvilet om det ikke fungerer.

Anonymkode: 625f2...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt multidoseordning i over ti år, hvor jeg har fått levert medisiner for 14 dager av kontakten min i psykisk helse - som er en del av hjemmetjenesten. Da blir det langt billigere for den som bruker ordningen, selv om det er noe betaling for pakkingen. Egenandeler må man betale som for alle andre medisiner på blåresept opptil egenandelstak 1. Hvite resepter må man selvsagt betale for hvert uttak. 

Veldig leit når slikt legges feil, for det tar tid å få det rettet opp, da apoteket legger for fire uker av gangen. Det er jo og helt håpløst at de innen hjelpeapparatet ikke kan ha oversikt over hvem som gjør hva. Hos meg er dealen helt klar. Fastlegen har kontakten med apoteket, og vi sørger alltid for at vi begge er både er enige og oppmerksomme når hun melder inn eventuelle endringer eller feil. Psykisk helse får rullen levert til seg, og kontakten min leverer videre til meg.  Heldigvis har det stort sett gått fint. Det man skal være litt oppmerksom på er at de konsekvent legger generiske preparater. Legen må få med at generisk bytte ikke godtas om man vil ha originalen med det faktiske salgsnavnet. Dette med generika skaper dessverre fort forvirring for en del eldre. Det er ingen forutsetning at man vet at f.eks. at Candesartan comp. er det samme som Atacand+. 

Så skal en multidoseordning fungere, er det i grunnen tvingende nødvendig at man har en klart definert ansvarsfordeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min far betalte vi 500 kr i måneden i egenandel for denne thenesten. De sa det var en ny ordno g den gangen her. Dette var for 4 år siden. Vi betalte en samlefaktura med egenandeler fra apotek og annet som kom månedlig. Mener ikke å klage på pengene. Det var andre ting vi hadde å anføres som vi også gjorde underveis.Blant var ikke alle hjemsykepleierene like flinke til å tømme sprøyta før de satte ny dose insulin. Min far hadde også problemer noen ganger med de små posene og forklaringen av var som oppi posene fikk vi aldri ordentlig greie på. Det er mest vitaminrr som de sa. Enkelte ganger hadde han mistet noe på gulvet også. Alt er ikke så lett. Disse hjemsykepleiere får jo ofte telefoner når de er på besøk hos en bruker og må snu i lufta til noe annet eller gi nye beskjeder til andre i systemet med mennesker og data og elektronikk.Uten tvil krevende jobber og med masse gjøremål og jeg har inntrykk lite innflytelse på egen arbeidssituasjon.  Mange opplever mye ensomhet kunne de fortelle om. Det er jo ting det er vanskelig å gjøre noe med men der finnes vistnok muligheter til å søke om besøkordrdning fra Røde Kors om man er i faresonen for dette.

Anonymkode: 625f2...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...