Gå til innhold

Tvang i psykiatrien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har et spørsmål, hvis man blir innlagt på Tvang i psykriateren, vil det vises på rullebladet/politiattesten? 

 

Dom i psykiatrien eller overføring til tvunget psykisk helsevern. Er det noen som vet noe om dette? 

Veldig takknemlig for svar 🙂 

Anonymkode: 9937c...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil vises på utvidet rulleblad hvis man har blitt dømt av en dommer til tvunget psykisk helsevern. Altså hvis man har begått et lovbrudd, og deretter blitt dømt til behandling grunnet alvorlig sinnslidelse. 

Anonymkode: 5254d...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ordinært rulleblad/politiattest. Ikke utvidet. Jeg er ganske sikker på at tvangsinnleggelsen må være et resultat av et lovbrudd for å vises på politiattesten. Kjenner i hvert fall flere som har blitt tvangsinnlagt og har jobber, eller går på studier som krever politiattest. 

Anonymkode: 5254d...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også:

"Politiattesten viser en persons oppføring i politiregistrene.

En ordinær politiattest viser de fleste reaksjoner for alle typer lovbrudd innenfor en begrenset tidsperiode."

Her er det snakk om lovbrudd en har begått, og da vil lovbrudd en har begått som har ført til dom på tvunget psykisk helsevern stå oppført på politiattesten. På ordinær politiattest står det i 10 år. Det er ikke ulovlig å være til fare for seg selv, eller mangle samtykkekompetanse og samtidig være alvorlig sinnslidende. Det vil derfor ikke stå i politiregistrene. Mine venner som jobber innenfor helsevesenet, eller studerer til å bli helse/omsorgs-personell som har vært tvangsinnlagt har i hvert fall ikke hatt et problem med det, og de har måtte vist utvidet attest, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 5254d...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også på dette, vil det dukke opp på mitt "rulleblad" att jeg rømte fra en tvangsinnleggelse en gang? Jeg er aldri dømt for noe, eller dømt til psykisk helsevern. 

Anonymkode: 910b3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 99,9% av de som tvangsinnlegges blir innlagt etter §3 i PHVL (psykisk helsevernloven). For disse kommer det intet på rullebladet, ei heller om de rømmer.

Noen få som begår alvorlige forbrytelser, vanligvis mord, i psykose, dømmes til tvungent psykisk helsevern etter § 5 i PHVL. Dette kommer på rullebladet.

PHVL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på noe lignende som TS .For en del år tilbake ble jeg overført fra åpen avdeling til lukket avdeling da de ikke fant det forsvarlig å ha meg på en åpen avdeling på grunn av psykose og selvmords fare.

Transporten imellom avdelingene var det politiet som sto for.

Senere får jeg alltid en enkel følelse når jeg er i kontakt med politiet ,som når jeg trenger nytt pass.Føler at de kan se denne kontakten jeg hadde med dem på skjermen sin.

Så kommer dette transport oppdraget opp hos politiet når de søker opp mitt navn? 

Håper det er greit at jeg spør i din tråd TS.

 

Anonymkode: 6efd4...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et lovbrudd å bli psyk og suicidal. Jeg hadde behov for å sjekke med politiet om jeg hadde fått noe på rullebladet etter jeg kom til å utagere mot politi som egentlig prøvde å hjelpe meg mens jeg var full. Før dette hadde jeg og noen tvangsinnleggelser på baken. Intet notert på rullebladet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Det er ikke et lovbrudd å bli psyk og suicidal. Jeg hadde behov for å sjekke med politiet om jeg hadde fått noe på rullebladet etter jeg kom til å utagere mot politi som egentlig prøvde å hjelpe meg mens jeg var full. Før dette hadde jeg og noen tvangsinnleggelser på baken. Intet notert på rullebladet mitt :)

Jeg mener ikke at det er lovbrudd, jeg tenker mer at det er informasjon som blir stående sammen med annen informasjon som for eksempel når jeg fikk nytt pass sist og sånn .Sånn at når de skriver inn mitt navn så kommer all tidligere informasjon opp .Hadde vært greit å vite. 

Anonymkode: 6efd4...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret alle sammen, håper og tror at det ikke vil vise seg på politiattesten. 

Ps. Foresten, det går helt fint at andre stiller spørsmål i min tråd. Det er bare fint 🙂

Anonymkode: 9937c...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok notert i politiets såkalte logg, men det er neppe et problem i forhold til å få pass. Ikke har de som sjekker pass uten videre noen grunn til å sjekke slikt; de er mest opptatte av å behandle det som en legitimasjon og event. stemple det. Det var en periode jeg farget håret mitt, og det ble notert. Det er falskneri og kriminelle forhold de bryr seg om i passkontroller. Ikke hvor vindt man en eller annen gang har vært svært psykisk syk og tvangsinnlagt. Hør med politiet om det; de svarer på hva man enn måtte lure på, og er glade for å hjelpe. Om du ringer 02800 og spør, så er det helt ok. Eller spør der de utsteder pass om det er lettere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...