Gå til innhold

Hjertebank ved antrengelser

Anbefalte innlegg

fem-og-tredve-plus

For snart et år siden fikk jeg atrieflimmer, noe som tilslutt ble behandlet med elektro-konvertering på sykehuset. Et sjokk selvsagt. Jeg var 35 år og frisk, normalt blodtrykk, kolesterol osv. Ingen indikasjoner på hjertefeil i forbindelse med sykdommen. Jeg ble undersøkt med røntgen, ultralyd, sykkeltest m.m.

I det siste har jeg opplevd å få hjertebank når jeg anstrenger meg, f.eks. ved trening, måking av snø, når jeg har sex. Det skjer særlig når pulsen går fra normalt og opp til 150+ slag på kort tid. Det virker som at hjertebanken oppstår når jeg tar en pause, dvs. at pulsen er "nedadgående". Da kan den hoppe over flere slag pr. minutt. På det heftigste virker det nesten som det flimrer litt.

Var på sykehuset nylig for en 24-timers EKG-målig, og der fant de selvfølgelig ingenting (selv om jeg spurta opp noen bakker). Bare 6 uregelmessige slag i løpet av døgnet. Jeg er redd for å virke hysterisk, men tatt i betraktning sykehistorien min fra ifjor, så er jeg bekymret, og det hemmer meg.

Det er vel et poeng å nevne at jeg har vært sykemeldt i en måned pga utbrenthet og stress på jobb, og de verste symptomene var før denne sykmeldingen.

Hjertebank når jeg har hvilepuls vet jeg at man ikke skal bekymre seg for, men skal jeg bare overse det når jeg får det "i motsatt ende av skalaen"? Skal jeg bare trene ubekymret ivei? Får ellers ingen ubehag (brystsmerter e.l.) annet enn at jeg kjenner at pulsen er ujevn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44500-hjertebank-ved-antrengelser/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Fem-og-tredve-plus.

Jeg oppfatter deg som en 35-årig mann, med normale undersøkelsesresultater og uten familiær belastning av hjerte-kar-sykdommer, ikke-røyker (?) og ganske sprek.

En episode med forkammerflimmer er ikke ensbetydende med hjertesykdom, og jeg regner med at du ikke har tatt noen medisiner siden elektrokonverteringen.

Den formen for hjertebank du beskriver er nærmest typisk for ekstraslag (ekstrasystoli). Det er helt vanlig at tendensen til slike ekstraslag er sterkest i restitusjonsfasen (d.v.s. når pulsen etter en belastning er på vei ned, men i størst grad når man etterpå slapper av på benken, sofaen eller i sengen). De pausene du kjenner er pauser etter ekstraslaget, som ofte er uten følbar puls, men som får hjertet til å ta en pause for å hente seg igjen elektrisk. Hjertet rekker dermed å fylle seg ekstra godt, før det neste normalslaget kommer som et kraftig dunk p.g.a. det store volumet som pumpes ut.

Dette er uskyldige fenomèn som du helst bør ignorere,men det kan koste litt egen overvinning for å klare det. Skulle du få en ny episode med forkammerflimmer, bør du påny få gjort en vurdering av de undersøkelser du refererte i ditt innlegg. Det er ingen grunn til at du skal slutte med å holde deg i form. Legg adskillig tid og kraft i skikkelig oppvarming før du begynner å "kjøre hardt".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...