Gå til innhold

Zoloft + Wellbutrin: samme effekt som Efexor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Mann, 27 år, 90 kg.

Går per nå på Zoloft 75 mg. Har gått på denne i 4 måneder. Har GAD og panikklidelse. Ser at Zoloft egentlig ikke er indisert for GAD på felleskatalogen, og har derfor lyst til å prøve Efexor som har GAD som indikasjon pga jeg ikke har opplevd effekt på min GAD.

Jeg lurer på: Vil å legge til Wellbutrin kunne gi samme totale effekt som Efexor på GAD, istedenfor at jeg må seponere Zoloft og deretter starte på Efexor? 

Og en ting til: Hvorfor hjelper reopptak på noradrenalin mot angst når kroppen «er full av» noradrenalin fra før pga angst? 

 

Mvh :)

Anonymkode: 69a28...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne det, men hadde satt stoooor pris på svar fra @kupton :) du som er så dyktig!

 

Skal i møte med psykiater ang medisinering til uka, men liker å ha lest meg opp på muligheter da det er kort tid med legen, samt at det er litt begrenset hvilke medisiner jeg kan gå på da jeg samtidig tar  metoprolol som jeg er avhengig av. 

Anonymkode: 69a28...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten på GAD og panikklidelse er en klasseeffekt. Sannsynligvis har ikke Pfizer tatt seg kostnaden med å søke om indikasjon GAD. Jeg tror du vil få effekt om du bare får en virksom dose.

Om du skal over på Efexor, trenger du ikke trappe ned. Du går bare over til ekvivalent dose. Det hjelper psykiateren deg med.

Nei, jeg kan ikke anbefale Wellbutrin når indikasjonene kun er angstlidelser. Ofte har W en negativ effekt på angstlidelser.

Mekanismene er nok en god del mer komplisert enn det du antyder i siste setning. Adrenerg påvirkning på kroppen og NA-påvirkning på den andre siden av blod/hjernebarrieren er to helt ulike ting.

For GAD er det en behandling som trumfer alle andre: Metakognitiv psykoterapi.

https://www.cambridge.org/core/journals/bjpsych-open/article/metacognitive-therapy-versus-cognitivebehavioural-therapy-in-adults-with-generalised-anxiety-disorder/D0099CA2C0936984F4C3BCCE41234511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempeflott og utfyllende svar @kupton ! :) Det setter jeg stor pris på!

Går også i metakognitiv terapi, så da er jeg dekket på de fleste områder - da står bare egen innsats igjen ;) 

Anonymkode: 69a28...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...