Gå til innhold

Johannesurt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bipolar 2 lidelse, og går for øyeblikket ikke på medisiner mot lidelsen. Jeg skal selvsagt begynne på stemningsstabiliserende igjen, men for øyeblikket trapper jeg opp på en medisin for noe annet, så legen ønsker at jeg skal finne riktig dose på denne medisinen først. Jeg lurte derfor på om det er trygt for meg å ta johannesurt, med tanke på risiko for å utvikle nye hypomanier? Eller gjelder ikke dette for johannesurt? Har nesten bare depresjoner, hvis det er relevant. Har kun hatt to hypomanier og en blandet episode, men jeg har hatt rundt 20 depresjoner. Jeg har egentlig ikke særlig tro på johannesurt, men det skader ikke å prøve. Særlig nå som jeg virkelig trenger mer energi og motivasjon slik at jeg ikke faller helt av studiet mitt.

Anonymkode: 60523...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, kupton skrev:

Akkurat de samme ulemper som med SSRI, men mer ukontrollert.

Jeg er klar over at man ikke kan gjette seg frem til slikt, men er det ikke ganske usannsynlig å få en hypomani av johannesurt når man ikke har hatt en hypomani på to år?

 

Anonymkode: 60523...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ Eneste «triple reuptake inhibitor» på markedet, gir følgelig ikke «flathet» og kan gi ganske god effekt for noen.

- Interagerer med nærmere halvparten av alle kjente medisiner

- Uforutsigbar virkning

- Dyrt, ingen prisregulering da den ikke er reseptpliktig (noe den burde vært). 

Hvis jeg var bipolar ville jeg styrt LANGT unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men er det ikke ganske usannsynlig å få en hypomani av johannesurt når man ikke har hatt en hypomani på to år?

At det er to år siden forrige hypomani, forteller oss bare en ting: At det er to år siden forrige hypomani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

+ Eneste «triple reuptake inhibitor» på markedet, gir følgelig ikke «flathet» og kan gi ganske god effekt for noen.

- Interagerer med nærmere halvparten av alle kjente medisiner

- Uforutsigbar virkning

- Dyrt, ingen prisregulering da den ikke er reseptpliktig (noe den burde vært). 

Hvis jeg var bipolar ville jeg styrt LANGT unna. 

 

18 minutter siden, kupton skrev:

At det er to år siden forrige hypomani, forteller oss bare en ting: At det er to år siden forrige hypomani.

Ok, takk for svar. Da tror jeg at jeg holder meg unna. Hypomani gjør ikke å følge med på forelesninger eller å jobbe med skolearbeid så mye enklere akkurat. Det gjør heller ikke den høyst sannsynlig påfølgende depresjonen. Da får jeg bare vente et par uker til jeg kan begynne på stemningsstabiliserende igjen. Men er det noe annet jeg kan gjøre for å lette depressive symptomer? Evt kosttilskudd eller lignende jeg kan ta? Min erfaring tilsier at samtaleterapi ikke er det mest effektive på mine depresjoner, det eneste som tidligere har hjulpet er stemningsstabiliserende medikamenter. 

Anonymkode: 60523...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe som hjelper: Aktivitet - særlig om den i tillegg er hyggelig å gjøre. Samvær med positive mennesker - ikke "selvhjelpsgrupper" der en konkurrerer om å ha det vanskeligst og underholder hverandre om hvor ille alt er. Samvær der en hygger seg sammen og gjør aktiviteter som gir mestring. Høre på musikk en liker. Lese gode bøker. Gode hobbyaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Dette er noe som hjelper: Aktivitet - særlig om den i tillegg er hyggelig å gjøre. Samvær med positive mennesker - ikke "selvhjelpsgrupper" der en konkurrerer om å ha det vanskeligst og underholder hverandre om hvor ille alt er. Samvær der en hygger seg sammen og gjør aktiviteter som gir mestring. Høre på musikk en liker. Lese gode bøker. Gode hobbyaktiviteter.

Jeg har for tiden så lite energi at jeg blir ufattelig trøtt av fysiske anstrengelser. Bir til og med så trøtt av å dusje at jeg må sette meg ned å slappe av før jeg kan gjøre noe annet. Jeg blir også ekstremt trøtt av å gå tur. Jeg har prøvd å gå tur men jeg ble så trøtt at jeg bare følte for å legge meg ned på bakken etter 10-15 minutter. Jeg er ufattelig sliten og trøtt, uansett hvor mye jeg sover. Det hjelper litt å være med gode venner, men jeg klarer ikke å være i særlig fysisk aktivitet. Prøvde å bli med ei venninne på shopping her om dagen men jeg ble veldig trøtt (og irritabel) etter å ha sett i butikker i bare 20 minutter. Alt jeg ville var å legge meg ned på bakken og sove. 

Jeg skulle bli med ei venninne på konsert, men jeg var så trøtt at jeg ikke klarte å bli med. Jeg er rett og slett for trøtt til å klare å gjøre det jeg tidligere har likt å gjøre. Har heller ikke klart å drive med hobbyen min de siste ukene, jeg har rett og slett for lite energi. 

Jeg prøver derfor å gjøre lystbetonte ting som ikke krever for mye fysisk anstrengelse, men jeg føler meg like deprimert. Alt jeg vil er å sove. Blir bare mer deprimert av å ha så lite energi. 

Anonymkode: 60523...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har for tiden så lite energi at jeg blir ufattelig trøtt av fysiske anstrengelser. Bir til og med så trøtt av å dusje at jeg må sette meg ned å slappe av før jeg kan gjøre noe annet. Jeg blir også ekstremt trøtt av å gå tur. Jeg har prøvd å gå tur men jeg ble så trøtt at jeg bare følte for å legge meg ned på bakken etter 10-15 minutter. Jeg er ufattelig sliten og trøtt, uansett hvor mye jeg sover. Det hjelper litt å være med gode venner, men jeg klarer ikke å være i særlig fysisk aktivitet. Prøvde å bli med ei venninne på shopping her om dagen men jeg ble veldig trøtt (og irritabel) etter å ha sett i butikker i bare 20 minutter. Alt jeg ville var å legge meg ned på bakken og sove. 

Jeg skulle bli med ei venninne på konsert, men jeg var så trøtt at jeg ikke klarte å bli med. Jeg er rett og slett for trøtt til å klare å gjøre det jeg tidligere har likt å gjøre. Har heller ikke klart å drive med hobbyen min de siste ukene, jeg har rett og slett for lite energi. 

Jeg prøver derfor å gjøre lystbetonte ting som ikke krever for mye fysisk anstrengelse, men jeg føler meg like deprimert. Alt jeg vil er å sove. Blir bare mer deprimert av å ha så lite energi. 

Anonymkode: 60523...a8b

Her vil neppe SSRI hjelpe. Du trenger et AD som stimulerer, som Wellbutrin, men stemningsstabiliserende i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...